Overslaan en naar de inhoud gaan

Processtukken via e-mail naar bestuursrechter

Een e-mail aan de bestuursrechter voldoet voortaan om een processtuk of beroep in te dienen bij de rechtbank.

Een e-mail aan de bestuursrechter voldoet voortaan om een processtuk of beroep in te dienen bij de rechtbank.

Het huidige papieren dossier is dus niet langer vereist. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten op voorstel van de ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Ter Horst (Binnenlandse Zaken). De maatregel moet de papieren rompslomp beperken en procederen bij de bestuursrechter eenvoudiger en sneller maken. Een bestuursrechter behandelt onder meer rechtszaken tussen overheid en burgers of bedrijven en vreemdelingenzaken.

Elektronische dossiers kunnen tijdens een zaak makkelijker worden opgevraagd. Hirsch Ballin en Ter Horst verwachten verder dat het procederen per e-mail kostenbesparend zal werken voor de rechtbanken zelf. De opslag van papieren documenten kost immers veel geld en ruimte.

De rechtbanken in Rotterdam, Breda en Dordrecht hebben de digitale procedure nu al op proef. Voor degenen die geen gebruik van e-mail willen maken, blijft de papieren procedure wel gewoon bestaan. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in