Overslaan en naar de inhoud gaan

Principeakkoord cao gemeenten

Vakbonden FNV Overheid, CNV Overheid en FDO-MHA en werkgevers VNG en WSGO hebben een principeakkoord voor een cao gemeenten bereikt.…

De vakbonden FNV Overheid, CNV Overheid en FDO-MHA en de werkgevers VNG en WSGO hebben een principeakkoord voor een nieuwe cao gemeenten bereikt. Gemeenteambtenaren krijgen er 1,5 procent bij per 1 december 2021 en 2,4 procent per 1 april 2022. Die cao loopt tot 1 januari 2023. Opvallend is de ‘bonus’ van 1200 euro bruto naar rato dienstverband die in de loop van 2022 (eenmalig) wordt uitgekeerd.

Bonus
Na een paar uurtjes slaap hebben de onderhandelaars vandaag het principeakkoord cao gemeenten getekend. Naast de loonsverhoging van 1,5 procent per 1 december 2021 en van 2,4 procent per 1 april 2022 kunnen gemeenteambtenaren dus ook nog in de loop van 2022 een eenmalige uitkering van 1200 euro bruto (naar rato dienstverband) tegemoet zien.

Corona-onkostenvergoeding
Die 'bonus' bestaat uit 300 euro 'corona-onkostenvergoeding'. De overige 900 euro is pensioengevend. Werkgevers die in 2021 collectieve bedragen hebben betaald in het kader van corona, in de vorm van lokale thuiswerkvergoedingen, bonussen, toelagen, uitkeringen of gratificaties, dienen die af te trekken van de coronaonkostenvergoeding van 300 euro. Lokale afspraken worden daarbij gerespecteerd.


Thuiswerkvergoeding
Daarnaast wordt de thuiswerkvergoeding voor 2022 net als voor rijksambtenaren 2 euro netto per dag. Anders dan rijksambtenaren krijgen gemeenteambtenaren geen thuiswerkbudget van 750 euro. Dat bedrag zit verstopt in de ‘bonus’ van in totaal 1200 euro. Voor 2023 gaan de partijen nieuwe afspraken ontwerpen op basis van de ontwikkeling van het thuiswerken en de wet- en regelgeving daaromheen. Die afspraken worden dan opgenomen in een volgende cao.

Minimumloon
Verder hebben de partijen afgesproken dat per 1 januari 2021 het minimumloon voor iedereen minimaal 14 euro wordt. Volgens FNV Overheid hebben 10.000 van de 185.000 gemeenteambtenaren daar direct baat bij. Ook blijft de sociale zekerheid gehandhaafd. De arbeidsongeschiktheidsregeling blijft op drie jaar staan en de nawettelijke werkloosheidsuitkering blijft ook bestaan. De partijen gaan samen nut en noodzaak van de huidige aanvullingen op de sociale zekerheid voor arbeidsongeschikte medewerkers onderzoeken. Het gaat hierbij om de bijdrage van de cao-afspraken aan zowel inkomenszekerheid als re-integratie van arbeidsongeschikte medewerkers.


Meer keuzevrijheid
Tot slot kunnen alle werknemers vanaf 1 januari 2022 gebruikmaken van verlofsparen en op 1 januari 2023 krijgen zij zes bovenwettelijke vakantiedagen extra. Ook komt er meer keuzevrijheid bij het inzetten van ouderschapsverlof. De vakbonden zullen het principeakkoord met een positief advies voorleggen aan de leden die er van 22 november tot en met 19 december over kunnen stemmen, vertelt Marieke Manschot, bestuurder van FNV Overheid. Ze spreekt van 'erg moeizame onderhandelingen'. 'De eerste inzet bestond uit een nullijn en afschaffen van de bovenwettelijke sociale zekerheid. Dan maak je geen lekkere start.'


Fatsoenlijke financiële basis

Er is toen snel overgegaan op het actietraject met een online demonstratie en een werkonderbreking in Amsterdam, vertelt ze. Na het verstrijken van het ultimatum kwam de VNG met een nieuw bod. 'Daarna ging het snel. De VNG wilde er ook uitkomen. Zij beseften dat zij met iets fatsoenlijks zouden moeten komen. Dat is gelukt.' Manschot is vooral 'ontzettend blij' met de 14 euro minimumloon. 'Dit is een stevig signaal naar andere cao’s en de landelijke politiek om ieder mens in Nederland een fatsoenlijke financiële basis te geven.'

Ledenraadpleging

Volgens werkgeversvoorzitter Ton Heerts heeft het geduurd, 'maar we hebben uiteindelijk een robuust resultaat: afspraken die passen bij de tijd en ook voor het komende jaar duidelijkheid bieden'. 'We zijn trots op dit principeakkoord. Nu is het aan onze leden om zich erover uit te spreken.’ Het akkoord wordt definitief na de ledenraadplegingen van de afzonderlijke partijen en bekrachtiging door de afzonderlijke besturen. Dat is op zijn vroegst op 27 januari 2022, want dan is de vergadering van het VNG-bestuur.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 109

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ambtenaar

Misschien lees ik het verkeerd, maar de cao loopt tot 1 januari 2023 en op 1 januari 2023 krijgen we extra bovenwettelijke vakantiedagen. Hoe past dat met elkaar? 1-1-23 valt niet meer onder de cao die loopt t/m 31-12-22?

