Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote investeringen natuurprojecten tenietgedaan

Rijkswaterstaat doet aan kapitaalvernietiging door geen geld meer uit te trekken voor het beheer van bestaande natuurprojecten. Doordat het…

Prestigeproject
‘In de Zuiderpolder langs het Noordzeekanaal, werd een aantal jaren geleden met veel fanfare het natuurproject Brak is de Basis gepresenteerd. Met natuurlijke oevers en brak water zou de biodiversiteit toenemen.’ zegt Ed Staats van de Vogelwacht Zaanstreek. ‘Zo’n project lijkt dan een soort prestigeproject. Er kwam ook een natuurlijke oeverzwaluwwand voor de oeverzwaluw, waarvan de populatie sterk onder druk staat, terwijl wij al zeiden dat het onderhoud daarvan intensiever en dus duurder is dan een betonnen wand. Maar op zich is het een heel mooi project, en logisch dat Rijkswaterstaat dan een dure folder drukt en het gebied trots opent.’

Drie miljoen
Toch is Staats nu boos. ‘Het opzichtige gejuich bij het begin van zo’n project maakt het namelijk heel wrang, dat een paar jaar later het gebied wordt verwaarloosd. Het wordt niet onderhouden. Er zou een beglazingsproject komen, maar dat is er niet. Die oeverzwaluwwand is dichtgegroeid doordat het niet wordt bijgehouden. Op deze manier komt er niets terecht van het idee om de biodiversiteit te laten toenemen. Het gebrek aan onderhoud zorgt dus voor kapitaalvernietiging van een project van zo’n drie miljoen euro.’

Geen prioriteit
Rijkswaterstaat erkent het ‘minimale onderhoud’ aan het natuurgebied. ‘Natuur heeft geen prioriteit meer. Wij hebben minder geld en dan gaat het beschikbare geld het eerst naar de sluizen en snelwegen. Geld voor natuurbeheer blijft er dan weinig over,’ zegt een woordvoerder. Zij noemt het ‘heel jammer, maar logisch’ dat de natuur het onderspit delft ten opzichte van snelwegen en sluizen.


Rijkswaterstaat erkent het ‘minimale onderhoud’ aan het natuurgebied. ‘Natuur heeft geen prioriteit meer. Wij hebben minder geld en dan gaat het beschikbare geld het eerst naar de sluizen en snelwegen. Geld voor natuurbeheer blijft er dan weinig over,’ zegt een woordvoerder. Zij noemt het ‘heel jammer, maar logisch’ dat de natuur het onderspit delft ten opzichte van snelwegen en sluizen.


Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in