Automobilisten zijn in Nijmegen het langst onderweg wanneer het druk is op de weg. Bij opstoppingen duurt een reis gemiddeld 20,2 procent langer dan wanneer iemand gewoon kan doorrijden. Wie normaal een uur nodig heeft voor een ritje, moet daar bij drukte dus bijna een kwartier extra voor uittrekken. Dat blijkt uit cijfers die navigatiebedrijf TomTom woensdag naar buiten heeft gebracht. Wat de vertraging de economie kost, meldt het onderzoek niet.
Met de auto meeste vertraging in Nijmegen
Nijmegen heeft Groningen afgelost als koploper van Nederland, maar het verschil is miniem.
Vertraging
De vertraging loopt op jaarbasis flink op. Als een ritje tussen huis en werk in de Waalstad een half uur duurt, zit een automobilist in een jaar tijd 57 uur langer in de auto dan normaal.
Moeilijk oplosbaar
Nijmegen heeft Groningen afgelost als koploper van Nederland, maar het verschil is miniem. Beide steden staan bovenaan omdat automobilisten vooral over lokale wegen naar hun bestemmingen moeten rijden. ,,De wegen in de stad zijn in veel gevallen moeilijker uit te breiden. De knelpunten zijn wel bekend, maar moeilijk oplosbaar'', aldus TomTom.
Aanpak
Groningen wil de files in de stad tegengaan door de zuidelijke ringweg en het Julianaplein aan te pakken. Nijmegen opent eind november een grote nieuwe brug over de Waal.
Drukke avondspits
Den Haag staat in Nederland op de derde plaats. Rotterdam heeft de drukste avondspits van het land. Automobilisten moeten dan meer dan de helft optellen bij hun normale reistijd. Maar de ochtendspits in de Maasstad valt naar verhouding mee. Daarom staat Rotterdam gemiddeld op een vierde plaats, voor Amsterdam.
Moskou
Wereldwijd is Moskou de drukste stad. In de Russische hoofdstad zijn automobilisten in de avondspits 133 procent langer onderweg. Een ritje van normaal een uur duurt dan 2 uur en 20 minuten. De ochtendspits gaat met 114 procent vertraging niet veel vlotter. De vertraging kost een Moskoviet meer dan 5 hele dagen per jaar.
Meer verstoppingen
Het verkeer staat ook muurvast in het Turkse Istanbul en in het Braziliaanse Rio de Janeiro, gastheer van de Olympische Spelen van 2016 en de finale van het WK voetbal volgend jaar. Volgens TomTom komen er meer verstoppingen op de wegen nu de economie in sommige landen uit het dal kruipt.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Graag een link naar dit lijstje. Als Nijmegen en Groningen er al opstaan, dan mogelijk ook andere Nederlandse steden. Kan interessante beleidsinformatie zijn....
Problemen met auto-mobiliteit hoef je niet altijd op te lossen door meer ruimte te maken voor die auto. Denk ook eens aan beter openbaar vervoer of aan de fiets. Ik weet het, het is niet altijd een alternatief maar vaak ook wel.