Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) schrijft aan de Tweede Kamer dat de haperingen in de ontwikkeling van het nieuwe verkeersleidingsysteem van Prorail de invoering van dat systeem niet zullen vertragen.
Eurlings: geen zorgen over nieuwbouw Prorail
Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) schrijft aan de Tweede Kamer dat de haperingen in de ontwikkeling van het nieuwe…
Eerder berichtte Computable over de problemen bij de nieuwbouw van dit systeem. Atos Origin zou diverse onderdelen van het systeem ontwikkelen, maar in juli kwam naar buiten dat het bedrijf hiermee zou stoppen. De dienstverlener zou voor een te laag bedrag (1,7 miljoen euro) hebben ingetekend en kon daar niet verder voor ontwikkelen, zo berichtte het vakblad. Dit zou Prorail een schadepost van 5 miljoen euro en een aanzienlijke vertraging opleveren.
Eurlings schrijft nu, in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer, dat de schadepost 3,5 miljoen euro bedraagt. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat Prorail een nieuw ontwikkelteam moet samenstellen. Ook is de oplevering van diverse modules vertraagd, maar Eurlings gelooft nog steeds in een ‘tijdige oplevering’.
Eerder was onduidelijk welke partij de stekker uit het project had getrokken: Atos Origin of Prorail. De minister schrijft nu dat ‘Prorail heeft besloten om geen projecten meer aan Atos Origin te verstrekken’. Wel heeft de dienstverlener al modules opgeleverd, volgens het contract. Eurlings stelt verder dat er geen sprake is van contractbreuk, maar dat Atos Origin geen nieuwe componenten meer zal ontwikkelen volgens het in het raamcontract afgesproken tarief.
De nieuw ontwikkelde software zal op den duur diverse componenten in het verkeersleidingsysteem vervangen. Zolang deze niet gereed zijn, blijft het oude systeem in gebruik. Het treinverkeer zal dan ook geen hinder ondervinden van de vertraging in dit project, aldus de minister.