Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog steeds post van overledenen naar Berichtenbox

Het gebeurt steeds minder dat burgers worden geconfronteerd met berichten van de overheid gericht aan overleden personen. Maar voor het…

Het gebeurt steeds minder dat burgers worden geconfronteerd met berichten van de overheid gericht aan overleden personen. Maar voor het probleem helemaal is opgelost is er nog een lange weg te gaan, zo blijkt uit een brief die Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen aan staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken heeft gestuurd. 

Berichtenbox
‘Al 6 x ontvang ik post van de Belastingdienst dat mijn echtgenoot post heeft in zijn Berichtenbox, maar hij is op 25-02-2018 overleden. Na 4 x heb ik de Belastingdienst nabestaanden gebeld maar de dame vertelde mij dat die post over de belastingen van 2017 ging, heb 3 x gezegd maar hij kan het niet lezen want hij is overleden, helaas helpt ook dat niet nu weer een bericht aan mijn man en een herinnering mail dat hij zijn bericht nog niet heeft gelezen Ik word hier erg nerveus van wat moet ik doen?’

Onnodige spanning
Het is een van de voorbeelden die Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen geeft in zijn brief staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken. Mensen begrijpen volgens de ombudsman vaak niet hoe het kan dat de overheid nog berichten naar de Berichtenbox van een overledene stuurt. De overheid is toch op de hoogte van het overlijden? Doordat de nabestaanden geen toegang tot de BerichtenBox hebben maar wel kunnen zien dat de box ongelezen berichten bevat, geeft dat onnodige spanning. Mensen weten ook niet tot wie zij zich moeten keren om het berichtenverkeer van overheidsinstanties naar het adres van een overleden moeten stopzetten. Daarbij worden zo ook nog eens onvoldoende geholpen door de overheidsinstanties, die hen van het kastje naar de muur sturen.

Koppelen
Wel zijn er enige verbeteringen doorgevoerd. Zo is het sinds eind augustus dit jaar mogelijk om informatie uit de Basisregistratie Personen (BRP) over het overlijden van een persoon te koppelen aan het MijnOverheid-account. Dat was tot die datum niet mogelijk. Mensen die het overlijden van een familielid doorgaven bij de gemeente gingen ervan uit dat dit ook doorgevoerd zou worden bij landelijke instanties als de belastingdienst, de provincie en de waterschappen, maar dit was tot voor kort niet het geval. Ook heeft de minister concrete stappen aangekondigd voor een nabestaandenmachtiging. Daar werd al enige jaren over nagedacht, maar tot vorige maand waren er geen stappen gezet om die plannen tot uitvoering te brengen. 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

arend van Beek

Vreemd dat de overheid zich niet of slechts moeizaam aan de door haar zelf gemaakte afspraken kan houden. Met de invoering van de Basisregistraties hebben we immers afgesproken dat deze de basis vormen van de gevalideerde data. Daarmee het vertrekpunt zijn voor communicatie tussen overheden onderling en zeker naar inwoners.

Op 6 september 2018, 13:30

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in