Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaren profiteren minder door pensioenpremies

Alle werknemers zien op hun loonstrookje dit jaar een hoger nettoloon, maar bij ambtenaren valt dit lager uit dan bij de rest. ‘Ambtenaren profiteren het minst’, schrijft salarisdienstverlener ADP. De hogere pensioenpremie is de oorzaak hiervan. Verder is het de vraag hoe de kosten voor het thuiswerken zich gaan ontwikkelen.

05 januari 2021
salaris.jpg

Alle werknemers zien op hun loonstrookje dit jaar een hoger nettoloon, maar bij ambtenaren valt dit lager uit dan bij de rest. ‘Ambtenaren profiteren het minst’, schrijft salarisdienstverlener ADP. De hogere pensioenpremie is de oorzaak hiervan. Verder is het de vraag hoe de kosten voor het thuiswerken zich gaan ontwikkelen.

Achterblijven

Over de gehele linie profiteren werknemers van lagere belastingtarieven en hogere heffingskortingen, maar gewijzigde pensioenpremies zorgen voor verschillen. ‘De overheid blijft iets achter bij de rest’, vertelt Dik van Leeuwerden, manager van het ADP Kenniscentrum, in een webinar. Ambtenaren met een minimumloon gaan er per maand 28 euro op vooruit en met een modaal inkomen 38 euro. Ter vergelijking: gemiddeld over de linie zijn die stijgingen respectievelijk 30 euro en 45 euro.

 

Spannend

Het positieve beeld van nettoloonstijgingen staat volgens ADP wel in de schaduw van de coronacrisis. ‘Het is spannend voor mensen of ze hun baan en hun salaris behouden in 2021 of dat bedrijven loonmatigingen doorvoeren’, vertelt directeur Martijn Brand.

 

Werkelijke kosten thuiswerken

Werkgevers hebben de behoefte aan fiscale duidelijkheid omtrent het thuiswerken, merkt Van Leeuwerden op die hierin een actievere houding van de overheid had verwacht. ‘Heel veel werk waar we in het verleden over dachten dat we ervoor bij elkaar moesten zitten, blijkt toch digitaal te kunnen. Dan komt de fiscale wetgeving om de hoek kijken en moet je als werkgever onderzoek doen naar wat de werkelijke kosten zijn. Wij denken dat met name de loonadministrateurs en HR-specialisten wachten op duidelijkheid. Wat mag ik nou wel en wat mag ik nou niet?’

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
@RechtsdoorZee.

Prima als je reageert. Maar dan moet je ook eens de diepte ingaan en niet alleen maar wat (laatdunkende) oppervlakkige output toeteren. Dan ben je tenminste rechtdoorzee. Onder welke steen zit je eigenlijk?

Jan
Tja, de pensioenen zijn al 12 jaar niet verhoogd. Logisch dat er nu extra geld moet komen van de werkenden via verhoging van de pensioenpremie. Ben het wel eens met Bart die vindt dat de beheerskosten van het ABP omlaag moeten. Ze moeten veel meer indexfondsen kopen. Vrijwel geen kosten en de index versla je toch nooit. Veel dikbetaalde beleggingsadviseurs kunnen dan de deur uit.
H. Wiersma / gepens.
@Jan. In het recente verleden zijn er veel te lage pensioenpremies geïnd en onterecht mede de prijsindexering van salarissen van de werkenden ten laste van de noodzakelijke pensioenpremies betaald (allemaal vooral ook voordeel voor de werkgever/Overheid). Daarnaast speelt de achterlijk lage rekenrente van 0% voor toekomstige pensioenen een belangrijke rol. Pensioenfondsen worden nog steeds door de DNB (Klaas Knot)/min. van financiën gedwongen om zich arm te rekenen. Dit ondanks structurele rendementen van gemiddeld ca. 7% per jaar en vermogens die over het algemeen tegen de plinten op klotsen. Veel beleggingsexperts komen op dit moment juist steeds meer terug van indexbeleggen.
Erik / Gemeente ambtenaar
Dat we achterblijven lijkt de standaard te worden. Het pensioen staat onder druk, het personeel staat onder druk door voortdurend meer taken, het sociaal vangnet wordt steeds kleiner. De beschermstatus wordt meer en meer afgeslankt, verlofdagen worden minder. De vaste woonwerkvergoeding wordt gestopt, de thuiswerkvergoeding is nog niet geregeld. Vakbonden en VNG regel het en sluit een Cao af waarbij werken bij de gemeentelijke overheid aantrekkelijk blijft.
H. Wiersma / gepens.
De meeste pensioenen zijn inmiddels reeds 12 jaar achteruit gegaan of nagenoeg gelijk gebleven en dan heb ik het niet eens over de inflatie, Bos-belasting, beperking van ouderenaftrek etc. etc. De politiek/dit Kabinet is al jaren ziende blind en horende doof. De vakbonden hebben kennelijk nauwelijks weet van de situatie en doen er ook niets aan. Kennelijk wordt het tijd dat de gepensioneerden eens met alle rollators en invalidenkarren richting Den Haag trekken.
Hans / plantoetser
Over werkelijke kosten thuiswerken:

