Overslaan en naar de inhoud gaan

Rekening bluswater Chemie-Pack naar Moerdijk

De gemeente Moerdijk moet de kosten betalen van het opruimen en opslaan van bluswater dat is gebruikt om de grote brand bij het bedrijf…

De gemeente Moerdijk moet de kosten betalen van het opruimen en opslaan van bluswater dat is gebruikt om de grote brand bij het bedrijf Chemie-Pack op 5 januari te blussen. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch dinsdag bepaald. De gemeente moet er verder voor zorgen dat het bluswater wordt verwijderd uit het schip waarin het al maanden is opgeslagen.

4683 euro per dag
De opslagkosten van het bluswater bedragen 4683 euro per dag. Het bluswater, meer dan 3600 ton, is sinds 11 februari opgeslagen. Het bedrijf Wilchem, dat het water na de verwoestende brand opruimde, sleepte de gemeente voor de rechter, omdat noch Chemie-Pack noch de gemeente Moerdijk voor de kosten wilde opdraaien.

Milieuramp voorkomen
Het hof vindt dat Moerdijk zich de belangen van Wilchem niet genoeg heeft aangetrokken. De last van de aanzienlijke kosten voor opslag van het opgeruimde bluswater zijn hierdoor onterecht op de schouders van Wilchem gekomen, vindt het hof. Terwijl door ,,voortvarend en adequaat handelen" van dit bedrijf ,,een milieuramp kon worden voorkomen".

Milieuramp voorkomen
Het hof vindt dat Moerdijk zich de belangen van Wilchem niet genoeg heeft aangetrokken. De last van de aanzienlijke kosten voor opslag van het opgeruimde bluswater zijn hierdoor onterecht op de schouders van Wilchem gekomen, vindt het hof. Terwijl door ,,voortvarend en adequaat handelen" van dit bedrijf ,,een milieuramp kon worden voorkomen".

Het hof vindt dat Moerdijk zich de belangen van Wilchem niet genoeg heeft aangetrokken. De last van de aanzienlijke kosten voor opslag van het opgeruimde bluswater zijn hierdoor onterecht op de schouders van Wilchem gekomen, vindt het hof. Terwijl door ,,voortvarend en adequaat handelen" van dit bedrijf ,,een milieuramp kon worden voorkomen".

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Albert

4600*6mnd *30 dagen = 828.000
toch een stukje meer als 1 euro voor een kerstboom bij de belastingdienst!

Op 3 augustus 2011, 00:10
Niek

Wat ik niet begrijp, is waarom Chemie Pack deze kosten niet moet dragen. Immers, de brand is in hun bedrijf ontstaan (nog daargelaten hoe) en in het algemeen belang is de brandweer aan de slag gegaan. En de brandweer c.q. gemeente mag nu op de blaren zitten? Ik hoop dat dat niet waar is.

Op 3 augustus 2011, 09:35
Gerard

@Norbert.
De gemeente Moerdijk heeft zichzelf met de problematiek annex gemaakt. Het BB-bericht is vrijwel woordelijk gelijk aan een bericht op nu.nl waar ook nog staat:
"De gemeente had in juli al opdracht gegeven om het schip te legen en te laten reinigen. Hiermee wilde Moerdijk naar eigen zeggen een verdere financiële schade voor 'alle betrokken partijen' voorkomen"
Duidelijk is in elk geval dat niet Wilchem met een schip chemicaliën mag blijven zitten.

Op 3 augustus 2011, 10:02
gerrie

Dit is nou de rekening van voorheen gebrekkige handhaving.

Op 3 augustus 2011, 10:26
Inez

ChemiePack zegt dat het vervuilde bluswater is ontstaan doordat de brandweer niet naar hun veiligheidsofficier heeft geluisterd, die zei dat er met schuim geblust moest worden. Daardoor is er veel meer tijd nodig geweest om te blussen, en is er dus ook veel vervuild bluswater vrijgekomen.
Als de brandweer - nog steeds volgens ChemiePack - naar hen had geluisterd, was dat bluswater niet ontstaan, of tenminste in kleinere hoeveelheden.
Ik begrijp dan wel dat ze niet willen betalen.
Of hun verhaal hout snijdt is wat anders. Dat horen we als de diverse onderzoeken afgerond zijn.

Op 3 augustus 2011, 12:41
Janssen

Voor de verzekeraar gaat het om schade aan verzekerde objecten. Dit kan zijn, brandschade, bereddingskosten en eventueel opruimingskosten.
De gemeente heeft het bluswater opgevangen, dus opslagkosten. De opslag van vervuild water, is geen verzekerd object binnen de brandpolis. De gemeente moet deze kosten zelf dragen.
De verzekeraar, makelaars maar ook rechters maken onderscheid tussen enerzijds kosten als gevolg van de brand en kosten die de gemeenschap maakt i.h.k.v. openbare orde en veiligheid, oftewel normaal zorgvuldig bestuur. Milieuvoorzieningen vallen hierook onder. N.b. de kosten van de brandweer zelf, wordt ook niet vergoed door de verzekeraar. Dit zijn publieke taken, die al betaald zijn. Die moet je betalen ook al is er geen schade.
De rol van de verzekeraar is anders dan de meeste mensen eigenlijk graag willen hebben.
Iedereen in dit land heeft een brandpolis, maar verwacht er niet te veel van. De grote clue, je moet aantonen dat je schade hebt geleden. Dat gaat tegenvallen hoor. Ga maar eens vragen stellen aan je verzekeraar. Gewoon voor de grap.

Op 3 augustus 2011, 17:39

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in