Overslaan en naar de inhoud gaan

Conflict dreigt over groei Eindhoven Airport

De groei van Eindhoven Airport dreigt opnieuw inzet te worden van een conflict. Bij berekeningen voor een nieuw luchthavenbesluit is geen…

Er dreigt een nieuw conflict over de groei van Eindhoven Airport. Omwonenden en de Brabantse Milieufederatie (BMF) zijn boos omdat ondanks hun aandringen bij berekeningen voor een nieuw luchthavenbesluit geen rekening is gehouden met de uitkomsten van een gezondheidsonderzoek in de regio.

Ernstige hinder
GGD-onderzoek, dat bijna een jaar geleden werd afgerond, wees uit dat er veel meer mensen ernstige hinder ervaren door het vliegverkeer dan op basis van een oude, omstreden rekenmethode werd aangenomen. In de enquête door de GGD zegt gemiddeld 8 procent van de bewoners van 9 gemeenten rondom de vliegbasis ernstig last te hebben van het vliegverkeer. Dat komt neer op ongeveer 18.000 mensen.

Bewuste onzorgvuldigheid

De Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) verdenkt het ministerie van Defensie van 'bewuste onzorgvuldigheid' en eist een goede verklaring, zei voorzitter Klaas Kopinga vrijdag. BMF-directeur Nol Verdaasdonk is verbaasd en zegt dat een onderzoek dat bekend is meer aandacht verdient.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Gevolgen aanvaardbaar

Het aantal vluchten op Eindhoven Airport verdubbelt de komende jaren tot ruim 43.000 in 2020. Op basis van een milieu-effectrapport dat deze week is gepubliceerd, zegt het ministerie dat de gevolgen relatief beperkt en - alles afwegend - aanvaardbaar zijn. ,,In feite zegt de minister dat ernstige hinder voor vele duizenden omwonenden aanvaardbaar is'', aldus Kopinga.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J. Aarts

Beste Klaas Kopinga. Doe je best voor alle omwonenden.

Op 6 september 2013, 09:56
Pierre

Uit het rapport:In zones 1, 2 en 3 is vliegverkeer de belangrijkste bron van ernstige geluidhinder. In het gebied daar buiten (zone 4 en 5) is dat wegverkeer.
dus geen vliegverkeer
Zone 1 kent relatief weinig bewoners. Er zal echt wel iets aan de hand zijn, maar een pressiegroep speelt wel met werkgelegenheid, door mogelijk zaken uit te vergroten.

Op 8 september 2013, 09:39

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in