Binnen de bebouwde kom moet 30 kilometer per uur de wettelijke norm worden. De e-step mag niet worden toegestaan. Gemeenten moeten ruimte krijgen om lokaal een verbod uit te vaardigen op lichte elektrische vervoersmiddelen (LEV’s), zoals fatbikes. Voor diezelfde fatbikes moet er een helmplicht en minimumleeftijd komen. Tevens is het een goed idee om Intelligent Speed Adaptation in te voeren: een waarschuwingssysteem in auto’s en mogelijk op e-bikes dat de bestuurder waarschuwt als die harder rijdt dan mag. Tot slot moet er ook vanaf volgend jaar rijksgeld beschikbaar zijn voor het herinrichten door gemeenten van hun fietswegen.
G5 wil dat lokaal verbod e-bikes en e-steps mogelijk wordt
De vijf grote gemeenten vinden de kabinetsmaatregelen te licht.

Ziedaar de oproep van de G5 aan de commissie in de Tweede Kamer die over verkeersveiligheid gaat en donderdag een Kamerdebat heeft, waarbij de demissionair minister van Verkeer en Waterstaat aanschuift. Dat is BBB-politicus Robert Tieman, die de opvolger is van de opgestapte Barry Madlener van de PVV.
Ontevredenheid
De mobiliteitswethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven benadrukken in hun brief aan de Kamercommissie dat ze ontevreden zijn over de verkeersveiligheidsmaatregelen die het demissionaire kabinet voorstelt. Ook hekelen ze het feit dat volgens demissionair minister Tieman een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 ‘te ambitieus’ is.
Dit doel komt uit een door de Tweede Kamer aangenomen motie. Tieman schreef op 10 juli waarom zijn ministerie dit niet reëel vindt: ‘Mede doordat verkeersveiligheid ook wordt beïnvloed door bijvoorbeeld de bevolkingsgroei en vergrijzing: factoren die niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn.’
De wethouders willen daar niet van weten. ‘En dat terwijl de maatschappelijke opgave op het gebied verkeersveiligheid groot is: het aantal slachtoffers neemt alleen maar toe en de maatschappelijke kosten zijn hoog’, werpen ze tegen.
E-step toegestaan?
Tieman ontving begin juli uit handen van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) een eerste kenteken van een toegestane e-step. Een e-step wordt een ‘bijzondere bromfiets’ genoemd. Toegestaan is nu een exemplaar van het merk Selana, waarvan de legaliteit valt af te lezen aan een blauw kenteken. ‘Met zo'n kenteken weet je zeker dat de e-step veilig is’, zei Tieman bij de ontvangst.
Maar de G5 is er niet blij mee. Ze verwijzen naar internationaal onderzoek, dat suggereert dat e-steps risicovoller zijn dan e-bikes. Dat niet alleen: ‘Ons huidige fietsnetwerk is bovendien niet ingericht op de e-step.’ Fietspaden zijn volgens hen gewoonweg te klein voor alle nieuwe voertuigen, zoals ook elektrische bakfietsen die nog niet op de rijbaan mogen.
Eerst moet de regelgeving voor lichte elektrische vervoersmiddelen (LEV’s) op orde komen, stellen de wethouders in hun brief aan de Tweede Kamer. ‘Sta gemeenten in het LEV-kader daarom toe om LEV’s lokaal te verbieden of te kiezen voor de rijbaan in plaats van het fietspad daar waar dat de verkeersveiligheid verbetert. Aanvullend doen wij een dringende oproep aan de Kamer om nu niet allerlei LEV’s toe te laten voordat het LEV-kader er is.’
De cijfers
Uit de meest recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2024 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 675 weer lager was dan in de twee voorgaande jaren: 684 in 2023 en 745 in topjaar 2022. Sinds 2020 vallen de meeste doden onder fietsers, maar ook dat aantal was in 2023 en 2024 lager dan de piek drie jaar geleden. Het aantal ernstig verkeersgewonden neemt daarentegen wel toe, tot 7400 in 2023.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft bovendien de prognose opgesteld dat in meerdere toekomstscenario’s het aantal verkeersslachtoffers groeit. Dat hangt onder meer samen met de bevolkingsgroei en vergrijzing. ‘Uitgesplitst naar vervoerswijze en leeftijd blijkt dat de slachtofferaantallen vooral zullen toenemen onder fietsers en ouderen, zowel bij ongevallen met als zonder motorvoertuigen’, schreef SWOV afgelopen juli.
Spoedeisende hulp
Tegelijkertijd zijn er cijfers van het Letsel Informatie Systeem 2020-2024 van kenniscentrum VeiligheidNL. Deze gegevens worden aangeleverd door de Spoedeisende Hulp (SEH) van ziekenhuizen. In 2024 belandden daar 74.300 fietsers, waarvan 20 procent e-bikers. De afgelopen vijf jaar groeide het aantal e-bikers met aanzienlijk letsel met 92 procent. Dit betreft 491 procent bij e-bikers van 12 tot en met 17 jaar. Bij hogere leeftijden is de stijging ook groot. Alleen bij 55plussers was er geen statistisch significante toename te zien.
Dat er meer ongelukken op een e-bike gebeuren, is logisch door de toename van het gebruik ervan. ‘Toch lijkt de stijging in het aantal gefietste kilometers de stijging in SEH-bezoeken niet volledig te kunnen verklaren’, schrijft VeiligheidNL. Het aandeel hierin van fatbikes is voorlopig nog onbekend, omdat ziekenhuizen het type elektrische fiets niet systematisch registreerden.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.