Vertraging
Als de twee projecten samen worden uitgevoerd, vertraagt de verbreding van de A27 aanzienlijk, een scenario waar minister Camiel Eurlings van Verkeer eerder voor waarschuwde. Wel benadrukt de commissie dat de spoorlijn een belangrijke optie voor de toekomst moet blijven. Verwacht wordt dat er 50.000 reizigers per dag met de trein tussen Utrecht en Breda zullen reizen. Ook is het de kortste verbinding tussen de HSL en de Deltalijn.
Verbreding
De commissie kiest voor de variant om de spoorlijn na 2020 strak langs de snelweg aan te leggen. Daar moet bij de uitvoering van de verbreding wel rekening mee worden gehouden. 'Om de spoorlijn niet onmogelijk te maken, is nu 188 miljoen nodig. Wij adviseren dat de regio daar zeker 80 miljoen van opbrengt', aldus Ed Nijpels. De aangeraden variant kost in totaal zeker 3,4 miljard euro.
Voorlopig geen spoorlijn langs A27
Een gelijktijdige aanleg van een spoorlijn langs de A27 samen met de verbreding van deze snelweg is niet mogelijk. Dat blijkt uit onderzoek…
Strategisch belang
'SpoorA27 is van strategisch belang voor de toekomst van de betrokken regio's', zei wethouder Wilbert Willems van de gemeente Breda in een reactie op het rapport. Hij is ervan overtuigd dat de spoorlijn er gaat komen. 'Daar gaan wij ons in de regio zeker hard voor maken en ook financieel aan bijdragen, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de minister.'
Tot 2020 is de financiële mogelijkheid er niet. De verbinding tussen Utrecht, Gorinchem, Oosterhout en Breda zou op zijn vroegst enkele jaren na 2020 kunnen worden aangelegd.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Een duidelijk voorbeeld dat een integrale aanpak van verkeersproblemen nog niet tussen de oren zit bij het Ministerie van Snelwegen !
waarom niet de andere volgorde? eerst spoorweg aanleggen en dan verbreding. is dat niet beter voor het milieu? we doen toch ook iets aan duurzaamheid enzo?