Werkgelegenheid
Voor de aanpak van de kredietcrisis heeft Brabant in totaal vierhonderd miljoen euro beschikbaar. Ten opzicht van dat bedrag lijkt 25 miljoen weinig. Toch benadrukt gedeputeerde Lily Jacobs het belang van het MKB voor de regio ‘het MKB 90 procent van de werkgelegenheid’. En juist MKB-bedrijven ‘delen’ de innovatierkacht met anderen in de regio, in plaats van dat ze het ‘voor zichzelf houden’. ‘Daarom moeten we kleine en middelgrote bedrijven stimuleren om te blijven innoveren’, meent Jacobs. ‘Want (...) het doel is samen met gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op te trekken en de voorsprong als innovatieve en duurzame provincie te behouden.’
Mkb-innovatiefonds Brabant opengesteld
De provincie Brabant heeft 25 miljoen euro in het regionale innovatiefonds voor innovatieve bedrijven gestort. Uit het fonds…
Financiering lastig
Frans Boekema houdt zich bij de universiteit van Tilburg bezig met regionaal-economische ontwikkelingsvraagstukken, in het bijzonder met ‘innovatie en technologische ontwikkeling op lokaal en regionaal niveau’. Boekema ziet wel heil in het fonds: ‘Vaak is financiering voor innovatie lastig. Als zo’n fonds dat weet te stimuleren, is dat alleen maar toe te juichen. Zeker in deze tijd, met de kredietcrisis, zie je dat financiering van innovatie er snel bij inschiet, en dat is nog sterker het geval bij kleine en middelgrote bedrijven.’
Geen mode
Dat de provincie ook graag ziet dat de innovatie de duurzaamheid bevorderd, is volgens Boekema geen modeverschijnsel. ’Duurzaamheid is noodzakelijk. Uiteindelijk moeten we ook op zoek naar een alternatief voor fossiele brandstoffen. Maar ook energiebesparing kan helpen. Je ziet het ook aan de gloeilamp.... Door innovatie wordt die nu taboe, omdat er vervangers zijn. Tegelijk ontstaan daardoor kansen in de markt.’
Markt
Boekema is niet bang voor verkeerde inschattingen van zo’n mede door de provinciale overheid opgericht fonds. ‘Juist zo’n fonds waarbij overheden samenwerken met bedrijfsleven en andere organisaties, heeft waarschijnlijk een goed gevoel voor de omgeving, voor de markt. En ook een bedrijf kan verkeerde inschattingen maken over de markt. Kijk maar naar de technische uitstekende innovaties van Philips, die soms toch mislukten.’