Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten bedienen burgers beter dan bedrijven

Bijna 30 procent van alle producten en diensten voor burgers zijn via een digitaal gemeenteloket af te nemen, terwijl dat voor bedrijven 3…

Bijna 30 procent van alle producten en diensten voor burgers zijn via een digitaal gemeenteloket af te nemen, terwijl dat voor bedrijven 3 procent is.

Dat blijkt uit het rapport ‘Benchmark digitale dienstverlening 2008’ van Ernst & Young. Het onderzoek werd gisteren tijdens het FAMO-congres overhandigd aan de voorzitter van FAMO.

Ernst & Young beoordeelde in mei, juni en juli van dit jaar de digitale loketten van alle Nederlandse gemeenten. In 2006 en 2007 werd een dergelijk onderzoek ook uitgevoerd. De dienstverlening verbeterde de afgelopen jaren geleidelijk, zo stellen de onderzoekers. Er is een duidelijk verband tussen de omvang van de gemeente (qua inwonersaantal) en het niveau van de digitale dienstverlening. Maar ook grote gemeenten blijven achter als het gaat om hun dienstverlening aan het bedrijfsleven.

De onderzochte producten zijn bij minder dan een vijfde van de gemeenten digitaal te verkrijgen. Het WOZ-taxatieverslag, afschrift GBA, verhuizing, meldpunt openbare ruimten en kapvergunning worden het meest aangeboden. (MV)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in