Overslaan en naar de inhoud gaan

Treinbotsing Amsterdam: vrouw overleden

Een vrouw is overleden aan haar verwondingen als gevolg van het treinongeluk in Amsterdam.

Door de treinbotsing van zaterdag in Amsterdam is zondag een 68-jarige vrouw overleden aan haar verwondingen. Zestien slachtoffers liggen nog in het ziekenhuis. Dat heeft de gemeente Amsterdam bekendgemaakt.

Noodlottig
De 68-jarige vrouw komt uit het oosten van het land. Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam leeft mee met de nabestaanden van de vrouw. ,,Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden van de vrouw voor wie het treinongeval noodlottig is geweest. Wij wensen hen veel kracht en sterkte met dit verlies", liet hij weten.

Condoleances
NS-directeur Bert Meerstadt sprak in een reactie van een zwarte dag. ,,Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van het slachtoffer. Namens heel NS condoleer ik de nabestaanden en wens ik hen sterkte bij dit vreselijke verlies'', aldus Meerstadt. Ook het kabinet liet weten mee te leven met de nabestaanden van de vrouw.

Nachtmerrie
Eerder op de dag had Meerstadt het ongeluk een nachtmerrie genoemd. ,,Wij maakten één van de grootste aanrijdingen van de afgelopen jaren mee. Twee treinen die op hetzelfde spoor elkaar raken, is een nachtmerrie", aldus Meerstadt tijdens een persconferentie samen met Marion Gout, president-directeur van spoorbeheerder ProRail.

Oorzaak
De twee kopstukken wilden nog niets zeggen over een mogelijke oorzaak van het ongeval. ,,Vanwege de zorgvuldigheid is het belangrijk dat onderzoekers de tijd krijgen om de oorzaak te analyseren en te beoordelen", zei Meerstadt. Door het ongeluk raakten in totaal 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig.


Oorzaak
De twee kopstukken wilden nog niets zeggen over een mogelijke oorzaak van het ongeval. ,,Vanwege de zorgvuldigheid is het belangrijk dat onderzoekers de tijd krijgen om de oorzaak te analyseren en te beoordelen", zei Meerstadt. Door het ongeluk raakten in totaal 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig.

De twee kopstukken wilden nog niets zeggen over een mogelijke oorzaak van het ongeval. ,,Vanwege de zorgvuldigheid is het belangrijk dat onderzoekers de tijd krijgen om de oorzaak te analyseren en te beoordelen", zei Meerstadt. Door het ongeluk raakten in totaal 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Een stoptrein en een intercity reden zaterdag om 18.23 uur frontaal op elkaar, ter hoogte van het Westerpark in Amsterdam. Bergers hebben de stoptrein zondag weggesleept. De zwaar beschadigde intercity wordt volgens ProRail in de nacht van zaterdag op zondag weggehaald.

Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad voor Veiligheid was zondagmiddag klaar met het onderzoek op de plek van het ongeluk. De inspectie Leefomgeving en Transport bepaalt in overleg met ProRail wanneer er weer veilig gebruikt kan worden gemaakt van het spoor.

Beslag
Het onderzoek aan de treinen die betrokken waren bij de botsing is nog niet afgrond. Het beslag op de treinen blijft vooralsnog gehandhaafd in verband met nader onderzoek, stelde de raad. Het treinverkeer ten westen van Amsterdam kwam zondag weer langzaam op gang. Tegen de avond reden veel treinen weer volgens planning.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum

Het vreselijk trieste aan dit ernstige ongeval is dat veel externe spoorwegdeskundigen zo'n ongeluk al lang voorspeld hadden. Door het totaal verouderde ATB1 systeem, waarbij treinen tot 40 km/uur onbeveiligd een rood sein kunnen passeren, moest het een keer ernstig misgaan. Sowieso gaat het al vaak mis en wordt er veel materiële schade gereden. Politiek en ProRail hebben jarenlang getreuzeld met het investeren in een moderner beveiligingssysteem (ATB3). Men wachtte op EMRTS (het Europese systeem), dat echter nog steeds niet geschikt is voor traditionele spoorwegtrajecten. De politiek is direct verantwoordelijk voor verwaarlozing van het onderhoud, omdat alle grote grote financiële blunders, zoals de HSL en de Betuwelijn, zijn afgewenteld op het onderhouds- en investeringsbudget van ProRail. Ik ben benieuwd of er nu eindelijk een parlementaire enquête wordt gehouden, nu er zoveel slachtoffers zijn.

Op 23 april 2012, 15:51

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in