Op 4 november 2021, 17:30
Frits

1,5 procent bij per 1 december 2021. Laat dat eens op je inwerken. De inflatie is in oktober gestegen naar 3,4 procent. Dat is nog voordat alle verrekeningen hebben plaatsgevonden van de hoge energieprijzen. Kortom, je wordt voor 2021 genaaid voor meer dan 3 procent.
En dan 2,4 procent per 1 april. Treurnis.
Beste vakbonders, zoek een touw, een stevige boom en doe wat je moet doen. Want dit onderhandelingsresultaat geeft daar alle aanleiding toe.

Op 4 november 2021, 17:31
Bas

Ok…. Dus eigenlijk 11 maanden op de nullijn gestaan. Heb zojuist mn lidmaatschap opgezegd.
En ik vermoed zomaar dat we vanaf 1 januri 2023 weer 10 maanden lang op de nullijn komen omdat de ‘onderhandelingen zo lang duren’.

Op 4 november 2021, 17:34
Hans van Dam

Krijgen gepensioneerden ook een kerstbonus van het ABP?

Op 4 november 2021, 17:55
Peter

Ok, de bonden willen dus duidelijk opgedoekt worden. Hierop zal weer een leegloop volgen.
Met zulke vertegenwoordigers heb je geen vijanden nodig.
Misschien clichés maar wel wat de medewerker voelt wanneer hij dit leest.
Totaal geen waardering in het bod, maar de bonden zijn enthousiast.
GAME OVER bonden.

Op 4 november 2021, 18:15
Murat

Ik ben tussentijds van werkgever veranderd: van gemeente naar een andere gemeente. De bonus wordt echter uitgekeerd naar rato dienstverband. Dat wordt dan 3 maanden ipv 12. Lekker dan. Bovendien werken we al zo'n 2 jaar thuis. Die Coronovergoeding is een lachertje als je het betrekt over die 2 jaar.

Op 4 november 2021, 18:29
Anton

Een super resultaat voor de werkgever!
Maar wat denken ze hiermee te bereiken? Nog meer leegloop en nog meer dure inhuur op de werkvloer. Bezuinigen werkt averechts! Maak het beroep ‘gemeenteambtenaar’ weer aantrekkelijk door goede arbeidsvoorwaarden. Daar hoort om te beginnen een fatsoenlijk loon bij. Een loon dat zich minimaal mee ontwikkelt met de inflatie. Maar nee hoor…..weer een jaar stilstand en tot 2023 een achteruitgang. Bizar dat de bonden tevreden zijn met een dooie mus. Kom maar op met die raadpleging, ik weet mijn antwoord al.

Op 4 november 2021, 18:33
Luppo

Per 1 december:
Vaker NEE zeggen
Terug naar de 8.30 tot 17.00 mentaliteit
Niet meer pro actief
Vaker ziek melden
Niet flexibel meer zijn
Op zoek naar een werkgever die wel waardering heeft voor mijn inzet

Op 4 november 2021, 18:34
Pierre

Zo, de vakbonden hebben hun ziel weer eens verkocht voor de zilverlingen die ze ontvangen bij het afsluiten van een CAO. Het kopgeld waarvoor de gemeenteambtenaren verraden zijn, zal binnenkort op hun rekening staan. Maar goed ook want het zal weer opzeggingen regenen.

Op 4 november 2021, 19:23
de jong

De voorzitter van het CvA, Ton Heerts stelt '..afspraken die passen bij de tijd en ook voor het komende jaar duidelijkheid bieden''. Dat laatste klopt als een zwerende vinger: de geboden dudelijkheid is een dikke opgestoken middelvinger van de Heerts en de andere leden van het CvA naar de gemeente ambenaren.

Op 4 november 2021, 19:25
W. van den Bosch

Een dikke middelvinger van de gemeenten voor het eigen personeel. 0,125% over 2021 (en dat verkopen als 1,4%)(terwijl zelfs dàt nog niet eens de helft van de inflatie is). Hoe onbeschoft wil je het hebben?

Op 4 november 2021, 19:27
casper

Ik zie niet in waarom dit een goed resultaat is...
De 14 euro minimumloon vind ik een hele goede ontwikkeling. De rest van het loonbod kan de prullenbak in.

Op 4 november 2021, 19:31
Zo is het het wel



Werkelijke percentages: 0,125% over 2021; 1,8% over 2022 (inflatie 2021: 3,7%)


Je corona-onkostenvergoeding mag je voor de helft delen met de fiscus.


Reiskostenvergoeding: vergeten.


ADV: vergeten


thuiswerkvergoeding: daarvoor worden bij ons nu al de werkplekken geoutsourcet richting jouw studeerkamer. Op die manier kost een werkplek de gemeente nog maar 500 euro per jaar. En gaat je laminaat naar de klote van het heen-en-weer rijden van je bureaustoel? Eigen risico!


Op 4 november 2021, 19:37
alex

ik dacht dat de vakbonden de eis van 3.5% voor 2021 niet van tafel zouden halen. Althans, dat deze ze vermoeden. Casper, een de 14 euro minimum is terecht voor een deel van de ambtenaren de rest van het bod van 1.4 per 1 DECEMBER!!! en daarna 2.4 per april met een CAO voor 2 jaar is BEDROEVEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Op 4 november 2021, 19:40
Gerben

Ondergrens 14 euro prima. Weer niks met terugwerkende kracht. Dus de bezuinigingsdoelstelling voor 2021 is weer gehaald door een werkgever die zelf wel een CAO heeft met terugwerkende kracht. Bonden u krijgt een NEE.

