De ov-chipkaart heeft vervoerders zoals de Rotterdamse RET en het GVB in Amsterdam sinds 2006 100 miljoen euro meer gekost dan de begrote 249 miljoen euro.
OV-chipkaart 100 miljoen duurder
De ov-chipkaart heeft vervoerders zoals de Rotterdamse RET en het GVB in Amsterdam sinds 2006 100 miljoen euro meer gekost dan de begrote…
Dit blijkt uit een onderzoek van een commissie in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer). De commissie pleit ervoor om nu ‘door te pakken’ met de kaart om verdere vertragingen en nog meer kosten te voorkomen.
“Geef Rotterdam groen licht”, zei dinsdag landsadvocaat René Kortenhorst namens commissievoorzitter Anne Kist. “Stadsvervoerders willen de kaart graag invoeren om de extra kosten terug te verdienen. Je hoeft dan niet langer twee systemen in leven te houden.”
Rotterdam, al langere tijd proeftuin voor de ov-chipkaart, wil dat eind januari de strippenkaart in de metro verdwijnt en de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs wordt. De staatssecretaris beslist daarover. Zij beloofde onlangs de Tweede Kamer voor eind oktober uitsluitsel te geven.
Volgens de commissie Kist ligt de oorzaak van de problemen rond de ov-chipkaart in de keuze voor het systeem, een verantwoordelijkheid van de vervoersbedrijven, provincies en stadsregio’s. De commissie beveelt daarom aan om de organisatie van het project en het onderlinge overleg tussen partijen te verbeteren. Mogelijke extra financiële tegenvallers van 18 miljoen euro per jaar tot en met 2017 kunnen worden opgelost als die aanbevelingen worden opgevolgd, aldus Kortenhorst.
De ov-chipkaart zou vanaf 2009 de strippenkaart en het treinkaartje vervangen, maar door tal van problemen komt daar weinig van terecht. Vorige week zegden grote consumentenorganisaties zoals ANWB, Rover en Consumentenbond het vertrouwen op in de kaart. Als het aan hen ligt, blijven strippenkaart en chipkaart zolang als nodig naast elkaar bestaan. (ANP)