Overslaan en naar de inhoud gaan

Vragen over prijzige verhuizer gemeente Utrecht

De VVD in Utrecht wil weten waarom de gemeente heeft gekozen voor een verhuisbedrijf dat 50 keer meer geld vraagt dan de goedkoopste…

De VVD in Utrecht is bang dat de gemeente niet de goedkoopste verhuizer heeft ingehuurd om volgend jaar 3000 ambtenaren uit 15 kantoren te verhuizen naar het nieuwe Stadskantoor. 

50 keer hoger
Volgens de oppositiepartij is gekozen voor een bedrijf dat de hoeveelheid te verhuizen kantoormeubilair 50 keer hoger heeft geschat dan de laagste inschrijver. De fractie wil weten wat het college daarvan vindt, zo blijkt uit vragen die dinsdag zijn gesteld. Het Stadskantoor is een 90 meter hoge toren, die op het Jaarbeursplein is gebouwd. Vrijwel alle publieksdiensten en het college van B en W verhuizen in 2014 naar deze nieuwbouw.


Beste, niet goedkoopste
De verhuizing is via een aanbesteding gegund aan de beste inschrijver, die ook de komende jaren alle verhuisklussen voor de gemeente mag uitvoeren. Hoeveel het uitgekozen bedrijf krijgt voor het karwei, is uit concurrentieoverwegingen geheimgehouden, maar de fracties hebben de documenten wel ingezien.

Puntensysteem
Volgens de VVD was afgesproken dat de 'economisch voordeligste inschrijving' zou winnen. Ambtenaren hebben een puntensysteem bedacht om elke aanbieding te beoordelen. De fractie stelt dat de berekening van de punten zo ingewikkeld is gemaakt dat het winnende bedrijf helemaal niet de goedkoopste hoeft te zijn. De partij wil bewijzen zien dat de winnaar wel de beste aanbieding deed. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de uiterste consequentie dat de gunning opnieuw moet worden gedaan.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert van Sloten

Beste VVD Fractie Utrecht,
Als gemeenteraad gaat u over de KADERS dat betekent dat u vooraf een besluit heeft genomen over investeringen in nieuwe huisvesting. U zegt daarmee vervolgens dat de ambtelijke organisatie aan zet is om binnen deze kaders te opereren. Als u de keuzes uw eigen organisatie niet blieft, dan stel ik voor dat u in het vervolg ZELF die bureaucratische aanbesteding invult. Daarenboven kost het nu nog MEER om te controleren of de aanbesteding wel goed is gegaan en vervolgens NOG MEER om de gegunde contracten te ontbinden. Al met al raad ik u aan te stoppen met dit gemierenneuk.
Dank voor uw aandacht.

Op 26 november 2013, 22:28
M.Stevens

Beste Bert, ik ben al blij dat de gemeenteraad niet zegt dat alle ambtenaren zelf even (bijvoorbeeld in het weekend) hun spullen moeten verhuizen naar het stadskantoor. Bring your own device wordt hier met steeds meer enthousiasme geroepen..

Op 27 november 2013, 12:28
O. ten Hove

Waarom zouden de ambtenaren niet zelf alles kunnen verhuizen? Tonen ze gelijk aan dat ze hart hebben voor de zaak... Utrecht werkt met flexplekken en digitale dossiers dus zoveel valt er niet te verhuizen...

Op 27 november 2013, 13:13

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in