Op 4 november 2021, 19:46
ambtenaar

Karig, maar vooruit.....het grootste minpunt vind ik de looptijd tot 2023. April laatste loonsverhoging, daarna een hele tijd niks meer. Ik zie liever een looptijd tot bijv. 1 juli 2022. Gezien de onzekere ontwikkeling van de inflatie vind ik dat je snel weer een nieuw ijkpunt moet hebben, en dat is niet pas in 2023.

Op 4 november 2021, 20:09
Pierre

Mijn gemopper op de vakbonden valt nog in het niet vergeleken met wat ik van Ton Heerts vind als vertegenwoordiger van de werkgever.
Zijn tevredenheid is een dikke middelvinger (de beste man heeft ook niet anders natuurlijk) in het gezicht van de werknemers.
Maar goed, dit resultaat gaat gevolgen hebben. Gemeentelijke medewerkers laten zich niet ongestraft zo schofferen door hun werkgever.

Op 4 november 2021, 20:31
Pierre

Nog ééntje dan: was het nou echt nodig dat dit de kop is van dergelijke berichten
https://nos.nl/artikel/2404381-3-9-procent-loon- …
het is leugenachtige misleiding. Maar goed beste gemeentebestuurders, u hebt gezaaid en u zult oogsten.

Op 4 november 2021, 20:42
Jeroen

De inflatie over het afgelopen jaar is 3,7 procent (Europese geharmoniseerde methode) en lijkt voorlopig niet te dalen. De pensioenpremie stijgt per 1 januari met 1,5 procent en toch zijn de bonden blij dat ze over 2 jaar totaal 3,9 procent binnenhalen.
In de woorden van Marieke Manschot op de website van de FNV: “ Nu hebben we toch een cao kunnen afsluiten die recht doet aan het harde werk van de werknemers.“
Koopkrachtverlies in de orde van meerdere procenten doet blijkbaar recht aan het harde werk van werknemers.
En dat in een tijd van economische groei en hoogconjunctuur met een tekort aan geschoold personeel. Te bizar voor woorden en een overduidelijke blijk van misplaatst superioriteitsgevoel vanuit de werkgever.

Op 4 november 2021, 20:54
Willem

Dus in 2021 krijgen we 1,5% over 1 maand en in 2022 2,4 % las vanaf april. Met een reële inflatie tussen de 3 en 4 % per jaar gaan de gemeenteambtenaren er dus flink in koopkracht op achteruit.
Waardeloos resultaat. Een afgang. Wat me vooral stoort is dat er weer 11 maanden gewonnen zijn door de werkgevers en de slappe vakbonden laten het gebeuren.

Op 4 november 2021, 21:50
Bert

Prima akkoord

Op 4 november 2021, 22:03
Pietje

Krankzinnig goed resultaat voor werknemers, een droomcao voor menig andere sector. En van de heilige huisjes blijft men voorlopig nog af (3e ziektejaar, 36 urige werkweek, seniorenregelingen, thuiswerkmogelijkheid, betaald ouderschapsverlof etc. etc.). Gefeliciteerd bonden!

Op 4 november 2021, 22:09
ML

Waardeloos met deze inflatie. Verhoging vanaf 1 januari 2021 slaan we voor het gemak ook maar over. Vreselijke vakbonden, alleen maar bezig met het minimumloon en de rest kan stikken

Op 4 november 2021, 22:14
Zo is het het wel

Gut, daar heb je Pietje weer. Pietje is zo'n kneus van HR die er al jaren niet in slaagt om gekwalificeerd personeel te werven. Pietje vindt het daarom best wel apart dat hij - ondanks zijn gebrek aan resultaten - nog steeds in dienst is én nog bovengemiddeld wordt betaald ook. Alleen is Pietje gaan denken alle andere mensen om hem heen óók niet functioneren. En omdat hij altijd zo vroeg naar huis gaat, denkt hij waarschijnlijk dat de rest ook wel voor vieren weg zal zijn.
HR. Voorheen heette dat gewoon personeelszaken. Zo'n geitenwollensokkenafdeling voor de toch wat minder getalenteerden. Maar ja, 'personeelszaken', dat klonk natuurlijk niet interessant genoeg voor de alfamannetjes met een vooropleiding HBO kunstgeschiedenis waarvan iedereen zich afvraagt wat ze in godsnaam de hele dag uitspoken - behoudens FIFA 2021. Heeft iemand ooit wel eens een pipo van HR gezien met zweet op z'n voorhoofd? Dat hij moet overwerken? Dat hij raadsvergaderingen tot dep in de nacht moet bijwonen? Nee hè?

Op 4 november 2021, 23:32
gonny

En ik lees helemaal niets meer over het generatiepact, de manier om ouderen eerder te laten advloeien en de jeugd een kans te bieden, toch een goede beslissing geweest om geen lid meer te zijn van de vakbonden, veel bla bla en totaal niet constructief

Op 5 november 2021, 07:21
henk

minimumloon 14 euro goed geregeld. vervolgens de vraag hoe hoog wordt de werkgeversbijdrage in 2021 en 2022 (in 2020 € 21,04) Gemeenten waren "principieel tegen" deze bijdrage aan vakbonden maar stemden in omdat het ook voor de werkgevers veel voordelen zou opleveren.
Het "totale" onderhandelingsresultaat is benedenmaats voor alle werknemers (minus de 10.000 minimumloners) en ja ik constateer dat het de "werkgevers" veel voordeel geeft als je "vakbonden financieel ondersteunt" (ik als vakbondslid (al 45 jaar) moet dus in gesprek met mijn eigen vakbond die financieel op de schoot zit van de werkgever.
Bizar en te gek voor woorden en "geen resultaat voor de 65+ werknemer"
klopt het als 900 euro pensioengevend wordt ik daar naast inkomstenbelasting ook iets van 7% pensioen afdracht wordt ingehouden?

