Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen politieke advertenties meer op Facebook en Instagram

Vanaf oktober staat Meta Platforms geen politieke advertenties meer toe op zijn platforms in de Europese Unie.

Facebook op een smartphone
- Shutterstock

Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, staat vanaf oktober geen politieke advertenties meer toe op zijn platforms in de Europese Unie. Dat heeft het techconcern vrijdag aangekondigd. Het besluit heeft volgens Meta te maken met Europese reclameregels waar het bedrijf zich aan moet gaan houden. Die zijn onder meer gericht op het tegengaan van buitenlandse inmenging bij verkiezingen.

'Essentieel onderdeel moderne politiek'

Volgens Meta brengen deze regels ‘aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden’ met zich mee. Het bedrijf nam het besluit naar eigen zeggen niet gemakkelijk. ‘We blijven ervan overtuigd dat online politieke reclame een essentieel onderdeel is van moderne politiek, omdat het mensen verbindt met belangrijke informatie over de politici die hen vertegenwoordigen en ervoor zorgt dat kandidaten een kosteneffectieve manier hebben om hun doelgroep te bereiken.’

Groeiende zorgen over politieke advertenties op sociale media waren aanleiding voor de Europese regels. Partijen, politieke ondernemers en belangengroepen zoeken hun doelgroepen met behulp van data namelijk steeds gerichter op. Volgens critici jagen ze zo de polarisering in de samenleving aan. Verder zouden kwaadwillenden uit het buitenland proberen verkiezingen in Europa naar hun hand te zetten.

Volgens critici jagen ze de polarisering in de samenleving aan.

Transparantie

Meta heeft naar eigen zeggen verschillende maatregelen genomen om meer transparantie te bieden voor advertenties over politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Zo stelt het bedrijf dat adverteerders een autorisatieproces moeten doorlopen om te bewijzen wie ze zijn en waar ze wonen. Ook komt er een disclaimer bij te staan wie voor de advertentie heeft betaald.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

De nieuwe Europese regels leveren echter aanvullende verplichtingen op die ‘onwerkbaar’ zijn, aldus Meta. Zo wordt het voor adverteerders moeilijker om gericht hun doelgroepen te bereiken. Volgens Meta leidt dat ertoe dat mensen minder relevante advertenties zien op Facebook en Instagram.

Meta benadrukt dat dit besluit alleen voor de EU geldt. ‘Het zal mensen in de EU ook niet verhinderen om politiek te blijven bespreken op onze diensten, of politici, kandidaten en politieke ambtsdragers tegenhouden om politieke inhoud organisch te produceren en te delen. Ze zullen deze alleen niet kunnen versterken via betaalde reclame.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in