Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam stuurt privégegevens naar verkeerde

Bijna 3000 uitkeringsgerechtigden in Amsterdam hebben onlangs een verkeerde uitkeringsspecificatie op de mat gekregen. Sommige mensen…

Bijna 3000 uitkeringsgerechtigden in Amsterdam hebben onlangs een verkeerde uitkeringsspecificatie op de mat gekregen. Sommige mensen kregen niet hun eigen gegevens te zien, maar die van anderen.

Persoonsgegevens
Het gaat dan om onder meer naam- en adresgegevens, het burgerservicenummer (BSN) en het rekeningnummer. Bij anderen was de specificatie niet compleet.
 

Excuusbrief 
Volgens de wethouder Werk in Amsterdam, Arjan Vliegenthart, hebben de mensen die ermee te maken hebben een excuusbrief gekregen. Hoe het heeft kunnen gebeuren wordt uitgezocht. De Autoriteit Persoonsgegevens weet er inmiddels ook vanaf.

Eerdere fouten 
De gemeente Amsterdam ging eerder de fout in bij de afhandeling van betalingen. Eind 2013 kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Er werd 188 miljoen euro uitgekeerd, in plaats van 1,88 miljoen. Vorig najaar kregen bedrijven en burgers ten onrechte in totaal 580.000 euro.
 

De gemeente zegt hard bezig te zijn de boel op orde te krijgen, na kritische onderzoeksrapporten en de foutieve betalingen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

loek

Wat is de zin van een excuusbrief in de excuusmaatschappij? Wees zorgvuldiger en voorkom.

Op 3 augustus 2016, 11:27
Piet

Van Binnenlands Bestuur had ik wel iets meer zorgvuldigheid/nuance verwacht.
Het gaat hier om het verschijnsel dat, door een verstoring in het drukwerk getracht is z.s.m. alsnog de uitkeringsspecificaties te verstrekken. In die haast zijn onbedoeld de juiste specificaties naar de verkeerde uitkeringsgerechtigde verstuurd. Ging om kleine 10% van de populatie.
Buitengewoon slordig en vervelend, maar van andere orde dan de verkeerde betaling die erbij wordt gehaald. In Amsterdam zelfs organisatorisch een andere dienst.
Interessant zou zijn hoe overheidsorganisatie uit de kramp kunnen raken zodat ze bij een dergelijke situatie (verstoring in printwerk) de tijd kunnen nemen om de oplossing goed te doen i.p.v. het haastwerk uit angst voor berichtgeving (die je nog jaren wordt nagedragen).

Op 4 augustus 2016, 16:59

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in