carrière / Partnerbijdrage

Hoe bepaal je de beste leerstrategie voor jouw organisatie?

In vier stappen naar een goede strategie.

03 november 2022
Leren kantoor

Een goede leerstrategie is noodzakelijk voor een succesvol leerbeleid. Toch blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor van dit jaar dat maar liefst 30 procent van de organisaties nog niet beschikt over een dergelijke strategie. Maar wat maakt een leerstrategie zo essentieel? En hoe bepaal je de best mogelijke leerstrategie voor jouw organisatie? Je ontdekt het in dit artikel.

Wat is een leerstrategie?

Een leerstrategie is een concrete manier van leren die medewerkers of organisaties kunnen inzetten om de ontwikkeling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit stelt medewerkers in staat om succesvol en zelfstandig aan de slag te gaan met hun ontwikkeling.

Op individueel niveau heeft een leerstrategie vooral te maken met de manier waarop de medewerker (of leerling) zelf het leren aanpakt. Zijn of haar leermethode(n) dus. Een leerstrategie op het niveau van de organisatie is echter gericht op het ondersteunen van professionele ontwikkeling en het opbouwen van capaciteiten in het hele bedrijf op een tijd- en kosteneffectieve manier. En juist dit laatstgenoemde soort leerstrategie ontbreekt nog vaak in bedrijven en organisaties.

Waarom is een goede leerstrategie zo belangrijk?

HR-professionals realiseren zich meer en meer dat leren & ontwikkelen cruciaal is in hun organisaties. Vooral vanwege de vrees voor een “brain drain.” Zo geeft 62% in de Studytube Learning & Development Monitor “het behouden van medewerkers” een plekje in hun top 3 van belangrijkste overwegingen voor hun leer- en ontwikkelstrategie. Leerstrategieën zijn in het algemeen dan ook defensief van aard: HR-afdelingen willen werknemers hiermee vooral behouden.

Op de tweede plek staat van overwegingen staat “goed werkgeverschap” met 50%. En terwijl “het aantrekken van nieuwe medewerkers” vorig jaar nog genoegen moest nemen met een zesde plek (36%), stijgt het nu naar de top drie van leerstrategie-overwegingen in organisaties (met 47%).

Screenshot
Bron: Studytube Learning & Development Monitor 2022

Enkel met een goed doordachte leerstrategie kun je ervoor zorgen dat je de doelen die je voor ogen hebt met Learning & Development (L&D) ook daadwerkelijk realiseert. Prof. Dr. Nick van Dam: “De pandemie heeft ervoor gezorgd dat L&D-functies in een versneld tempo moderniseerden om zo mee te kunnen met de nieuwe leer- en werkvormen van een samenleving in lockdown. Om klaar te zijn voor de toekomst, moeten L&D-verantwoordelijken aandacht besteden aan een duidelijke leerstrategie, de leercultuur van hun organisatie verbeteren, en een heldere L&D-communicatie voeren. De resultaten van de L&D Monitor 2022 bevestigen die noodzaak.”

Organisaties met een leerstrategie… :

  • beschikken vaker over een ruim leeraanbod;
  • hebben een leeraanbod dat gemakkelijker toegankelijk is voor medewerkers;
  • zorgen ervoor dat hun medewerkers eenvoudiger zelf opleidingen kunnen boeken.

Bron: In drie stappen naar een goede leerstrategie

Bovendien kan een leerstrategie de bedrijfscultuur versterken en werknemers aanmoedigen de waarden van het bedrijf (beter) na te leven. En een sterke bedrijfscultuur draagt ook weer bij aan het behoud van werknemers, goed werkgeverschap en het aantrekken van nieuw talent.

Hoe kom je tot de best passende leerstrategie voor jouw organisatie?

De beste leerstrategie ziet er anders uit voor elke organisatie. Deze is namelijk grotendeels afhankelijk van jouw organisatiedoelstellingen en typen medewerkers, maar ook de context waarin het bedrijf opereert en randvoorwaarden als het budget dat je ter beschikking hebt voor L&D. Om jouw leerstrategie te bepalen, dien je in elk geval de volgende vier stappen te doorlopen:

Stap 1: Maak een analyse van de organisatiedoelstellingen

In de eerste stap dien je de leerdoelen die je voor ogen hebt onder de loep te nemen. Wat wil je jouw medewerkers precies leren? Een analyse maken van de organisatiedoelstellingen helpt je bij het formuleren van jouw antwoord. Als je weet naar welke stip op de horizon je toewerkt, is het eenvoudiger om een beeld te krijgen van de kennis en vaardigheden die je medewerkers nu (en in de nabije toekomst) nodig hebben.

Stap 2: Verken waar de kansen liggen

In de tweede stap ga je de kansen verkennen die jou kunnen helpen om de gestelde leerdoelen te bereiken. Hoe moeten de medewerkers worden bijgeschoold om jouw organisatiedoelstellingen te realiseren? Hoe ga je de competentie-gap verkleinen? En wie moeten deelnemen aan welk opleidingstraject? In deze stap ga je dus al op zoek naar leermogelijkheden of -oplossingen.

Stap 3: Stel het leerbudget vast

Nu je de kansen in beeld hebt gebracht, is het belangrijk om realistisch naar de mogelijkheden te kijken. Zonder investering in de juiste leermiddelen, kom je niet ver. Het is daarom belangrijk om het beschikbare budget zowel op organisatie- en teamniveau als op individueel niveau helder in kaart te brengen. Zo kun je beter inschatten welke leerinstrumenten daadwerkelijk ingezet kunnen worden.

Stap 4: Stem jouw leerstrategie af op jouw medewerkers

Iedereen is anders en leert anders. In deze laatste stap van het bepalen van jouw leerstrategie, zorg je ervoor dat je strategie voldoende inclusief is. Dat betekent dat je onderzoekt welke voorkeuren en behoeftes er bestaan onder je medewerkers zelf. En dat je deze verwerkt door het aanbod en (eventueel) de doelstellingen hierop af te stemmen.

Als je eenmaal een leerstrategie hebt bepaald, dien je er natuurlijk ook nog voor te zorgen dat je deze op de juiste manier introduceert. In het e-book In drie stappen naar een goede leerstrategie ontdek je wat er nog meer voorafgaat aan het bepalen van jouw leerstrategie en hoe je deze vervolgens ook succesvol implementeert.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.