Overslaan en naar de inhoud gaan

Driekwart wagenpark gemeente Rotterdam is groen

De groots aangekondigde plannen voor biobrandstof in Rotterdam blijken twee jaar later in hoge mate hun vruchten af te werpen. Het…

Taxi's
Bij de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) is de "groene slag" vooralsnog uitgebleven. Dat bleek woensdag uit een rondgang langs de betrokken partijen. Twee jaar geleden sprak het Rotterdam Climate Initiative (RCI) onder meer af dat de RTC binnen drie tot vier jaar 390 van de zevenhonderd taxi's zou vervangen door voertuigen op biobenzine of brandstof. De gemeente zou dit jaar 1200 schone auto's in haar eigen wagenpark hebben en er zouden tien biobenzinepompen geopend zijn.

Biopomp

De laatste twee doelstellingen zijn nagenoeg gehaald, ook omdat er nog twee biopompen bijkomen. Bovendien wijst een gemeentewoordvoerster erop dat ruim drieduizend bio-auto's in de regio rondrijden. Dat zou een derde van het landelijke totaal zijn.

Actieradius

Minder succes oogste de RTC met haar plannen. Directeur Sjaak de Winter van de RTC wilde 75 schone wagens aanschaffen voor gehandicaptenvervoer, maar zag daar uiteindelijk vanaf. ,,De ingrepen die we daarvoor bij deze wagens moesten doen, zouden ertoe leiden dat de actieradius te klein werd en het gewicht te groot. Daardoor was volgens de wet geen sprake meer van een taxi, maar van een bus en dat bracht allerlei andere obstakels met zich mee.’’


Risico
Toch gelooft hij in het concept. ,,Als we met zijn allen wat beters willen maken van deze aardkloot, moet je af en toe een risico nemen.'' Daarom schaft De Winter komend jaar wel vijftien taxi's aan die op aardgas rijden. ,,Die brandstof is goedkoper en dat kunnen we doorberekenen aan de klant. Mensen staan namelijk sympathiek tegenover duurzaamheid, maar ze willen er geen cent meer voor betalen.''

Vergoeding

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Wethouder Alexandra van Huffelen (Duurzaamheid) meldde woensdag dat Rotterdammers met een elektrische auto een vergoeding krijgen voor een oplaadpunt op eigen terrein en een eenmalige vergoeding voor het jaarlijkse stroomgebruik van dat voertuig. Van Huffelen hoopt zo het bezit van elektrische wagens te stimuleren. Het stadsbestuur wil dat eind 2014 minimaal duizend elektrische wagens in de Maasstad rondrijden.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in