Prestaties
De al eerder geconstateerde problemen zij door het beherende ministerie van Infrastructuur en Milieu met een aantal maatregelen bestreden, maar dat is niet genoeg gebleken. InfoMil, het onderdeel van AgentschapNL (I&M) dat het OLO onder zijn hoede heeft gekregen, meldt dat de database en het gebruik van het loket te snel groeien. "Alhoewel deze maatregelen een positief effect hebben op de performance, groeien de database en het gebruik van het loket gestaag waardoor de positieve effecten deels teniet worden gedaan. Voor de definitieve oplossing is een ingrijpender aanpassing van het loket nodig. Deze aanpassing, die gepland stond voor 1 juli, wordt nu versneld doorgevoerd zodat de problemen naar verwachting half april definitief zijn opgelost."
Kwartier offline
Het digitale loket, onderdeel van de per 1 oktober ingevoerde wet Wabo, wordt nu elke dag opnieuw gestart om 06.30 uur, 10.00 uur, 12.30 uur en 15.00 uur. De gezette tijden laten ambtenaren rekening houden met deze onderbrekingen. Elke herstart vergt ongeveer een kwartier en in die tijd kunnen er geen nieuwe vergunningen in behandeling worden genomen. Wie online is gedurende de herstart, kan naderhand opnieuw beginnen met de invoer.
Papier
In verschillende gemeenten is men terughoudend geworden met het gebruik van het OLO, vooral omdat het gebruiksonvriendelijk zou zijn. Menigeen valt daarom terug op de aloude papieren aanpak.
Omgevingsloket Online krijgt viermaal daags herstart
Het Omgevingsloket Online (OLO), het centrale punt waar alle digitaal bij de gemeenten aangevraagde omgevingsvergunningen moeten…
Papier
In verschillende gemeenten is men terughoudend geworden met het gebruik van het OLO, vooral omdat het gebruiksonvriendelijk zou zijn. Menigeen valt daarom terug op de aloude papieren aanpak.
In verschillende gemeenten is men terughoudend geworden met het gebruik van het OLO, vooral omdat het gebruiksonvriendelijk zou zijn. Menigeen valt daarom terug op de aloude papieren aanpak.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoeveel aanvragen komen er eigenlijk binnen via OLO? (per week? / per maand?)
In de aanbesteding werd het geschat op 300.000 per jaar.
Verbazingwekkend hoe men blijft knoeien. De 'taskforce' is er na een maand nog niet in geslaagd het omgevingsloket stabiel te krijgen, in tegendeel. Al een half jaar lang dagelijks vele storingen en ellende en wordt alleen maar erger. Bij de gemeente waar ik werk dreigen als gevolg hiervan problemen met de wettelijke termijnen. Waarom pakt de VNG dit niet op? Waarom luidt niemand de noodklok?
Ik begrijp niet dat zo'n nieuw systeem niet uitvoering van te voren is getest. Een eenvoudige bouwaanvraag kost erorm veel tijd. Heden ben ik al de hle ochtend bezig om een bouwaanvraag te versturen wat nog niet gelukt is. Wat een drama!!!