Op 5 november 2021, 08:01
Franny

Pfff en dan vinden de bonden het raar dat het leden aantal terugloopt. Het enige waar ik blij mee ben is dat het minimumloon € 14,- wordt voor de andere collega ambtenaren.
Maar voor de rest denk ik er hard over na om mijn lidmaatschap op te zeggen na 25 jaar.

Op 5 november 2021, 08:18
Frits

@Archiveur: volgens mij zit daar de echte angel. Zodra de werkgever via een werkgeversbijdrage de bonden 'koopt' bij het afsluiten van een CAO, wat is dan nog de positie van de bonden?
Wanneer de bonden zich aan de werkgeverstiet laten zogen, worden uiteindelijk de werknemers bedrogen.

Op 5 november 2021, 08:43
B. Janssen

De vakbonden hebben prima onderhandelt. Het besef bij de overheidswerkgever is er simpelweg nog niet dat de markt voor werkenden steeds gunstiger wordt. Het echte probleem van de inkomensverdeling zit 'm ook niet in het loon, maar in het gegeven dat inkomen uit vermogen nagenoeg onbelast is terwijl loon nog steeds zwaar belast is. Wanneer we dat beter zouden doen, dan zouden we zomaar 10% extra inkomen kunnen hebben en nog steeds een welvarend land zijn. Maar ja dan moeten we wel af van de gedachte dat Rutte de enige serieuze premierskandidaat is in Nederland.

Op 5 november 2021, 08:59
Bert.Spierings

Brandhout. De bonden hebben een jaar op hun handen gezeten wat dus ruim is te merken. Dus per 01-12-2021 een paar kruimels en voor 2022 nog niet eens prijscompensatie laat staan vooruitgang. Indien deze CAO als einddatum 01-01-2022 had gehad, dan was het acceptabel geweest. Nederland is één van de rijkste landen ter wereld, en dan hiermee aan komen zetten (…) We zitten hier toch niet in pak'm beet Colombia?!!

Op 5 november 2021, 09:03
pieter

Wat negatief allemaal. Ik vind het niet zo’n beroerd akkoord.
Voor de de azijnplassers heb ik een advies; lid worden van een vakbond, dan heb je recht van spreken, anders ben je een freerider.

Op 5 november 2021, 09:20
Peter

@Anand
Zo gauw de bonden eindelijk een CAO regelen waarvan ik het idee krijg dat die goed is wordt ik lid van de vakbond.
Met hun waardeloze track record de laatste jaren dienen zij zich eerst te bewijzen voor de beloning van mijn lidmaatschap.
Zo lang ik niet het idee heb dat ze mij vertegenwoordigen ga ik er geen geld aan uitgeven.

Op 5 november 2021, 09:29
Henk

Er ligt een resultaat dat fors beter is dan het eerste bod van de werkgever. Het kan altijd beter maar het kon ook nog veel slechter.
Dreigen met het opzeggen van je lidmaatschap van de vakbond vind ik zwakte bod. Steek deze energie in je collega's die geen lid zijn van de vakbond. Met meer leden kan de vakbond een sterkere vuist maken. Zonder een vakbond, die namens alle werknemers onderhandeld, zijn we helemaal overgeleverd aan de grillen van de VNG.
We hadden dan voor 2021 geen cent er bij gekregen

Op 5 november 2021, 09:31
Henk

@ Peter.
Je bent niet tevreden voor het resultaat wat de vakbonden hebben gerealiseerd maar je houdt in december wel je hand op om de eenmalige bonus en 1,5% loonverhoging te ontvangen. Hiervoor hoef jij niets te doen dat halen de vakbonden wel voor je binnen.
Dit vind ik zwak de vakbonden het werk laten doen en hun ook nog schop nageven.

Op 5 november 2021, 09:40
Rudy

@Bas: "zojuist mijn lidmaatschap opgezegd". Prima Bas! Als iedereen die ontevreden is dat doet komt er nooit meer een nieuwe cao. We voeren nu al een ongelijke strijd met nog geen 40% van de werknemers vertegenwoordigd in de vakbonden tegen 100% van de werkgevers vertegenwoordigd in de VNG. Solidariteit is de basis van de vakbond en niet het eigenbelang van individuele leden.
@Peter: "Zo gauw de bonden eindelijk een CAO regelen waarvan ik het idee krijg dat die goed is wordt ik lid van de vakbond." En je gaat ook pas meedoen aan de Postcodeloterij als de hoofdprijs op jouw postcode is gevallen?
Wellicht is het een goed idee om bij de onderhandelingen verschillende afspraken te maken: een fatsoenlijke cao voor vakbondsleden, en een uitgeklede voor de niet-leden (ik zou hier ook termen als profiteurs of klaplopers kunnen gebruiken). Hoeveel van de negatieve reacties zijn lid van de vakbond (en hebben dus recht van spreken)?
En als je het dan zo slecht hebt bij de gemeente, zoek dan alsjeblieft wat anders.
Niet iedereen zal met dit resultaat kunnen instemmen. Maar de minimumloonafspraken zijn goed voor onze collega's in de laagste schalen, daar waar de hoge inflatie het hardst binnenkomt.

