Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Friesland vindt nieuwe dieselbussen geen probleem

Het provinciebestuur van Friesland vindt het niet erg dat vervoerder Qbuzz in december 2024 nieuwe dieselbussen gaat gebruiken.

ANP
13 mei 2024
Diesel
Shutterstock

Het provinciebestuur van Friesland vindt het niet erg dat vervoerder Qbuzz in december 2024 nieuwe dieselbussen gaat gebruiken. Vanaf januari 2025 mogen alleen nog bussen zonder uitstoot in gebruik worden genomen. De dieselbussen mogen maximaal vijf jaar rijden, want vanaf 2030 mag geen enkele bus nog broeikasgassen uitstoten.

Traineeship BMC Fysiek Domein

BMC
Traineeship BMC Fysiek Domein

Bestuursadviseur S12

JS Consultancy
Bestuursadviseur S12

Schoner openbaar vervoer

De fractie van GrienLinks had het dagelijks bestuur van de provincie vragen gesteld over de dieselbussen. De partij vindt het namelijk niet samengaan met de doelen voor schoner openbaar vervoer. De concessie van Qbuzz begint in december van dit jaar en de vervoerder gebruikt die ene maand om meerdere dieselbussen in gebruik te nemen, wat daarna dus niet meer mag. Qbuzz verzorgt tot zeker 2034 het busvervoer in Friesland.

‘Zero emissie’

Het college van Gedeputeerde Staten denkt dat de dieselbussen geen probleem zijn voor de uitstootdoelen. Het doel om in 2030 ‘zero emissie’ te rijden, blijft staan, aldus het college in antwoorden op de vragen van GrienLinks.

Oplaadruimte

Volgens het college zijn de dieselbussen nog nodig, omdat er niet genoeg oplaadruimte is om met alleen elektrische bussen te rijden. Dat komt door het overvolle stroomnet, de zogeheten netcongestie. Meerdere vervoerders hebben bij de aanbesteding aangegeven dat ‘volledig zero emissie rijden vanaf de start’ niet mogelijk is, schrijft het college. De dieselbussen zijn volgens de provincie nodig om direct betrouwbaar busvervoer te hebben in december 2024.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
Ik moet nog zien of we het volledige zero emissie rijden in 2030 gaan halen.
Heb begrepen dat er in Duitsland in 2030 meer diesels zullen rijden dan vandaag de dag. Maar Nederland zal wel weer het braafste jongetje van de klas zijn en met alle mogelijk middelen het doel in 2030 afdwingen ten koste van uiteindelijk onze (reis)vrijheid.

Advertentie