Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Ondanks toename fiets, auto op nummer één

Amsterdammers en bezoekers leggen dagelijks 12 miljoen kilometer af in de stad; op de fiets, te voet, per auto of openbaar vervoer. Ondanks aan afname in gebruik, is de auto nog altijd het meest gebruikte vervoermiddel. Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid (ATB).

06 januari 2017

Dagelijks leggen Amsterdammers en bezoekers 12 miljoen kilometer af in de stad; op de fiets, te voet, per auto of openbaar vervoer. Ondanks een afname in gebruik, is de auto nog altijd het meest gebruikte vervoermiddel. Het aantal snorfietsen is er sinds 2008 met 223 procent toegenomen. 

Uitstoot

Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid (ATB). Het afgelopen decennium heeft onder Amsterdammers de fiets de auto van de eerste plaats verdrongen. 36 procent van de verplaatsingen door Amsterdammers in de stad gebeurt per fiets tegen 24 procent per auto. Als forenzen en dagjesmensen worden meegerekend, komt de auto toch weer op de eerste plaats, ook al is de laatste tien jaar wel sprake van een flinke daling in autogebruik. Veel bezoekers pakken toch vaak de auto. De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) is de afgelopen twee jaar met 1 procent gestegen en de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) met 8 procent gedaald. 

Elektrisch

Onder 65-plussers is het autobezit en -gebruik in Amsterdam het hoogst. Amsterdammers onder de 35 jaar pakken het vaakst de fiets. In de ochtendspits zitten 72.000 mensen in de hoofdstad op de fiets; bijna het dubbele van het aantal autoverplaatsingen in diezelfde tijd. Het gebruik van hybride en elektrische auto’s is de afgelopen twee jaar met 27 procent toegenomen. Bij elektrische fietsen is de afgelopen drie jaar sprake van een stijging van vijf procent.

Forse toename OV

Hoewel Amsterdam CS nog altijd de meeste reiziger ‘verstouwd’, is het aantal reizigers de afgelopen tien jaar op Bijlmer ArenA met 110 procent en op Amsterdam Zuid met 72 procent gegroeid. Sinds 2011 is het aantal passagiers dat de bus, tram, metro of veerpont pakt met 11 procent gestegen naar 227 miljoen passagiers per jaar.

Deelauto

De ATB laat zien dat Amsterdam op vrijwel alle fronten groeit. ‘Die groei heeft grote invloed op de mobiliteit en bereikbaarheid in de stad, en daarom moeten we scherpe keuzes maken’, stelt wethouder Pieter Litjens (verkeer en vervoer, VVD). De stad is daar volgens hem al mee bezig, door bijvoorbeeld  fietsers en voetgangers in het centrum de ruimte te geven. De bevoorrading van de stad moet volgens Litjens slimmer worden aangepakt ‘onder meer door de grachten weer meer te gebruiken voor innovatief goederenvervoer’. Ook wil het stadsbestuur het gebruik van de deelauto stimuleren. Het gebruik van deelauto’s is de afgelopen twee jaar weliswaar met 44 procent toegenomen, maar het gaat nog altijd om relatief kleine aantallen en daarmee om een laag aandeel.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
En moeten we blij zijn met al die voetgangers in de overvolle binnenstad? Ik doel dan met name op die selfiesmakende budgettoeristen die vaak maar verveeld door de stad slenteren zonder enige culturele interesse of op andere vormen van massatoerisme die steeds meer een plaag worden voor het stedelijk verblijfsgebied. Wethouder Litjens kan beter terug komen op zijn rare ideeën om de tram steeds meer terug te trekken uit het centrum, want juist de tram is een prachtig vervoermiddel die de stad levend houdt.

Wat zou de Leidsestraat een saaie consumptiestraat worden zonder al die trams ...
Bob / Ambtenaar
Niemand wil met de auto door de Amsterdamse binnenstad of enige andere stad. Waar blijven de gratis parkeerplaatsen aan de randen van de steden die aansluiten op het OV? Begin daar maar eens aan bij het begin en eidpunt van de Noord- Zuidlijn.
Advertentie