Op 5 november 2021, 10:00
Jeffrey

An sich is het fijn dat er een overeenkomst ligt. Geen overeenkomst is immers 0 euro extra. Dat de hele inflatie weggedekt zou worden lijkt mij ook een utopie. En wat fijn dat 10.000 collega's in de laagste schalen erop vooruit gaan.
Positieve punten: behoud van allerlei zekerheden en ondersteuningen
Negatieve punten: allerlei eenmalige bonussen waar weer verrekeningen op plaats moeten vinden en dat het niet met terugwerkende kracht is
Volgende keer binnen de termijn een nieuwe en overzichtelijke CAO? Zou voor iedereen makkelijker zijn en tientallen reacties op BB schelen.

Op 5 november 2021, 10:09
Martin

Ik kan me er altijd zo over ergeren dat een akkoord zo laat na einddatum vorige CAO bereikt wordt.
We lopen dan al zo ontzettend ver achter, omdat nooit met terugwerkende kracht, dus einddatum vorige CAO, de schade in gehaald wordt.
Dus, zoals al vaker gememoreerd, bonden: ga NU direct aan de slag zodat er op 1-1-2014 een nieuwe CAO klaarligt. Werkgevers hebben er alle belang bij om dit zo lang mogelijk op te rekken. Dit toont weinig respect voor de eigen medewerkers.

Op 5 november 2021, 10:29
Martin

1-1-2023 uiteraard

Op 5 november 2021, 10:31
Remco

In de inflatiecijfers worden huizenprijsontwikkelingen niet meegenomen waardoor ambtenaren met dit "geweldige" resultaat nog minder vaak een huis in de eigen gemeente kunnen kopen/huren. Weet iemand in hoeverre de stijgende reiskostenvergoedingen die hiermee gepaard gaan daadwerkelijk de beoogde bezuiniging van de werkgevers behalen, of is dit broekzak vestzak?

Op 5 november 2021, 10:45
Tom

Wat een onzin van een aantal comments hieronder dat je geen recht tot klagen zou mogen hebben als je geen lid van de vakbond bent. De karige resultaten die de vakbonden mijn inziens tot nu toe bereikt hebben spreken voor zich. De reden dat ik bij de gemeente blijf werken is de aanwezigheid van het politieke spel en het afwegen van belangen. Van mij part is er geen cao en moet een ieder zelf maar onderhandelen met de werkgever. Laat mensen beloont worden op basis van prestaties en niet standaard elk 2 jaar een x aantal procent erbij. Zonder cao vallen er echt geen doden hoor. Uiteindelijk moet vraag en aanbod van banen toch bij elkaar komen en bepaald dat de arbeidsvoorwaarden. Daar is geen cao voor nodig.
Pietje onze HR adviseur lijkt erg veel op de HR adviseur bij de gemeente waar ik werkzaam ben. Ooit teamleider geweest en ondermaats gepresteerd dus een paar functies lager teruggezet maar uiteraard wel met behoud van loon. Zo lopen er nog wel een paar rond. Ze drukken te zwaar op de begroting en zorgen ervoor dat de mensen die het WEL verdienen niks krijgen. Dus ja, in de ogen van Pietje klaagt de rest alleen maar want hij weet heel goed dat hij het prima voor elkaar heeft.

Op 5 november 2021, 11:02
René

Door het late moment van het sluiten van een principe accoord, kan de oplopende inflatie wel eens positieve invloed hebben gehad op het resultaat. Aan het begin van dit jaar had er waarschijnlijk niet zo'n accoord in gezeten. Of je dit goed of niet goed vindt is subjectief, maar gezien het onderhandelingsomstandigheden lijken de bonden het goed gedaan te hebben.

Op 5 november 2021, 11:09
H. Wiersma

Eenmalig uitkeringen lijken leuk, maar ontvang je slechts incidenteel. Structurele salarisverhogingen hebben een betere invloed op de lonen.
Het inflatiepercentage in oktober 2021 bedroeg 3,7% (op jaarbasis 2021 - 2,7%). Voorkomend jaar: voorspellingen van 3,5% tot 3,9%.
Tel je zegeningen. Het lijkt mooier dan het is.

Op 5 november 2021, 11:23
Thom

@Rudy en @Henk; erg mee eens. Zonder bonden staan zo'n 185000 gemeente ambtenaren in de kou. Of, zo je wilt, in de Sahara, maar dan zonder water :-).
Ik roep iedereen op om huis wel lid van de vakbond te worden, uit solidariteit voor elkaar. Een sterke bond is essentieel als tegenmacht. En over het resultaat mag iedereen zijn mening hebben: wat de een genoeg vindt, vindt de ander te weinig, maar ik vind dit een goed resultaat. Ook de 14,00/uur als minimum is een goede stap! En wat betreft de opmerkingen over terugwerkende kracht tot 1-1-21; er is toch een eenmalige uitkering van € 1.200 dit jaar, 2021?
Nogmaals, dankzij de bonden is er iets bereikt. Niet alleen voor hun leden, maar voor iedereen!

Op 5 november 2021, 11:53
Dimitri

Wordt het uurloon van de bovenliggende schalen ook mee verhoogt met de stijging van het uurloon naar min 14 euro van schaal 1? Buiten de 3.9%.

Op 5 november 2021, 12:04
tineke

Een akkoord voor 1 jaar! waarom niet de loonsverhoging met terugwerkende kracht? Niet meer dan terecht dat bijvoorbeeld de huisvuilbeladers extra geld ontvangen.
V.w.b.t. de discussie over de vakbond, ik heb er niets meer mee, waarom omdat de vakbond ook niet thuisgeeft rondom ons pensioen. Als je weet wat er in de pot zit en dat er niet geindexeerd gaat worden. De meeste zullen wellicht ver van de pensioengerechtigde leeftijd zitten, dan lijkt het zo ver van je bed. Maar 70is dichterbij dan je denkt.

Op 5 november 2021, 12:12
De Jong

Ik lees hier reacties dat men liever een verhoging per 1/1/2021 wil hebben ipv een eenmalige uitkering van 900 euro pensioengevend.
Reken het uit, het heeft minimale invloed,
Onder schaal 11 is het nog iets voordeliger, daarboven scheelt het eenmalig marginaal over 2021, vanaf 2022 alles weer gelijk. Het idee dat eenmalige vergoedingen nadelig zijn voor het meerjarenperspectief is niet juist.
4000 bruto per maand is eenmalig over 2021 140 bruto voordeliger.
5000 bruto per maand is eenmalig over 2021 50 euro bruto nadeliger.
vanaf 2022 geen verschil want per 1 jan 2022 in beide gevallen dezelfde grondslag (+1,5%)

Op 5 november 2021, 12:51
Michael

De reactie van Tom (Gemeenteambtenaar) op 5 november 2021 11:02 stuit mij echt tegen de borst. Persoonlijk onderhandelen met je werkgever over je loon en pensioen. Misschien is Tom niet helemaal op de hoogte van de reden van het ontstaan van de vakbonden. Verdiep je daar eens is in en doe niet zo stoer online. Verder zou er waarschijnlijk een sterkere CAO uitgekomen zijn als alle 185000 ambtenaren lid waren geweest. Dus kom op, geef je op als lid!
En 14 euro per uur, eindelijk is het gelukt.

Op 5 november 2021, 12:52
Henk

@ Jeffrey' En wat fijn dat 10.000 collega's in de laagste schalen erop vooruit gaan'. Helemaal mee eens.
Nu maar snel met de volgende CAO per 1-1-2023 aan de gang.

Op 5 november 2021, 14:12
Piet

Mijn eerste reactie, waar zit de adder. Want het is eigenlijk een best goed resultaat.
En ja inflatie, maar dat moet niet dmv loonstijging worden opgelost want dan kom je in de loon-prijsspiraal en dat wil je ook niet.
Ik hoop dat de loonstijging voldoende is zodat de ECB eindelijk de rente gaat verhogen (en stopt met geld uitdelen). Want dat is de manier om de inflatie te beteugelen.
En zou de ECB zich aan zijn eigen beleid houden (max 2% inflatie) dan is bijna 4% loon stijging in 2 jaar bijna gelijk aan koopkracht behoudt.
Dus ik heb er niet zo veel moeite mee, maar goed ben nog jong genoeg om tegen mijn werkgever te zeggen. "Hè doei, die werkgever biedt mij een interessante uitdaging" (= meer salaris voor hetzelfde werk als inhuur kracht bij een gemeente)

Op 5 november 2021, 14:24
Van Dijk

Onduidelijk wanneer die ‘bonus’ komt. En met eenmalige uitkeringen bereik je structureel alleen maar meer achterstand. Nu over heel 2021 0,125% verhoging, terwijl de inflatie op jaarbasis al op 2,7% zit. En volgend jaar omgerekend 1,8 %: komen de collega’s er weer op tekort. Anders bekeken: structureel 3,9% over twee jaar, waar alleen dit jaar de inflatie al op 2,7% staat . Zou die nu niet meer mogen stijgen, blijft er nog 1,2% speling voor het opvangen van de inflatie de komende 14 maanden. Neem uw verlies zou ik zeggen, want die inflatie werd in de MEV voor 2022 van sept jl. al op 1,8% geraamd en nu al lijkt dit te laag ingeschat. En dat terwijl de gemeenten juist voor 2021 en 2022 wat ruimer in de financiële jas zitten door de meevallende accressen. Happy voor de laagste schalen, hoop alleen dat het toeslagensysteem voor hen deze verbetering niet teveel inpikt. En niets bereikt voor de gepensioneerden. Wie komt er eigenlijk nog voor hen op?
Verder hoog tijd voor een meer tijdgebonden systeem: één cao voor rijk, provincie en gemeenten. Looptijd 1 jaar, uiterlijk bv. 1 maart van dat jaar gereed. En niet steeds met grote achterstand zoals nu. Eenmaal de huidige cao’s laten harmoniseren, door een bindende arbitragecommissie, net als bij de jeugdzorg is gebeurd. Minder bureaucratie, minder regels, minder verdeel en heers en meer gelijke monniken, gelijke kappen.
Wens u allen een prettig weekend!

Op 5 november 2021, 14:53
Floris

Ik als startende ambtenaar vind dit dus maar bijzonder mager resultaat. Ik, en ik kan alleen maar vanuit mijzelf praten hier, ga hier dus op achteruit.. je heb inflatie, gasprijzen, niuwe pensioen premies (gaat dit
jaar 1,5%omhoog, daar ging de loonsverhoging!) huizenprijzen (want die heb ik nog niet), alles wordt duurder.. en ja natuurlijk gaat mijn salaris hier ietsiepietsie over 2 jaar omhoog.. maar qua koopkracht, verlies ik en met mij mijn generatie wederom.. weer krijgen we stuivers toegeworpen terwijl de wereld kwartjes duurder wordt.. we ( en dan bedoel ik mijn generatie) raken steeds meer verwijderd van de zekerheden die onze ouders voor lief hadden.. het is een oké resultaat, maar wederom een verlies voor iedereen onder de 40.. dus, jeeee, we leven weer een nieuwe dag om voor onze feodale heersers te mogen werken....

