Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom gemeenten worstelen met Google Maps

Op grond van een nieuwe Europese verordening krijgen overheden in 2027 voorrang in de gegevensvoorziening aan navigatiediensten.

google

Achttien ondernemers uit Giethoorn hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeente Steenwijkerland, schrijft Trouw. Volgens hen zorgt Google Maps ervoor dat toeristen massaal naar één specifiek punt in het dorp worden geleid. Dit ‘speldje’ staat centraal in het zes kilometer lange lintdorp, met als gevolg dat bootverhuurders en horeca aan de randen aanzienlijk minder bezoekers ontvangen. Google Maps stelt in een reactie dat het de gemeente zelf is geweest die de wijziging heeft aangevraagd. 

De gemeente ziet geen causaal verband met teruglopende bezoekersaantallen. Volgens een woordvoerder tegen RTV Oost zouden weersinvloeden, veranderend consumentengedrag en concurrentie een logischere verklaring zijn.

Digitale ‘wegafsluitingen’ in Zandvoort

In Zandvoort saboteerden inwoners van de Parkbuurt eerder dit jaar bewust Google Maps door valse meldingen van wegafsluitingen te doen. Met succes: Google Maps paste de route aan, waardoor dagjesmensen uitweken. De gemeente was niet blij met deze ‘digitale guerilla’ en plaatste borden met het verzoek de navigatie uit te zetten.

Een vergelijkbare actie vond eerder plaats in Lissebroek, waar bewoners overlast van Keukenhof-bezoekers wilden beperken. Dergelijke acties leggen bloot hoe eenvoudig het kan zijn om het algoritme van navigatie-apps te beïnvloeden, maar ook hoe weinig grip gemeenten zelf hebben op digitale verkeersinformatie.

Europese regels bieden soelaas

Vanaf 2027 verandert dat. Op grond van een nieuwe Europese verordening krijgen overheden voorrang in de gegevensvoorziening aan navigatiediensten. Als een gemeente bij Google aangeeft dat een weg open is, dan is het bedrijf verplicht die informatie over te nemen. Zelfs als bewoners het tegendeel beweren. Deze verplichting geldt al, maar is nog in overgangsfase.

Voor gemeenten biedt dat perspectief. Via aangepaste circulatieplannen kunnen zij vanaf 2027 actief sturen op gewenste verkeersstromen en sluiproutes weren uit woonwijken. Barcelona liep hier al op vooruit door een toeristische buslijn virtueel te verwijderen uit de apps van Google en Apple, op verzoek van inwoners.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in