Saai
Mannen zijn nog negatiever over milieucampagnes dan vrouwen. Zo vindt bijna de helft van de mannen de campagnes saai, tegenover ruim 30 procent van de vrouwen.
Moeite
De meerderheid van de Nederlanders, ongeveer 60 procent, geeft aan dat ze het afgelopen jaar niet meer dan het jaar daarvoor voor het milieu hebben gedaan. Zij zouden dat volgens de onderzoekers wel doen als het minder geld en moeite zou kosten.
Overheidscampagnes
Porter Novelli wilde weten of grote campagnes voor duurzaamheid van de overheid, maar ook van bedrijven die de aandacht vestigen op duurzame producten, aanslaan, zegt Frank Peters van het communicatiebureau 'Waar zijn mensen gevoelig voor, en waarvoor niet.'
Geloofwaardig
Er is niet gekeken naar individuele campagnes, maar circa zeshonderd mensen kregen vragen voorgelegd als 'voelt u zich aangesproken door die campagnes' en 'vindt u ze geloofwaardig'. Porter Novelli is van plan het onderzoek een aantal jaar achter elkaar te verrichten.
Milieucampagnes maken geen indruk
Nederlanders voelen zich niet aangesproken door milieucampagnes. Slechts een kwart vindt ze geloofwaardig en slechts een op de zeven vindt…
Geloofwaardig
Er is niet gekeken naar individuele campagnes, maar circa zeshonderd mensen kregen vragen voorgelegd als 'voelt u zich aangesproken door die campagnes' en 'vindt u ze geloofwaardig'. Porter Novelli is van plan het onderzoek een aantal jaar achter elkaar te verrichten.
Er is niet gekeken naar individuele campagnes, maar circa zeshonderd mensen kregen vragen voorgelegd als 'voelt u zich aangesproken door die campagnes' en 'vindt u ze geloofwaardig'. Porter Novelli is van plan het onderzoek een aantal jaar achter elkaar te verrichten.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ja, iedereen ziet TV en realiseert zich dat de invloed van de enkeling niets kan uitrichten tegen de ecnomische macht van de VSA, China en ook Nederland natuurlijk.
Misschien dat de politiek een taak zieet weggelegd om de hygiëne tussen de oren wereldwijd weer eens op orde te krijgen?
Een tijdje terug werd ik op de tramhalte vergast op enorme posters met Plastic Heroes. Bij navraag bleek mijn gemeente geen voorziening te hebben om mijn zuur verzamelde plastic afval in ontvangst te nemen. Dan word je vanzelf sceptisch bij een volgende campagne. De stickers voor mijn gft-afvalbak moest ik een half jaar op wachten.
Een campagne moet altijd vergezeld gaan van een helder en haalbaar handelingsperspectief.
Op de BBC zijn allerlei programma's waarin je gezinnen volgt terwijl ze energie proberente besparen, afval proberen te verminderen en dergelijke.
Er wordt ook altijd de nadruk op gelegd hoeveel het henzelf aan stookkosten, watterrekening of uitgaven aan boodschappen bespaart, en hoe een groot verschil een paar veranderingen al maken.
Ook laten ze allerlei verschillende gezinnen zien, van mensen op het platteland met vijf kinderen, stadse yuppen, studentenhuizen, iedere woonvorm komt wel langs dus iedereen kan er iets van leren.
Als op de Nederlandse tv nu eens een paar van die makelaars- en klusprogramma's door dit soort programma's vervangen werden, dat zou al uitmaken.