carrière / Partnerbijdrage

Ontdek 3 optimale vormen van leren voor remote workers

Hoe zorg je voor “engaged learners” als je medewerkers minder vaak face-to-face kunt motiveren?

02 december 2022
leren

Werken op afstand is in veel bedrijven op dit moment heel normaal. Maar voor het organiseren van leren & ontwikkelen kan dit soms uitdagingen opwerpen. Want hoe zorg je voor “engaged learners” als je hen minder vaak face-to-face kunt motiveren? Het juiste leeraanbod helpt! In dit artikel ontdek je de drie optimale leervormen voor remote workers én tips hoe je deze het beste organiseert.

De uitdagingen bij het organiseren van leren

Meer en vaker leren. Het is bij de meeste organisaties meer dan een nobele ambitie om hun medewerkers te helpen groeien. Het is barre noodzaak, zo bleek uit de L&D Monitor dit jaar. Maar liefst 68% van de HR-professionals meent dat als zij niet investeren in leren en ontwikkelen, het hen niet lukt om het benodigde talent aan te trekken en te behouden. Maar het leren organiseren brengt nog diverse uitdagingen met zich mee. Meer dan de helft van de HR-professionals (53%) vindt namelijk dat medewerkers te weinig gebruikmaken van de beschikbare leer- en ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie. En het stimuleren van leren wordt niet makkelijker wanneer medewerkers vaker op afstand werken.

Tips voor het stimuleren van leren

Bij Studytube krijgen we vooral steeds vaker vragen ten aanzien van het stimuleren tot leren. Verplichte opleidingen en trainingen organiseren, lukt vaak nog wel. Maar hoe krijg je medewerkers proactief in plaats van reactief aan de slag met leren, vooral als zij minder uren op de werkplek besteden?

Hier kunnen we je diverse tips voor geven, zoals het inbedden van een stevige leercultuur, het creëren van de juiste leeromgeving, en communiceren over ontwikkelmogelijkheden. Maar het begint met het aanbieden van het juiste, meest relevante leeraanbod.

Wat is het meest relevante leeraanbod voor remote workers?

Drie leervormen zijn in het bijzonder geschikt voor werknemers in een hybride werkomgeving: hybride leren, blended learning en microlearning. We lichten ze hieronder toe en delen tips en praktijkvoorbeelden om je ermee op weg te helpen.

1. Hybride leren

Hybride leren is een vorm van leren dat on- en offline leren combineert. Fysieke lessen worden binnen dit type training namelijk ook digitaal aangeboden, meestal gelijktijdig. Docenten of trainers maken gebruik van videoconferencing om tegelijkertijd les te geven aan medewerkers op afstand en in de klas of op de werkvloer. Het leren integreert zo de belangrijkste onderdelen van in-person en online leren.

Hybride lessen kunnen ook asynchrone leerelementen bevatten als aanvulling op de klassikale sessies, zoals online oefeningen en vooraf opgenomen videolessen.

Hoewel hybride lessen deels op locatie plaatsvinden, kunnen deelnemers zelf kiezen of zij in-person of online aanschuiven. Dit biedt medewerkers een grotere flexibiliteit en zorgt ervoor dat zij ook op thuiswerkdagen live mee kunnen doen.

Tip: Herzie het cursusontwerp van A tot Z

De traditionele cursus of training zoals deze nu is naar het internet verschuiven is niet voldoende. Er is meer nodig dan een laptop, een camera en een internetverbinding; je zult het cursusontwerp volledig moeten herzien. Wat wil je dat medewerkers weten en/of kunnen na afloop? Wat kan beter online worden bereikt dan face-to-face? En welk deel van de training vereist persoonlijke interactie?

“Ik heb een docent een keer horen zeggen: ‘Als ik online lesgeef, dan maak ik een tv-programma.’ Want hoe houd je nou online die aandacht erbij en hoe maak je het leuk? Dus dat wordt van hen gevraagd en dat betekent ook een ontwikkeling van andere vaardigheden.”

Hedvig Niehoff, Directeur, CINOP

NB Als je nog helemaal geen ervaring hebt met het omzetten van leercontent in digitale content, zorg er dan voor dat je advies inwint bij een expert. Bij Studytube hebben we hier veel ervaring mee én handige tools voor, zoals onze Auteurstool. Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen als je hier meer over wilt leren.

2. Blended learning

Net als bij hybride leren, wordt klassikaal leren bij blended learning met online leren gecombineerd. We zien blended learning als: “een leermethode die traditionele klassikale activiteiten combineert en integreert met online trainingsmethodes.” Anders dan bij hybride leren is het één echter een aanvulling op het ander en wordt het klassikale deel doorgaans niet online aangeboden en zeker niet gelijktijdig. Het is dus een methode waarbij verschillende leervormen samenkomen in één leertraject.

Kenmerken van blended learning zijn:

  • Online leren is een deel van het traject;
  • Het andere deel van het traject gebeurt in een klassikale setting;
  • De online en klassikale delen zijn een aanvulling op elkaar;
  • Het is een volledig geïntegreerd lesprogramma.

Doordat blended learning altijd een klassikale of fysieke component bevat, profiteert elke deelnemer nog steeds van face-to-face interactie met de trainer en/of collega’s. Dit is vooral bij vaardigheidstrainingen vaak gewenst en soms zelfs noodzakelijk. Maar hoewel het klassikale deel nog steeds plaats- en tijdgebonden is, hoeft dat voor het online deel niet zo te zijn. Medewerkers kunnen hierdoor op hun eigen tempo (verder) leren en zich in eigen tijd voorbereiden op het klassikale deel.

Tip: Maak het online deel ook interactief

Geef medewerkers toegang tot digitaal materiaal dat verder gaat dan "passief leren". In plaats van alleen een video te presenteren, kun je bijvoorbeeld een ‘Edpuzzle’ toevoegen, zodat deelnemers gedurende de hele video interactiviteit ervaren.

Vermaat, een specialist in horeca op maat met meer dan 5000 medewerkers, experimenteerde bijvoorbeeld ook met gamification:

“We zeiden tegen onze medewerkers: ‘We vinden het belangrijk dat je deze modules in elk geval bekijkt. Die zijn leuk, maar ook waardevol.’ Daarom hebben we eens sinaasappels verstopt in die modules en daar een wedstrijd voor uitgeschreven. Dit zijn ideeën waar we veel meer mee willen doen.”

Niels Gerritse, Opleidingsverantwoordelijke, Vermaat

3. Microlearning

Een microlearning is een minitraining die zich richt op het behandelen van één leerdoel. Het is een kort leermoment die één specifieke vraag beantwoordt. Vaak zijn dit praktische vragen of problemen waar medewerkers tijdens hun werkzaamheden tegenaan lopen. Denk aan de werking van bepaalde functies in Excel, de betekenis van begrippen, of een stappenplan om een zakelijke brief op te stellen. Het zijn dus korte leerinterventies die afzonderlijk van andere trainingen te gebruiken zijn. Een snelle manier om de juiste kennis op te doen.

Je kunt microlearning ook wel zien als ‘de nieuwe vorm van online leren’. Voorheen volgden we vooral langdurige trainingen of complete opleidingen online. Nu wordt online leren vaker in kortere cycli of modulair aangeboden.

Doordat de microlearning op elk moment en op elk device kan worden gevolgd, is het geschikt voor alle soorten medewerkers, van horecapersoneel of technici op locatie tot aan kenniswerkers op kantoor.

Tip: Kies de juiste onderwerpen

Microlearning kan gemakkelijk voor verschillende doelen worden gebruikt: als onderdeel van grotere opleidingsinitiatieven, als performance-ondersteuning of als communicatiemiddel. Kies bij voorkeur onderwerpen of taken die medewerkers elke dag beïnvloeden, zonder dat er een grote hoeveelheid achtergrondkennis nodig is om ze te begrijpen of voltooien.

Een tutorial die medewerkers helpt om het nieuwe kassasysteem van je bedrijf te leren kennen, is een ideaal voorbeeld van goede microlearning content. Dat geldt ook voor een snelle video over hoe je een gebruikersaccount instelt met nieuwe software of voor een infographic met een stapsgewijs proces om een wachtwoord te achterhalen.

“Bij de introductie van een noviteit of wijziging in ons assortiment, dienen onze medewerkers hierover geïnformeerd te worden. Veelal maken we dan een korte ‘instructievideo’ zodat helder is wat de veranderingen zijn of hoe iets gemonteerd moet worden. Als je zaken visualiseert zegt dat mensen zoveel meer dan een uitgeschreven instructietekst.”

Joop van der Linden, Manager HR & Opleidingen, DKG (Bruynzeel Keukens, Keller Keukens en DKG Keukens)

Behoefte aan meer tips voor het organiseren van hybride leren, blended learning of microlearning? In onze how-to gids Leren en ontwikkelen in een hybride werkomgeving ontdek je alle ins & outs.

Download how-to gids

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.