Advertentie
digitaal / Nieuws

Utrecht krijgt 150 auto's als stroombuffer

Electrische deelauto’s in Utrecht worden vanaf dit najaar niet alleen opgeladen bij een laadpaal. De batterijen van de auto’s gaan ook fungeren als tijdelijke opslag voor opgewekte duurzame energie. De gemeente Utrecht, de provincie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven tekenen woensdag een overeenkomst met autodeelbedrijf We Drive Solar en autofabrikant Hyundai.

28 april 2021
shutterstock-laadpalen.jpg

Electrische deelauto’s in Utrecht worden vanaf dit najaar niet alleen opgeladen bij een laadpaal. De batterijen van de auto’s gaan ook fungeren als tijdelijke opslag voor opgewekte duurzame energie. De gemeente Utrecht, de provincie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven tekenen woensdag een overeenkomst met autodeelbedrijf We Drive Solar en autofabrikant Hyundai.

Laadpalen

De afgelopen twee jaar zijn er in Utrecht al zo’n 500 bidirectionele laadpalen geïnstalleerd. Met die laadinstallaties is het niet alleen mogelijk om de auto’s op te laden, maar kunnen de auto’s ook gebruikt worden als tijdelijke opslag van stroom, bijvoorbeeld op piekmomenten in de stroomopbrengst. Die stroom kan dan weer worden afgegeven op momenten dat de stroomvraag groter is dan de opbrengst.

Maar tot nu toe zijn er nog nauwelijks auto’s die het bidrectioneel laden ondersteunen. Het systeem werd eerder getest met een prototype van Renault, maar die heeft nog geen grootschalige productie van zo’n auto. Hyundai produceert die auto’s nu wel, en zal de komende tijd zo’n 150 auto’s leveren aan We Drive Solar, voor inzet als deelauto.

 

Krachtiger

Dat lijkt misschien een bescheiden begin, maar volgens We Drive Solar-directeur Robin Berg zijn elektrische auto’s eigenlijk enorme rijdende batterijen. ‘Die 95% van de tijd stil staan. Veel batterijen hebben de capaciteit van 500 kilometer rijden, maar in de praktijk wordt er gemiddeld 70 kilometer per dag mee gereden. En batterijen worden nog steeds groter en krachtiger. Slechts één auto kan als stroombuffer dienen voor een heel huizenblok. Als je een snelle berekening maakt, dan zou de stad Utrecht met tienduizend van dit soort auto’s de pieken en dalen kunnen opvangen. Als een bidirectioneel ecosysteem over heel Nederland wordt uitgerold, dan heb je een miljoen auto’s nodig om de backup van een duurzaam stroomnet met energiecentrales op fossiele brandstof overbodig te maken.’

 

App

Om de auto’s op de juiste tijd te laten laden en ontladen, is een goed systeem nodig. We Drive Solar werkt daarvoor nauw samen met netbeheerder Stedin. Met diverse bedrijven zijn protocollen en standaarden ontwikkeld voor de techniek en de informatieuitwisseling.  Omdat het over deelauto’s gaat, kan de dienstverlener de batterij van de auto beschikbaar stellen als die even niet gebruikt wordt. ‘Dat kan bij ons met een app. Als mensen de auto reserveren, dan zorgen wij dat de accu op het juiste moment weer vol zit.’ Als straks ook particulieren een eigen auto met ontlaadmogelijkheden bezitten, dan kunnen die in Utrecht ook gebruikt worden. ‘De gebruiker moet betalen voor de stroom, maar zal ook een vergoeding krijgen voor het gebruik van de batterij als stroomopslag.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie