Overslaan en naar de inhoud gaan

Krimpgame in de Achterhoek

Burgers in de Achterhoek kunnen via het spel Sim8erhoek betrokken worden bij de maatregelen die nodig zijn in een krimpgemeente.

Sim8erhoek is de voorlopige naam van een computerspel dat in de Achterhoek wordt ontwikkeld om de vergrijzing en de krimp van de regio voor de burger inzichtelijk te maken.

SimCity
Het op het bekende SimCity gebaseerde simulatiespel laat bijvoorbeeld zien wat de gevolgen voor het gebied zijn wanneer er meer bejaardenhuizen worden gebouwd of wanneer zwembaden worden gesloten. Eind van dit jaar moet het spel beschikbaar zijn.

Leefbaarheid
De regio speelt daarmee snel in op het advies vorige week van minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) om de inwoners meer te betrekken bij maatregelen om de leefbaarheid bij een krimpende bevolking overeind te houden.

Vitaal
Gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de Achterhoek willen ondanks krimp, vergrijzing en stagnerende economie de regio vitaal en leefbaar houden. Ze hebben daarvoor de coöperatieve samenwerking Achterhoek 2020 opgezet.

Vitaal
Gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de Achterhoek willen ondanks krimp, vergrijzing en stagnerende economie de regio vitaal en leefbaar houden. Ze hebben daarvoor de coöperatieve samenwerking Achterhoek 2020 opgezet.

Gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de Achterhoek willen ondanks krimp, vergrijzing en stagnerende economie de regio vitaal en leefbaar houden. Ze hebben daarvoor de coöperatieve samenwerking Achterhoek 2020 opgezet.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

True

de "Nederland moet vol" beweging weet niet van ophouden.

Op 26 maart 2012, 19:09
Titia

Niet zozeer een reactie op het bericht alswel een reactie op @breiwerk.
Het is een misvatting dat in de Achterhoek wordt gedacht dat alleen een toename van bevolking het tij kan keren. Krimp is een onontkoombaar fenomeen. Juist in de Achterhoek is men opgehouden elkaar op gemeentelijk niveau te 'beconcurreren', plannen voor huizenbouw worden geheel of gedeeltelijk in de ijskast gezet. Er wordt juist hard nagedacht hoe de leefbaarheid in een krimpgebied in stand kan worden gehouden met de middelen en mensen die voorhanden zijn. Dat is een totaal andere benadering! Acht gemeenten hebben de handen ineen geslagen, ondernemers denken mee, maatschappelijke organisaties (welzijn, onderwijs, kunst en cultuur, milieuverenigingen etc.) denken hardop mee. Juist deze gezamenlijke inzet is zo waardevol.
Dus niks 'Nederland-moet-vol-beweging'. Dat lost de problematiek niet op namelijk. Een besef dat in de Achterhoek wèl is doorgedrongen.

Op 27 maart 2012, 08:35
henk

en ondertussen zetten we er flink wat windmolens neer met heel veel subsidie . Zo houden we elkaar lekker bezig en lopen de belangen flink uiteen. Wie wil er nog wonen en leven bij een windmolen!!!!!!!!

Op 27 maart 2012, 09:36
Feliz Goos

Mooi initiatief. Er is inmiddels al een serious game bevolkingsdaling door ROI Opleidiing Advies & Coaching op de markt gebracht. In de Serious Game Bevolkingsdaling brengt ROI partijen samen om de eerste oplossingen te bedenken voor de problemen die bevolkingsdaling met zich mee brengen,
De game is een hightech computersimulatie waarin de deelnemers de opdracht krijgen om een krimpende stad leefbaar te houden. De rollen die in het spel voorkomen zijn gemeente, provincie, bedrijfsleven, woningcorporaties, zorginstellingen en onderwijs.
Het spel speelt zich af in drie blokken van drie kwartier. In die tijd verstrijkt dertig jaar en staat één ding vast: de bevolking neemt af. Het spel geeft zicht in de keuzes en mogelijkheden. Je kunt alle opties en scenario’s die je ter beschikking hebt uitproberen.
De essentie van het spel is dat de gevolgen van het eigen handelen goed naar voren komen. Het laat ook zien hoe partijen met elkaar samenwerken. Een van de zaken die het spel zichtbaar maakt is hoe de virtuele leefbaarheid zich ontwikkelt. Daarnaast zien de deelnemers de invloed van hun eigen prestaties op de leefbaarheid. Dat maakt het heel levendig.
Deze serious game is voor iedereen die bij het krimpvraagstuk betrokken is of zich er bij betrokken voelt een vorm van slim leren, want de ervaringen opgedaan met het spel kunnen ook als het "om het echie" gaat gebruikt worden.
Feliz Goos

Op 28 maart 2012, 10:14

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in