Stelselmatig wordt over de vierkante meters woonruimte heen gestapt die je inricht voor je kantoorwerk voor de baas, feitelijk voor 24 uur per dag. Volgens de minimum eisen uit NEN 1824 kom je al gauw aan de 6 m2 voor één persoon.

Wanneer je thuis werkt, betekent dit zo'n 6-10% van je verblijfsruimte in je woning. Zet die 2 euro per dag maar eens naast de kosten van een te huren studentenkamer met gemeenschappelijke voorzieningen van 11 m2. € 400,00 kaal per maand.

Ik (we?) moet(-en) niet zeuren zeker
Bas / ambtenaar
35 plussers, pas op uw zaak.



Het ABP heeft veel uit te leggen. Het ABP geeft 7 keer zoveel uit aan beheerkosten per deelnemer dan een pensioenverzekeraar. Die kosten moeten fors omlaag. Indexbeleggen levert op de lange termijn gemiddeld meer op dan andere beleggingsstrategieen. Waarom het ABP nog steeds ex bankiers fors betaalt om grote risico´s te nemen is onduidelijk.



Daarnaast steeg de ABP premie sinds 2015 van 19,6 naar 25,9 procent. Dat is een verhoging van 1/3 in enkele jaren. terwijl het rendement de afgelopen jaren minimaal twee maal de inflatieindex bedroeg.



Pensioen steeg in diezelfde periode niet. Integendeel.

De pensioenentegoeden voor werkenden daalden fors. Dat werd veroorzaakt door een stapeling van maatregelen.

voor iemand uit geboortejaar 1965-1990 is dat tot een keiharde halvering van het pensioen. Ten opzichte van iemand uit 1954/-.

5 procent daalde het opbouwpercentage. Ondanks de hogere premie wordt er juist minder opgebouwd.

Gemiddeld 5 jaar langer pensioenpremie betalen. (korting van 12 %) Voor steeds meer deelnemers geldt dat zij ook eerder (voor 25) premie begonnen te betalen. (korting wisselend)

Tegelijk worden we niet opeens ouder door de afgenomen kindersterfte. Het aantal pensioenjaren neemt af van 15 naar 11 gemiddeld (korting van 36%).

Afschaffen van de wettelijke doorsneepremie zou voor 35 plussers opnieuw een korting tot 10 procent veroorzaken. Compensatie is nog steeds NIET geregeld in het akkoord dat nog moet worden uitgewerkt.
Henk
De overheden moeten oppassen. Ze willen meedoen met de digitale transformatie, dataondersteund werken, etc. maar die specialisten zijn schaars. Doorgroeien in salaris als specialist is moeilijk want dan moet je coördinator worden of een leidinggevende functie hebben. Het wordt tijd dat specialisten eens worden beloond. Zij doen het echte werk. En ze zijn broodnodig!
2C
De pensioenpremies stijgen bijna voor iedereen, niet alleen voor ambtenaren, o.a. door de zeer lage rentes, wat indirect zijn weerslag op de pensioenen (en huizenprijzen) heeft. Dit is onder meer te wijten aan het gevoerde monetaire beleid en daarvoor moet u uw beklag doen bij mevr. Lagarde in Frankfurt.



Verder heeft Henk (provincie) natuurlijk gelijk, inhoudelijke kennis en specialismen moeten beter worden beloond. Er lopen m.i. te veel figuren rond bij de overheid met zeer vage, nietzeggende functienamen en -omschrijvingen. Een greep uit de huidige vacaturebank van Binnenlands Bestuur:'Programmaregisseur', Çoach', Programmamanager', 'Ketenmanager', 'Medewerker Restgroen' (jurist!?) , 'Beleidsadviseur', 'Coordinator Kennisrotonde', 'Warmteregisseur' (!?).



Het is misschien maar goed dat niet te veel mensen dit lezen, want een gemiddelde burger zou zich afvragen wat de mensen met deze functienamen precies 'uitvreten' van hun belastinggeld.

Advertentie