Overslaan en naar de inhoud gaan

C2000 haperde na vliegtuigcrash

Het communicatiesysteem van de hulpdiensten werkte niet goed na de crash bij Schiphol.

C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten, werkte niet goed na de crash van een Turkish Airlines-vliegtuig bij Schiphol op 25 februari. Hulpverleners konden vaak geen verbinding krijgen. Daardoor moesten ze met hun mobiele telefoon gaan bellen.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de hulpverlening na de crash. Bij het ongeval kwamen negen inzittenden om en raakten tientallen anderen gewond.

C2000 deed het niet goed doordat het systeem overbelast raakte. Het had slechts elf groepen waar gesprekken konden worden gevoerd. De vele instanties die bij de hulpverlening betrokken waren, hadden er echter veel meer nodig. Bovendien gebruikten hulpverleners de mobilofoon te vaak. Ze hadden dat eigenlijk alleen voor de belangrijkste berichten moeten doen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in