Overslaan en naar de inhoud gaan

Plan tegen privatisering gemeentelijke ov

De SP en de PvdA komen samen met een initiatiefwetsvoorstel om de drie gemeentelijke vervoersbedrijven GVB, HTM en RET te behouden en de…

Rotterdam

SP-leider Emile Roemer en PvdA-Tweede Kamerlid Jacques Monasch kondigden dit woensdagochtend aan op de laatste dag van de acties tegen de bezuinigings- en privatiseringsplannen van het kabinet. Woensdag wordt er nog actiegevoerd in Rotterdam. Maandag en dinsdag waren Amsterdam en Den Haag al voorgegaan.

 

Van ons allemaal

SP en PvdA vrezen een verdere afbraak van het openbaar vervoer door de kabinetsplannen. ´Het openbaar vervoer is van ons allemaal en niet van degene die er het meest winst op kan maken. Het doorzetten van de privatisering is slecht voor de reiziger en het personeel´, zegt Roemer.

 

PVV

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

In de Tweede Kamer is een meerderheid van VVD, CDA en PVV voor privatisering van de gemeentelijke vervoersbedrijven. De PVV was daar oorspronkelijk tegen, maar wijzigde het standpunt toen de partij zich bond aan het gedoogakkoord met VVD en CDA. Dit leidde tot grote woede bij veel bus- en tramchauffeurs.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Baantjerfan

Mag ik even lachen over de domheid van beide heren?
HTM is áltijd al een privébedrijf geweest (een NV), hetGVB is enige jaren terug omgezet van gemeentebedrijf in een NV (weliswaar een bedrijf waarvan de aandelen in handen zijn van de gemeente0, RET is hetzelfde verhaal als GVB.
De partijen hadden-ten tijde van de wetgevingover aanbesteden- toen wettelijk moeten laten vastleggen dat de concessie voor Den Haag, Amsterdam en Rotterdam
te allen tijde naar resp.HTM, GVB en RET moeten gaan. dit nu regelen is mosterd na de maaltijd. gelet op de akties van het personeel dezedagen paniekvoetbal dus.

Op 16 februari 2011, 12:26
Koos

Wat is eigenlijk de boodschap van Morsnova? Welbeschouwd is het slechts een nummertje trappen tegen de PvdA met kennelijk een emotioneel motief. Een nuchtere waarneming levert op dat de PvdA goed aan het terugpakken is en met goede argumenten aan politieke debatten deelneemt.

Op 17 februari 2011, 08:38
Willem

Die hele marktwerking heeft vooralsnog weinig opgeleverd, of moeten we de uitverkoop van bijvoorbeeld de energiebedrijven als winst zien? Laat lekker de drie aanbieders in de grote steden hun rondjes rijden, zoals ze dat altijd hebben gedaan. Wat heb ik als passagier aan een Duitse of Franse tram, waar ik met dezelfde lullige OV-chipkaart mag inchecken? Rijdt die ineens beter op tijd, neemt die een snellere route? De heren politici zijn ooit begonnen met die peperdure aanbestedingsonzin en het levert geen ruk op, behalve dat er weer allerlei bureacratische lijnen zijn uitgezet. De aanbesteding is een product van het lobbycircus uit Brussel, ter meerdere eer en glorie van de portemonnee van de EU-politicus.

Op 17 februari 2011, 08:57
Hannes Haganum

Ik deel de mening dat hier sprake is van symboolpolitiek. Helaas hebben de laatste tien jaar ook de linkse partijen slechts lippendienst bewezen aan het openbaar vervoer. De kwaliteit van het stadsvervoer is in Europees perspectief bezien van een heel matig niveau, terwijl de kostendekkingsgraad te laag is. Wie regelmatig in Duitsland of Frankrijk reist, ziet hoe het beter kan. De arbeidsverhoudingen zijn archaïsch en de vakbonden klampen zich vast aan verkalkte machtsposities.Biedt aanbesteding een uitkomst ? Nee, niet als de politiek alleen gaat voor veel aanbod tegen een afbraakprijs. Dan krijg je te maken met lege bussen en ongemotiveerd personeel.
Kwaliteit en samenhang van de netstructuur moet sowieso het uitgangspunt zijn bij aan- en inbesteding.

Op 17 februari 2011, 08:58
Broadcaster

Hoewel ik in beginsel tegen privatisering van het openbaar vervoer ben , lenen de grote steden zich daar, gelet op het enorme reizigersaanbod, nu juist wel voor.

Op 17 februari 2011, 10:09
Paul

Aanbesteden is slecht een middel om de kwaliteit te krijgen die je wil.
Het dwingt de vrager ook om scherp zichtbaar te maken wat hij er voor over heeft en wat hij er voor terugverwacht.
Daarop moet je als bedrijf formuleren wat en hoe je kan leveren. Maar de GVB's/HTM's en RET van deze wereld weten blijkbaar dat ze dat niet redden...

Op 17 februari 2011, 10:23
pieter

Komt socialisten trekt ten strijde. Beetje symboolopolitiek van beide heren.
Het cynische is wel dat de privatisering is ingezet onder de paarse kabinetten. Volgens mij maakt de club van heer Cohen prominent deel uit van paars.
In de politieke discussie moet je met argumenten komen, niet met oneliners.
Wanneer fuseren de beide socialistische clubs?

Op 17 februari 2011, 11:41
Willem

@anand. De privatisering is al in de jaren '80 ingezet. Zelf ben ik toen weggeprivatiseerd bij de SDU. Dus vóór Paars.

Op 17 februari 2011, 15:12
piet brontsema

bezuinigingen vooraf nee , maar als je bezuinigingen of een beter
openbaar vervoer krijgt waarbij de bewindvoering wel bij de overheid blijft dan is daar veel voor te zeggen , maar het hoeft niet om de privatisering zelf gaan natuurlijk. gewoon met een open blik naar kijken . aanbesteding van het spoor is wat mij betreft een succes en houdt de partijen scherp. zie de investeringen die arriva in het noorden midden van het land heeft gepleegd. het aantal passagiers is drastisch omhoog gegaan en de aansluiting van bus op spoor is idem dito verbeterd.

Op 18 februari 2011, 07:41

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in