Overslaan en naar de inhoud gaan

Verplicht gebruik basisregistraties voor adressen en gebouwen

Gemeenten moeten vanaf medio 2009 basisgegevens over gebouwen en adressen gaan bijhouden in één geautomatiseerd systeem. Alle…

Gemeenten moeten vanaf medio 2009 basisgegevens over gebouwen en adressen gaan bijhouden in één geautomatiseerd systeem. Alle overheidsorganen moeten hiervan vervolgens verplicht gebruikmaken. Dat staat in de wet voor de basisregistraties voor adressen en gebouwen (BAG), die onlangs werd aangenomen.

Met het aannemen van de wet voor de basisregistraties voor adressen en gebouwen door de Eerste Kamer, op 22 januari, is het voor gemeenten en andere overheden verplicht geworden om de basisregistratie voor adressen en gebouwen vanaf medio 2009 te gebruiken. De wet werd op 14 februari in het Staatsblad gepubliceerd.

Alle BAG-gegevens uit alle gemeenten worden straks centraal beschikbaar gesteld via een landelijke voorziening, die door het Kadaster wordt beheerd. De wet zorgt voor de verbetering van dienstverlening van alle overheden aan burgers en bedrijven. Het systeem zorgt ervoor dat informatie over een pand snel en éénduidig beschikbaar is voor hulpdiensten en gemeentelijke instellingen.

Voor bijvoorbeeld de brandweer is het door de BAG straks met behulp van diverse registraties mogelijk om binnen korte tijd vast te stellen wat het gebruiksdoel is van het pand en wordt het dus eenvoudiger om adequaat op te treden in een noodsituatie, zo vermeldt het persbericht van VROM .

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Beoogde invoeringsdatum van de wet is medio 2009. Vanaf dat moment moeten de gemeentelijke BAG-registraties gereed zijn. Tot medio 2011 hebben alle overheidsinstanties de tijd om voorbereidingen te treffen voor het gebruik van de basisgegevens in hun processen. Het ministerie van VROM ondersteunt de implementatie bij gemeenten en afnemers door informatievoorziening, onder andere via het opstellen van handreikingen en het organiseren van bijeenkomsten.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in