Advertentie
digitaal / Nieuws

Overheid begint DigiD-campagne

De overheid is gisteren begonnen met een campagne om DigiD (spreek uit ‘Diegiedee’) bekendheid te geven. DigiD is een persoonlijke inlogcode (gebruikersnaam en wachtwoord) die butrgers kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot elektronische diensten van een groeiend aantal overheidsinstellingen.

06 januari 2006

De overheid is gisteren begonnen met een campagne om DigiD (spreek uit ‘Diegiedee’) bekendheid te geven. DigiD is een persoonlijke inlogcode (gebruikersnaam en wachtwoord) die butrgers kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot elektronische diensten van een groeiend aantal overheidsinstellingen.

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Overheidsinstellingen kunnen met DigiD de identiteit van de klanten die gebruikmaken van het systeem controleren. De aanvraag van kinderbijslag en het AOW-pensioen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kan via DigiD. Werkzoekenden kunnen zich door middel van DigiD online inschrijven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Dat voorkomt lange wachttijden voor het loket.

Een groeiend aantal gemeenten sluiten aan op DigiD. Zo kunnen inwoners van deze gemeenten met hun DigiD-code diensten gebruiken, variërend van het aanvragen van een vergunning tot het inzien van de WOZ-taxatie.

De Postbus 51-voorlichtingscampagne loopt tot en met 31 januari 2006 op televisie en radio. Ook zijn in de maanden januari en februari banners van DigiD te vinden op diverse websites. (anp)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie