Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentelijke websites niet interessant voor banenzoekers

Column Mark de VriesFinalist van de BB Serious Game Top Influencers Onlangs deed ik onderzoek naar de wijze hoe gemeenten zich via…

Een belangrijke randvoorwaarde volgens de Quickscan Personeels- en Mobiliteitsonderzoek (POMO) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het POMO laat de belangrijkste in- en uitstroommotieven van overheidspersoneel zien.

Als groot pleitbezorger van aantrekkelijk werkgeverschap en benutting van kennis en talent schrok ik van de sobere sites vol met lange teksten over arbeidsvoorwaarden. Gelukkig zeggen sommige gemeenten iets over sfeer en kernwaarden. Maar er wordt nauwelijks ingespeeld op de vijf belangrijkste instroommotieven. Een gemiste kans.


De vijf belangrijkste instroommotieven om bij de overheid te solliciteren zijn:
1. inhoudelijk interessant werk
2. uitdagend werk
3. voldoende uitvoeringszelfstandigheid
4. goede sfeer
5. gevarieerd takenpakket


Pas op nummer 10 staat ‘tevreden met salaris’. Dat is overigens iets anders dan een hoog salaris.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Arbeidsmarktontwikkelingen dwingen tot verbetering

We moeten ons klaarmaken door ‘meer met minder’ te realiseren door de bezuinigingen. En binnen drie jaar moeten we nogmaals ‘meer met minder’ doen vanwege het lage arbeidsmarktaanbod. Daarom moeten ook gemeenten zich klaar maken voor de ‘war of talent’. Een aansprekende website helpt hierbij. Denk van buiten naar binnen

Ik zie een geleidelijke toename aan belangstelling om invulling te geven aan Goed Werkgeverschap. Vanuit de Vereniging van Gemeentesecretarissen is dit vorm gegeven middels #GOWEGE . Voor velen blijkt het vooral een andere manier van denken te zijn.

‘Buiten’ speelt de combinatie van arbeidsmarkt­communicatie, marketing samen met de kunst van het vertalen van het werkelijke perspectief naar online informatie een belangrijke rol.
‘Binnen’ geldt dit voor het leren omgaan met een andere verhouding tussen werkgever en werknemer en het inspelen op de belangrijkste drijfveren het succes bepaalt.

Wil jij als gemeente een interessante site hebben voor je potentiële collega’s? Dan adviseer ik om duidelijk te beschrijven op welke manier jouw gemeente inhoud geeft aan de 5 belangrijkste drijfveren. Redeneer daarbij altijd vanuit het perspectief van je doelgroep, en niet inside out. En check of de huidige collega’s deze informatie herkennen.


Mark de Vries

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Partner bij GreenshootHR



*Lees ook columns van andere BB Top Influencer-finalisten>>
*Al LinkedIn-lid? Zoek de finalisten op in de BB Linkedin-groep of in één van de subgroepen:

 

 Arbeidsmarkt & Carrière  
 Digitaal Besturen 

 Financiën 

 Openbare Orde en Veiligheid 

 Ruimte en Milieu 

 Sociaal

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in