'GVB mogelijk failliet door ontslagen'
Als door de bezuinigingen op het openbaar vervoer 1500 van de 3500 arbeidsplaatsen bij het GVB in Amsterdam verdwijnen, zou dat tot het faillissement van het bedrijf kunnen leiden.
Rekensom
In het Parool van woensdag spreekt Geldhof zijn vrees uit. Ondanks dat hij nog geen idee heeft hoeveel ontslagen er zullen vallen of hoeveel banen er verdwijnen, is eerder becijferd door de Stadsregio Amsterdam dat de bezuinigingen leiden tot 40 procent minder vervoersaanbod. Als Geldhof dat op het aantal arbeidsplaatsen loslaat, dan klopt de rekensom volgens hem wel ongeveer. Naast de kaalslag in het aanbod is dat ook een slag voor het personeel. Volgens Het Parool rekende de Stadsregio in februari nog op een verlies van 850 tot 900 arbeidsplaatsen.
Stadsregio
De Stadsregio, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio, kan dit laatste cijfer overigens zelf niet bevestigen. ‘Het is mij niet bekend waar dat getal vandaan komt’, aldus een woordvoerder. Hij wijst erop dat de bedragen nog niet bekend zijn, maar dat het wel om forse bedragen gaat, in de tientallen miljoenen. ‘Er moeten nog keuzes worden gemaakt. Als de cijfers bekend zijn, kunnen we pas afwegingen maken. Je zou bijvoorbeeld een gelijk bedrag per jaar kunnen bezuinigen of potjes verschuiven, zoals geld voor infrastructuur naar openbaar vervoer.’
Nieuw net
Gevolgen van de bezuinigingen kunnen zijn dat verschillende lijnen verdwijnen of dat er een heel nieuw net wordt opgezet. ‘We zouden dan een optimaal net kunnen maken, dat zo efficiënt mogelijk is. Als we dat net kennen, kunnen we bekijken wat dat voor de werkgelegenheid betekent’, aldus de Stadsregio-woordvoerder. Zijn collega van de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes kan niet reageren op de vrees voor een mogelijk faillissement. ‘Het college is een fervent tegenstander van de omvang van de bezuinigingen. Onze wethouder heeft het een onmogelijke opgave genoemd. We proberen de ministers via onze netwerken op andere gedachten te brengen. Die onderhandelingen lopen nog. De gesprekken gaan moeizaam, maar we zetten alles op alles.’
Onhaalbaar
Wiebes’ Rotterdamse collega Jeanette Baljeu (VVD) heeft in een commissieoverleg de plannen van Schultz “onhaalbaar” genoemd. Het Rotterdamse openbaar vervoer moet het volgens de raadscommissie vervoer de komende tien jaar met 565 miljoen minder doen. ‘Daarin zit ook de korting van 5 procent op de ov-gelden verwerkt’, aldus Petra Verheij, woordvoerder van Baljeu. ‘De minister wil 120 miljoen uit de aanbesteding halen in de drie grote steden. De wethouder vindt het moeilijk voorstelbaar dat uit een aanbesteding een hoop winst kan worden behaald. Maar er moet nog over worden doorgeakkerd.’
Efficiencyslag
Baljeu wijst erop dat het ministerie met cijfers uit 2005 werkt. ‘En sindsdien is al een grote efficiencyslag gemaakt, er is inbesteed en een forse bezuinigingsslag gehaald. Die 38 miljoen haal je dus niet uit de aanbesteding’, aldus Verheij. Het einde van de onderhandelingen is nog niet in zicht. ‘We blijven als drie grote gemeenten wel samen optrekken, al is de situatie in Amsterdam iets anders, omdat daar alles tegelijk moet worden aanbesteed.’
WW
Een faillissement van het GVB zou volgens Geldhof ontstaan doordat het bedrijf lange tijd van de overheid was en dus geen aanspraak kon maken op WW. Na de privatisering heeft het bedrijf zich ook niet ingekocht in de WW. Ontslagen moeten dus uit eigen vermogen worden betaald. Als de kosten voor ontslagen in de miljoenen lopen, kan dat hoger uitvallen dan het eigen vermogen. ‘En dan zijn we failliet’, aldus Geldhof in Het Parool.
Complex
Het GVB zelf moet nog uitzoeken of de WW-redenering van Geldhof klopt, maar houdt zelf rekening met allerlei scenario’s, waaronder een mogelijk faillissement. ‘Maar of dat inderdaad kan gebeuren is een lastige vraag. De situatie is nog te complex om daar een pasklaar antwoord op te kunnen geven’, aldus woordvoerder Leonie Scholten. De uitspraken over een mogelijk faillissement zijn voor rekening van de ondernemingsraad. ‘Maar vaak gaan bezuinigingen wel ten koste van arbeidsplaatsen. De gesprekken met de minister zijn nog gaande. Als de plannen van Schultz doorgaan heeft dat gevolgen, maar we weten niet hoeveel arbeidsplaatsen er dan verloren gaan. We hebben nog wel een onderhandse gunning lopen tot 2018 en hopen die uit te kunnen dienen.’
De Nederlandse Spoorwegen bestonden niet. Wel particuliere bedrijven die niet functioneerden: men nationaliseerde en fuseerde. Liep allemaal goed totdat rechts (VVD/d66) binnen Paars de Pv/dA onder druk zette. We kennen de gevolgen. De inkkomensverschillen uit de 19e eeuw (bonussen en topsalarissen die door niets worden gerechtvaardigd want je moet gewoon goed werken zonder bonussen (of schaf dan het salaris af en geeft dan alleen inkomsten (bonussen) bij goed functioneren) en dergelije. Maar erge nog is de sociale onverschilligheid die door d66 en vvd wordt tentoongespreid. Ergelijk...