Overslaan en naar de inhoud gaan

'Onderzoek naar alternatief ERTMS'

Mogelijk komt er toch een alternatief beveiligingssysteem op het traject van de hogesnelheidstrein HSL-Zuid.

Mogelijk komt er toch een alternatief beveiligingssysteem op het traject van de hogesnelheidstrein HSL-Zuid.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of er een alternatief spoorbeveiligingssysteem op het traject moet komen in plaats van het ERTMS-systeem. Dat schreef hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat “binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei van dit jaar de uitkomst van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Het is het zoveelste fase in het HSL-drama. Acht jaar geleden begon de aanleg van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs. De eerste treinen zouden in april 2007 gaan rijden.

De gezamenlijke vervoerders op het traject, de Franse SNCF, Belgische NMBS en Nederlandse Spoorwegen, pleitten in 2005 voor een alternatief voor ERTMS. Dat werd destijds door Eurlings voorgangster Karla Peijs afgewezen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Hij laat nu ook onderzoeken of op de HSL-Zuid een ander soort locomotief ingezet kan worden. Nu zijn testen aan de gang met Bombardier-loc’s. De minister laat nagaan of Siemens-materieel gebruikt kan worden. Die loc’s kunnen maximaal 140 kilometer per uur rijden.

Bovendien blijkt uit de brief dat HSA, het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de HSL-Zuid exploiteert, voorlopig 40 procent korting krijgt op de vergoeding die het aan de staat betaalt voor het gebruik van het spoor als de Belgen een deel van hun traject niet op tijd klaar hebben.

Ook is HSA al een compensatie voor geleden schade toegezegd omdat de treinen in België langzamer zullen rijden en er minder treinen naar Parijs gaan. De schade voor Verkeer en Waterstaat bedraagt jaarlijks 16,5 miljoen euro. Voor de looptijd van de concessie komt dit neer op in totaal 224 miljoen euro.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Wanneer de eerste snelle treinen nu echt gaan rijden tussen Rotterdam en Amsterdam, wordt in het midden gelaten. De speciale HSL-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda zijn er nog niet. Tot die tijd zou op het HSL-spoor gereden worden met Bombardier-locomotieven. “Gegeven de vele onzekerheden wil HSA zich vooralsnog niet vastleggen op een exacte datum”, schrijft Eurlings. (ANP)

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in