Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsman opent meldpunt medische missers

Stichting De Ombudsman begint een onderzoek naar de afhandeling van schadeclaims en klachten na een vermijdbare medische fout.

Stichting De Ombudsman begint een onderzoek naar de afhandeling van schadeclaims en klachten na een vermijdbare medische fout. Slachtoffers van medische missers kunnen meewerken aan het onderzoek door op www.deombudsman.nl een enquête in te vullen.

Volgens de Ombudsman laat de letselschaderegeling na medische fouten nog veel te wensen over. Vaak is het indienen van een klacht of schadeclaim het begin van een slopende en kostbare strijd over de schuldvraag. Het komt zelfs voor dat de patiënt overlijdt voordat zijn schadeclaim is afgehandeld, aldus de stichting.

Met het onderzoek gaat De Ombudsman alle knelpunten in kaart brengen. In 2003 bracht De Ombudsman al een kritisch onderzoeksrapport naar buiten over de letselschaderegeling bij verkeersongevallen en ongelukken op het werk. Dit rapport is een aanjager geweest voor kwaliteitsverbetering in de letselschadebranche. Onder meer is er een ‘Gedragscode behandeling letselschade’ tot stand gekomen. Een aantal grote verzekeraars van medische aansprakelijkheid heeft deze gedragscode echter niet ondertekend.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in