Overslaan en naar de inhoud gaan

Wegenbelasting Noord-Holland het laagst

Ondanks de stijging van gemiddeld 22 euro per jaar blijft het tarief in Noord-Holland het laagst van alle provincies.

Auto en geld
− Shutterstock

Bezitters van een benzine- of dieselauto en motoreigenaren in Noord-Holland moeten vanaf 1 januari 9,5 procentpunt meer opcenten betalen, het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting. Ondanks de stijging van gemiddeld 22 euro per jaar blijft het tarief in Noord-Holland het laagst van alle provincies.

‘Heikel punt’

De coalitiepartijen VVD, BBB, GroenLinks en PvdA spraken in hun akkoord af de opcenten te verhogen van 67,9 naar 77,4 procent bovenop het landelijke tarief, om de uitgaven te kunnen dekken. De VVD noemde de verhoging eerder ‘een heikel punt’, maar is tevreden dat het Noord-Hollandse tarief het laagste blijft.

In de andere provincies worden de tarieven niet of minder verhoogd, hoewel dat nog officieel moet worden vastgelegd. Het gemiddelde tarief ligt rond de 84 procent. Autobezitters in Noord-Brabant en Utrecht zijn ook relatief goedkoop uit.

Zuid-Holland duurste provincie

In Drenthe, Groningen, Gelderland en Zuid-Holland ligt het tarief boven de 90 procent. In die laatste provincie gaat het tarief naar verwachting omhoog van 95,7 procent naar 98,7 procent. Daarmee wordt Zuid-Holland de duurste provincie. Groningen bezet nu nog die plaats, maar die provincie heeft besloten het tarief de komende vier jaar te bevriezen.

Opcenten

De verhoging van de opcenten in Noord-Holland betekent dat een eigenaar van een Kia Picanto ruim 105 euro per jaar kwijt is in plaats van de huidige ruim 92 euro, bovenop de landelijke wegenbelasting van 136,50 euro. Iemand met een Range Rover P400 betaalt jaarlijks 84 euro meer aan opcenten, becijfert de provincie.

Voor motoreigenaren stijgen de opcenten in Noord-Holland met een dikke 2 euro. Elektrische auto's zijn landelijk tot en met 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting

Inkomsten: 637 miljoen

Noord-Holland strijkt van ongeveer 1,2 miljoen auto- en motorbezitters naar verwachting 269 miljoen euro op, waarvan een kleine 40 miljoen uit de hogere opcenten en de voorziene groei van het wagenpark, inclusief lease-auto's in de provincie. De totale begrote inkomsten in 2024 bedragen 637 miljoen euro.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Het indirect subsidiëren van elektrische auto's door daarop geen motorrijtuigenbelasting te heffen is een zéér onjuiste methode. Via deze methode betalen namelijk de andere autobezitters deze belasting voor de eigenaren van de elektrische auto's. Om kostenstructuren voldoende inzichtelijk te houden is het beter om dergelijke subsidies volledig via het Rijk te laten lopen.
Overigens zijn op korte tot middellange termijn bij de uitbreiding van het elektrisch aangedreven wagenpark grote problemen te verwachten door onvoldoende capaciteit op het elektriciteitsnet en niet in de laatste plaats door een groot gebrek aan voldoende grondstoffen die nodig zijn voor de productie van batterijen voor elektrische auto's.

Op 18 oktober 2023, 11:50

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in