Op 5 november 2021, 23:30
H. Wiersma

Door te gaan rekenen en vergelijken met inflatiecijfers komen sommige collega's er inderdaad achter wat het werkelijke magere resultaat van de vakbonden is. Het incidentele bedrag is feitelijk een qua kwaliteit slechte worst om lage loonpercentages en latere ingangsdata te verbloemen.

Op 6 november 2021, 11:32
Mandy

@ Floris, voor een deel begrijp ik je reactie, maar als beginnend ambtenaar heb je in ieder geval nog je periodieken. Ik zit zelf al 15 jaar in de hoogste trede van mijn uitloopschaal. Die overigens ook al is afgeschaft.
Ik moet het dus hebben van die incidentele verhogingen.
Kun je zeggen solliciteer naar een andere functie. Nu, wat vroeger een Mbo functie in schaal 8 was, is nu het liefst een Hbo functie in schaal 7. Dat schiet dus niet op.

Op 6 november 2021, 13:40
Ripley

Ik weet niet of ik nu echt tevreden ben met het het principe akkoord. Dit resultaat heeft voor mij een nasmaak. Komt waarschijnlijk door het feit dat cao gemeenten, nooit, maar ook nooit ingaat op de looptijd die afgesproken is. Nu weer 1 jaar later. Dat stoort mij immens. Vakbond. Begin nu al met onderhandelen over de cao 2023. Misschien lukt het eens om looptijd en ingang op het zelfde moment in te laten gaan.

Op 7 november 2021, 00:48
Mat Ploum

Sinds 22-9 ben ik met pensioen en als ik het akkoord goed lees is de conclusie dat ik alle vergoedingen voor 16 maanden thuiswerken niet krijg, de bonus voor achterstallig salaris niet krijg, en het inrichten van mijn werkplek ook niet krijg. Dit alles omdat de CAO niet ingaat op 1-1-2021 maar in november 2021. Het spijt me maar voor alle ambtenaren die om welke reden dan ook in november niet meer werkzaam zijn bij een gemeente is het gewoon diefstal. dankjewel vakbonden en gemeenten.

Op 7 november 2021, 09:29
Bart

1,5 % indexatie in december is bedroevend weinig. Het is omgerekend 0,125 procent correctie op jaarbasis ondanks 4,0 procent inflatie(…)
Denkt FNV serieus dat alle prijsverhogingen pas in december ingaan?

in 2022 omgerekend +1,8% is ook ver onder inflatie.

Eenmalig e. 1.200 uitkeren is aandoenlijk. Bijna de helft is voor de fiscus. Fulltime thuiswerken kost gemiddeld e. 900. *) Voor E. 600 betaal je geen bureau, bureaustoel, en thuiswerkverwarming. Gemiddeld 300 euro tekort.
De FNV vindt het kennelijk prima dat medewerkers er flink op achteruitgaan. Waarom?
-En waarom weer geen extra compensatie voor vakbondsleden? Alsof er genoeg leden zijn(!)
Bedrijven die medewerkers verhuren aan gemeenten zullen een extra fles champagne opentrekken. Nog nooit waren er zoveel onvervulbare vacatures.

Op 7 november 2021, 10:34
Chris

De gemeente Amsterdam had tot nu toe drie ‘lokale’ feestdagen: 1 mei (Dag van de arbeid), 5 mei (Bevrijdingsdag) en Goede vrijdag. Deze komen te vervallen.

Op 7 november 2021, 10:48
Janssen en Janssen

Alweer Jammer! Na twee jaar had ik toch een betere onderhandeling verwacht. Betere argumenten. In 2020 werd er gesproken over € 2,- thuiswerkvergoeding per dag en nu eind 2021 bij het akkoord staat dat ineens vast. Waar ik benieuwd naar ben hoe NIBUD met deze bedragen komen? Staat dit ergens gespecificeerd? Want de gemeente betaald tot heden niet mijn internetkosten, gas, of energiekosten dan bedoel ik kilowatt. Uitgezonderd wat ze steeds benoemen wc rollen en koffie/thee. Of hebben geen kosten gemaakt in 2020?

Op 7 november 2021, 20:24
amb en burger

Waar ik (vrijwel) niemand over hoort: vele van ons gaan er op achteruit door de intro van de 6 bovenwettelijke dagen ter vervanging van de lokale regelingen: leeftijddagen, goede vrijdag, 5 mei, wanneer dat meegerekend wordt levert deze CAO vrijwel niets op. Het loont dus om als leden TEGEN dit onderhandelingsresultaat te stemmen. Veel verliezen we er niet mee....

Op 7 november 2021, 23:21
Tom

Michael (Administrateur) op 5 november 2021 12:52
Kun je wel zeggen doe niet zo stoer maar ik heb de ervaring dat dit voor mij beter uitpakt dan wat de vakbonden nu voor elkaar gekregen hebben. Ik wordt liever beloond naar aanleiding van mijn functioneren en niet naar aanleiding van gemiddelden voor iedereen.

