De SP heeft vandaag een reddingsplan gelanceerd om van de OV-Chipkaart alsnog een succes te maken. Volgens Tweede Kamerlid Emile Roemer is de kaart door de huidige aanpak gedoemd te mislukken. “Reizigers zien een dure kaart op zich afkomen waarmee kortingsmogelijkheden verdwijnen en weer een deel van de privacy verloren gaat. En daar staan onvoldoende verbeteringen tegenover.” De SP doet tien voorstellen om voor een goede introductie en verbeterde werking van de chipkaart.
SP lanceert reddingsplan OV-chipkaart
De SP heeft vandaag een reddingsplan gelanceerd om van de OV-Chipkaart alsnog een succes te maken. Volgens Tweede Kamerlid Emile Roemer is…
Roemer: “Het is goed dat je met de OV-Chipkaart met de trein bus, tram en metro kunt reizen, dat je een beter inzicht krijgt in de reiskosten en dat zwartrijders beter geweerd kunnen worden. Ook kunnen vervoerbedrijven beter het reisgedrag van de klanten bijhouden, waarop de dienstregeling aangepast kan worden.”
“Maar door de huidige aanpak, met een slechte introductie en nadelige gevolgen voor incidentele reizigers en de privacy, kan het een regelrechte flop worden. Als je bij elk vervoersbedrijf een andere chipkaart krijgt, het reisgemak afneemt, de tarieven stijgen en vervoerbedrijven de kaart gebruiken om te bezuinigen, zullen reizigers massaal het OV de rug toe keren.”
Volgens het reddingsplan van de SP zou er vanaf de eerste dag één chipkaart moeten komen die bij alle vervoersbedrijven bruikbaar is. Ook moet voor elke Nederlander de eerste OV-Chipkaart gratis verstrekt worden. In het huidige plan zou die voor 7,50 euro aangeschaft moeten worden. Voor mensen die geen persoonsgebonden kaart willen, moeten kortingsmogelijkheden blijven bestaan.
Die zouden gaan vervallen voor 65-plussers en kinderen. Voor mensen met een persoonsgebonden kaart moet de privacy gewaarborgd worden. Er is nu onduidelijkheid over het gebruik van de reisgegevens van de klanten. Ook zouden reizigers volgens het SP-plan moeten gaan betalen voor de hemelsbreed gereisde afstand, in plaats van de trajectkilometers. Als een vervoersbedrijf een omweg maakt, moet de reis voor de klant niet duurder worden.