Kosten
Bartol Karuza vergeleek de totale kosten van aanschaf en beheer van drie verschillende opties over een periode van vijf jaar: MS Office, OpenOffice.org en de online-bundel Google Apps. Naast de licentiekosten werden dus ook de kosten voor het ondersteunen en opleiden van gebruikers, integratie- en migratiekosten et cetera. Voor MS Office kwamen die kosten uit op 29,2 miljoen euro, voor Google Docs op 25,3 miljoen en voor OpenOffice op 17,1 miljoen. Het verschil tussen de (huidige) duurste variant en OpenOffice is dus ruim 12 miljoen euro.
Politie kan 12 miljoen besparen op Office
Als de Nederlandse politie zijn kantoorpakket Microsoft Office vervangt door de gratis (open source) variant OpenOffice, scheelt dat in…
Lokaal
Daarnaast keek Karuza ook nog naar de maatschappelijke kant. De uitgaven die naast de licenties moeten worden gedaan, komen deels in de lokale economie terecht, wat een extra argument kan zijn om voor die optie te kiezen. Bij OpenOffice worden de volle 100 procent van de kosten lokaal besteed, bij Microsoft slechts eenderde.
Andere software
Tegenover Webwereld reageert de begeleider van Karuza bij vtsPN (de ICT-koepel van de politie) positief. "We bekijken nu serieus hoe we dit invulling kunnen geven." Hij zou zich niet willen beperken tot alleen de kantoorapplicaties, gezien de grote bedragen die met andere software zijn gemoeid.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Lijkt leuk, maar valt tegen. Implementatie van OpenOffice kost heel wat tijd en geld.
Tegen de politie zou ik willen zeggen: wen maar vast aan de foutmelding "OpenOffice werkt niet meer". Onze gemeente heeft Open Office, dus ik weet waarover ik spreek.
Jaaa, en dan graag over vijf jaar een afstudeerscriptie naar het hoe en waarom het allemaal niet is doorgegaan.
Waarom doen toch zoveel mensen negatief over Open Office? Of....
Onderzoeker vergeet wel even dat de Politie waarschijnlijk nu al MS Office heeft, dus dit niet helemaal nieuw hoeft aan te schaffen. Dus die kostenvergelijking van de totale kosten klopt niet. Die gaat uit van volledig nieuwe aanschaf.
Als je echt wilt weten of het wat oplevert doe dan gewoon een proef en vervang voor een klein gedeelte van de politie organisatie MS door open office. Eerst netjes in kaart brengen wat de huige MS optie kost en daarna netjes bijhouden wat open office kost en wat de gebruikers ervaringen zijn.
Ik gebruik open office en MS zowel prive als zakelijk en door elkaar heen en zie functioneel niet zoveel verschil tussen beide applicaties. Prive raad ik iedereeen zo wie zo aan aan om open office te gebruiken. Daar is het kostenvoordeel direct te behalen.
Ja, laten we allemaal lekker teveel (gemeenschaps-)geld gaan uitgeven, dat is een goede strategie.....not!
Dus Open Source verplicht stellen, tenzij gegronde redenen...etc....
Interessant, welke gemeente werkt u, we willen graag een keer komen praten over jullie ervaringen?
Graag verwijs naar het artikel over de gemeente Heerenveen in de Computable van 23-04-2010: 'Heerenveen miskende complexiteit Open Office (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/open_source/3332756/1277105/heerenveen-miskende-complexiteit-open-office.html) .
Elke verandering is geen verbetering!
voor iedereen die net als ik het onderzoek er even bij wilde pakken om het echt goed te kunnen interpreteren:
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=27080
Zoals je weet zijn er in MS Office veel applicaties geschreven, die kantoorfaciliteiten maar ook processen ondersteunen. Is dit in het onderzoek ook meegenomen? Ik heb het onderzoek gemakshalve nog niet gelezen.
De link naat het rapport werkt niet. Bestand is becshadigd als ik via Firefox de link inlees.
Oeps, via Internet Explorer wel.
Hartstikke leuk, maar wat doe je met systemen die gebruik maken (en dus een link hebben) met je verschillende office applicaties? Iedereen heeft een "huisstijlsysteem" gebaseerd op een office applicatie, kent mogelijk backoffice / workflowapplicaties die gebruik maken van office applicaties, DMS systemen, ... Al die andere systemen moet je gaan koppelen met een (nieuwe) office suite. Bij open office is het ha die kassa voor allerlei softwareprogrammeerbedrijfjes, want dat heeft de overheid gewoonweg niet in huis en het wordt door de leveranciers van die andere pakketten vaak nog niet ondersteund. Bij office suites die niet "gratis" zijn, is dat vaak al wel geregeld.
Conclusie: je bespaart op je office suite, maar het geld vliegt er aan de andere kant weer uit, omdat je het in je bestaande software landschap moet "hangen"... En dan is het nog maar de vraag of die besparingen er wel (zo groot) zijn! Nog even afgezien van de frustratie, tijd, capaciteit en energie die het de betreffende overheidsorganisatie kost. Dat is dus ook tijd, capaciteit en energie die dan NIET ten goede komt aan de burger / belastingbetaler... Wordt dat ook door die burger / belastingbetaler geaccepteerd dat zijn inbraak / aangifte / vergunning / etc. niet of niet direct in behandeling genomen wordt? Omdat er wel hard op ambtenaren bezuinigd moet worden en we tijd, capaciteit en geld maar één keer in kunnen zetten: of aan software ontwikkelingen of aan het helpen van burgers/belastingbetalers.
Wie het weet, mag het zeggen...