Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Onderhandelingen vliegveld Twente in cruciaal stadium

De onderhandelingen over een doorstart van vliegveld Twente zijn in een cruciale fase.

09 mei 2013

De onderhandelingen over commerciële exploitatie van vliegveld Twente met bouwondernemer Dik Wessels en zijn investeringsvehikel Reggeborgh verkeren in een cruciaal stadium. Dat laat Area Development Twente (ADT) weten.

Inhoud nog geheim
Over de inhoud van de onderhandelingen doet Peter Den Oudsten, burgemeester van Enschede en voorzitter van ADT, geen mededelingen. ADT is een gezamenlijke onderneming van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die een eventuele heropening van de in 2008 gesloten F16 basis voor moet bereiden.


Reddende engel

Rond de jaarwisseling bleek een twee jaar lopende openbare aanbesteding mislukt. De drie gekwalificeerde kandidaten voor de exploitatie, waaronder Schiphol, zagen er geen brood in. Voor ADT kwam Wessels als de spreekwoordelijke reddende engel, anders zou het boek vliegveld Twente vrijwel zeker definitief gesloten zijn.


Bevolking verdeeld

De voorgenomen ontwikkeling van een commercieel vliegveld en van de gronden er omheen voor bedrijvigheid, recreatie en woningbouw, verdeelt bevolking en politiek in Twente tot op het bot. Roerden eerst vooral de tegenstanders zich, nu laten voorstanders luid van zich horen. De sluiting kostte om en nabij tweeduizend banen. Werkgelegenheid is het meest gehoorde argument dat voorstanders in de strijd gooien.


Hoge werkloosheid

Zoals Hengeloër Jordi Rietman, initiatiefnemer van een Facebook-fanpagina voor herstart, die binnen de kortste keren twaalfduizend sympathisanten telde. ‘Hadden die drie kilometer baan er niet gelegen, dan was ik deze actie nooit begonnen,’ licht Rietman toe. ‘De mensen die zich tegen een herstart keren gaan in mijn ogen voorbij aan het economisch belang die het vliegveld voor de wijde regio kan hebben. De werkloosheid is hier hoger dan waar ook in Nederland.’


Investeren in infrastructuur

Rijk, provincie en gemeente Enschede willen €16 miljoen steken in de infrastructuur op de luchthaven. Brussel onderzoekt of dan sprake is van ongeoorloofde staatssteun. Verder betaalt de nieuwe exploitant zeven jaar lang geen huur en staan de overheden garant voor leningen. Meer overheidsgeld mag er niet bij, vindt de oppositie in de Overijsselse Staten (PvdA, D66, GL). De burgerluchtvaart vanaf de voormalige F16 basis leunde wat voorzieningen en beheer betreft zwaar op Defensie en werd financieel op de been gehouden door verschillende overheden.   


Vandaag in Binnenlands Bestuur magazine nr 9 een uitgebreider verhaal over vliegveld Twente. (alleen voor abonnees)

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P Lems / Manager investeringen
Wessels is geniaal. De overheid betaalt en loopt risico. Hij incasseert. Zijn wij nu zo dom om hier mee in te stemmen? Amtenaren wordt wakker! Twente heeft geen luchthaven nodig, maar een doelgericht high tech beleid.
marcel zonder / burger
Hoe kun je een vliegveld beginnen, terwijl vliegveld maastricht bijna omvalt, een bodem loze put
John / Adm. medewerker
En over zeven of acht jaar beweert de exploitant, dat hij niet rond kan komen als er een commerciële huurprijs betaald moet gaan worden. Dan gaat er weer steun naar het vliegveld. Tenslotte is het kapitaalvernietiging om dan alsnog tot sluiting over te gaan. Wordt dus een bodemloze put.
T. Nordkamp / kritische tukker
16 miljoen subsidie, 7 jaar geen huur en de overheid staat garant. Gezien de tegenvallers met regionale vliegvelden lijkt me dit wel heel erg naïef (=bijv.naamw. als je gemakkelijk iemand vertrouwt en iets gelooft) Wie gaan we nu vetmesten en wie blijft met de gebakken peren zitten. Hei't goedwies kwiet?
Harmen-John. "Harry" Rouw / Techn. O.O. KLu b.d. EHTW / Recreatief vlieger.
Dat de afrondende fase mbt. re-birth EHTW een feit is, behoeft geen betoog. Het kan toch niet waar zijn, dat na 5 maanden ongewisheid, inspanning, gesprekken, meetings en last but not least het nogmaals door-rekeken van het financieele plaatje, ons Vliegveld definitief civil-closed verklaard wordt. Aan deze zwarte bladzijde in de historie van Twente denkt toch niemand. Juist in deze roerige tijd is het scheppen van banen/werkgelegenheid een absolute pre.

Ik heb dan ook het volste vertrouwen in Dick Wessels en z'n staf mbt. realisatie van het voorgenomene.

Dick, still continuing!!!!!!!!!

Gerrit Grobben
Prima kans voor Twente!! In de afgelopen 50 jaar is er veel industrie verloren gegaan in Twente. Kijk eens naar Hengelo (Ov.): Stork (5000), Heemaf (1500) Hazemeijer (2500) Dikkers (1500) Textiel (2500). Wat is er van over? Nu is er eindelijk iemand die zijn nek durft uit te steken en wéér zijn er tegenstanders! Onbegrijpelijk!! Moet dan echt alles maar naar de Randstad? Het is gewoon schitterrend als je vanuit de wijde (100 km) omgeving vanaf Twente kunt vliegen naar Turkije, Griekenland, Spanje, Portugal, enz.En natuurlijk de business-vluchten niet vergeten. Lawaaioverlast? Je moet íets over hebben voor je werkgelegenheid!!
vincent1971 / -
Er ligt geen 3km baan, 3000-2*300 baanlengte.

Mijn idee is het dat dhr. Wessels het doet om de nodige bouw contracten binnen te slepen. Zie b.v. verbouwing Gemeentehuis Enschede. Wie gaat dat verbouwen?

Zal je zien over een paar jaar vraagt Avia steun ( maakt nu al miljoenen verlies ), komen er geen 2700 banen bij hooguit dat er wat werkgelegenheid verplaatst. Maar dan is de Enschedese bevolking al genoeg uitgeknepen.
Advertentie