Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrij baan zelfrijdende auto door experimenteerwet

Experimenten met zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden mogelijk. Het kabinet stemde vrijdag in met het wetsvoorstel…

Experimenten met zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden mogelijk. Het kabinet stemde vrijdag in met het wetsvoorstel ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto.’ Wettelijke barrières om testen uit te voeren zijn daardoor weggenomen.

Wegcapaciteit beter benutten

Het kabinet staat positief tegenover zelfrijdende voertuigen. Zo worden wegen beter benut omdat zelfrijdende auto’s veilig dichter op elkaar kunnen rijden. De voertuigen kunnen met elkaar communiceren, daardoor stroomt het verkeer ook sneller door. Daarbij wordt ook de veiligheid verhoogd. Zo’n negentig procent van de verkeersongelukken wordt nu veroorzaakt door menselijke fouten. Zelfrijdende voertuigen komen volgens het kabinet ook het milieu ten goede omdat ze zuiniger in gebruik zijn.

Eerdere tests
Bedrijven kunnen een vergunning aanvragen om op de openbare weg een test met zelfrijdende auto’s uit te voeren met een bestuurder op afstand. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) maakte dit al mogelijk dankzij een ontheffing, maar daarbij moest er nog wel iemand in het voertuig zitten om de besturing over te nemen als dat nodig is.


Europese afspraak
De RDW gaat de locaties en voorwaarden van de tests vooraf bepalen in samenwerking met Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), de wegbeheerder en de politie. Een voorwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat andere weggebruikers gewaarschuwd moeten worden voor de aanwezigheid van zelfrijdende voertuigen. Nederland maakte samen met Duitsland, Zweden, Spanje, Oostenrijk en 21 andere EU-landen afspraken om zo snel mogelijk samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen op te zetten. In 2018 vinden deze vermoedelijk voor het eerst plaats. 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjaak

Moet er niet eerst voldoende en met erkend goed resultaat op niet-openbare wegen zijn geëxperimenteerd? En wie, welk onafhankelijk instituut beoordeelt de reultaten? De autobranche mag zichzelf in ieder geval niet beoordelen.

Op 3 maart 2017, 12:08
Wottsjer

Digitaal spookrijden, wettelijk gesanctioneerd. Dat wordt bij deze minister net als in de ruimtelijke ordening: bij twijfel heeft de digitale wijze rechtskracht. Komende slachtoffers vast veel sterkte bij het bewijzen dat de, de minister is er vast vandoor.

Op 27 maart 2017, 19:03

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in