Advertentie
financiën / Nieuws

Nijmegen mag afvalstoffenheffing afschaffen

Nijmegen brengt de afvalstoffenheffing onder in de ozb. Lagere inkomens profiteren daarvan.

03 juli 2014

Het is de gemeente Nijmegen toegestaan om de afvalstoffenheffing af te schaffen. Dat stelt de landsadvocaat in een advies aan de gemeente. Nijmegen wil de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval voortaan betalen uit de onroerende zaakbelasting (ozb).

Behoorlijk bestuur

Het is aan de gemeenteraad om daarover te beslissen. Volgens de landsadvocaat kan worden verdedigd dat hier geen belasting afhankelijk van winst, inkomen of vermogen wordt geheven. Ook voldoen de plannen aan de eisen van algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De gemeente had de landsadvocaat om advies gevraagd.

Stimulans voor afval scheiden

Het nieuwe Nijmeegse college (SP, GroenLinks, PvdA en De Nijmeegse Fractie) nam in het coalitieakkoord op dat de afvalstoffenheffing vanaf 2015 in drie jaar tijd geleidelijk moet worden afgeschaft. Dat wil zeggen dat in 2017 uiteindelijk de afvalstoffenheffing voor alle inwoners is verdwenen. Nijmegenaren blijven wel betalen voor de groene vuilniszak (93 cent). Hiermee is er nog steeds een stimulans om afval te scheiden, stelt de gemeente.

Huurders goedkoper uit

De opbrengst afvalstoffenheffing die met de afschaffing verdwijnt, wordt in de voorgenomen plannen vanaf 2015 ondergebracht in de ozb voor woningen. Dat leidt ertoe dat huurders goedkoper uit zijn en verhuurders meer lokale lasten gaan betalen. Woningeigenaren gaan alleen meer betalen als hun woning meer dan twee ton waard is. “Voor huiseigenaren met een huis dat rond de twee ton waard is, zou dat kunnen betekenen dat zij minder dan een euro per maand meer gaan betalen. Bij een huis van rond de drie ton gaat het om enkele euro’s per maand. Huurders gaan er een paar euro per maand op vooruit”, meldt de gemeente.

Prikkel tegen leegstand

Ook voor bedrijven betekent het plan een verschuiving in de lasten, ten gunste van huurders, die geen ozb-gebruikersdeel meer betalen. Dat is volgens de gemeente tegelijk een besparing - er is maar één aanslag nodig in plaats van twee voor gebruiker en eigenaar - en een extra prikkel om leegstand tegen te gaan. Voor de eigenaar die tevens gebruiker is van een bedrijfspand levert het plan geen verandering in de lasten op.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Mechtild Rietveld
Dit spoort spiegelbeeldig met de beslissing van de gemeenteraad in Amsterdam (zo'n 25 jaar geleden) om de kosten van het rioleringstelsel niet meer uit de OZB te betalen maar een aparte retributie daarvoor in de plaats in te voeren: het rioolrecht.
izak van blijderveen / controller
Past prima in ontwikkeling naar vermindering van regeldruk. Toch zullen bewoners wel willen weten hoe de hoogte van de OZB wordt bepaald. Ook goed dat gesloten systemen nu worden opengelegd en onderdeel worden van meer politieke afweging. Past weer minder in streven vanuit landelijke overheid om gemeenten vergelijkbaar te maken qua baten en lasten, maar daar geloof ik zelf toch al niet in. Samenvattend: prima ontwikkeling en verdergaan met deze ontwikkeling!
Nico / zzp
Slim, dan kunnen ze inkomenspolitiek bedrijven met afvalstoffen. Mensen met meer inkomen (groot huis) betaald immers meer ozb terwijl ze voor de afvalstoffenheffing betalen obv aantal inwoners (en dus niet op basis van inkomen). Vast een rode gemeente :-)
Dienstbare ambtenaar / Dienstbare ambtenaar
Voor deze conclusie heb je de landsadvocaat echt niet nodig. Dit blijkt rechtstreeks uit de wet en iedereen die professioneel met gemeentelijke belastingen werkt weet dit. Zonde van de advieskosten!
Advertentie