Op 8 november 2021, 09:56
Pietje

Die Mandy, al 15 jaar in een afgeschafte uitloopschaal en anderen oproepen vooral de organisatie te verlaten omdat het niet goed genoeg is. Eens in de spiegel kijken? :)

Op 8 november 2021, 11:29
Jeroen

Ik ben diep teleurgesteld in dit resultaat. Geen terugwerkende kracht geeft de werkgever een stimulans om volgende keer weer maanden te lang te onderhandelen. ONACCEPTABEL
Een percentage voor 2021 en 2022 dat lager is dat de inflatie alleen al voor 2021. ONACCEPTABEL
Geen correctie voor de verhoogde pensioenpremie: ONACCEPTABEL
Afschaffen lokale vrije dagen voor algemeen inzetbare vrije dagen: PRIMA
Verhogen minimumloon naar €14: UITSTEKEND
Thuiswerkvergoeding van €2,=: VEEL TE LAAG
Thuiswerkvergoeding per 1 dec 2021: VEEL TE LAAT
Ik mis:


Extra maatregelen voor jongeren


Extra maatregelen voor actief houden van ouderen


Extra maatregelen voor vakbondsleden


Een CAO zou moeten doorlopen zolang er geen nieuwe CAO is met periodiek terugkomende verhogingen en altijd prijscompensatie en pensioencompensatie. Die zou er automatisch in moeten zitten.
Ik mis betere regelingen om jongeren aan de gemeenten te binden. Ik zie ze nu allemaal na enkele jaren weer vertrekken om vervolgens als consultant weer ingehuurd te worden met een leasebak en een mooier salaris dan de oud gediende medewerker. Ga zaken voor jongeren regelen en zorg dat ze hun vakbondslidmaatschap terugverdienen door lid te worden.
Als we de komende 15 jaar de gemeente ambtenaar de waardering geven die zij / hij verdient, dan behouden we ook de goede mensen voor de publieke zaak. Nu gaat het vak steeds meer de afgrond in waar ook de leerkrachten basisonderwijs bijna in zijn verdwenen. Eerst lopen alle mannen weg, omdat die meer op salaris en status letten dan hun vrouwelijke collega's, dan wordt de norm om alleen maar in deeltijd te werken. De lonen en de kwaliteit gaat daarna nog verder achteruit.
Met andere woorden: Terug naar de onderhandelingstafel en tot dat strikte stiptheidsacties.
Hier moeten de bonden ook op onderhandelen.

Op 8 november 2021, 13:41
willem

Wat een azijnpissers hier zeg. Het enige waar ik het mee eens ben is dat er meer geïnvesteerd mag worden in de jeugd. En als je het zo slecht hebt, ga dan ook gewoon weg. Ik kan je vertellen dat het bedrijfsleven echt NIET zo rooskleurig is en zo goed verdiend hoor (enkele uitzonderingen daargelaten). probeer maar een baan te vinden met hetzelfde salaris, teruggerekend naar 36 uur en inclusief IKB. Vele mensen in Nederland krijgen NIETS aan verhoging omdat ze geen eens een CAO hebben. Ik snap echt niet dat als je zo zit te azijnpissen je niets anders zoekt... Oh ja, ik weet het al, dat betaald toch slechter dan verwacht en is toch wat slechter in de arbeidsvoorwaarden....

Op 8 november 2021, 15:17
Martin

LET OP! vooral voor de 45- 50 jarigen is het zo dat die in verlof dagen sterk achteruit gaan. Zelfde 5 mei en goede vrijdag zijn we kwijt. Die zijn lokaal geregeld tegenwoordig. Bonden terug naar de tafel.

Op 8 november 2021, 16:53
Frans Cincuenta

De reactie van Willem (controller) is er een uit mijn hart. Doodziek word ik van die lui die keer op keer lopen te zeiken over werkdruk, leegloop, karige arbeidsomstandigheden en voor slecht betaald.
Als het allemaal droevenis is. Waarom werk je nog bij de gemeente? Probeer nog iets van jouw leven te maken en ga... Ga weg! Wanneer je dit niet doet, zou je dan willen ophouden met keer op keer hetzelfde liedje af te spelen?

Op 8 november 2021, 17:10
Jay

'De discussie die je wist dat zou komen' (gniffel) Prachtig, voorspelbaar leesvoer.

Op 8 november 2021, 17:15
big brother

het is wat het is, erg druk ga ik me er niet meer om maken; zet er 'in de loop van 2022' een punt achter bij de gemeente. Zal ik die bonus ook wel mislopen die nu als een worst wordt voorgehouden. Hallo gemeente !! Ik heb de afgelopen bijna 2 jaar voor thuiswerken fors meer (stook)kosten moeten maken, daar wil ik een vergoeding voor, nú !

Op 9 november 2021, 08:29
Ton

Ik ben het helemaal eens met Willem (controller). Als deze werkgever je niet bevalt ga je weg of laat je je omscholen. In deze CAO zit een geweldige IKB waar elke werknemer in het bedrijfsleven of flexwerker alleen maar van kan dromen.
Daarnaast werk je voor de overheid in het belang voor de inwoner/ondernemers. Niet alleen maar voor je eigen winst belang. 90% van de gemeente ambtenaren hebben ook nog eens een vast contract. Wees blij me wat je hebt.

Op 9 november 2021, 08:44
pieter

eens met willem. best een goed resultaat. heb ooit ook in dat onvolprezen bedrijfsleven gewerkt. Hard werken, veel reizen en omgerkend naar uurloon (50 uur per week was gangbaar) minder salaris dan bij gemeente. Tel uw zegeningen of ga wieberen.

Op 9 november 2021, 09:33
Stef

Wat een hoop gedram! De CAO voor ambtenaren is absoluut niet slecht te noemen en wees blij dat er wat bijkomt, er zijn meer mensen die het of helemaal niks moeten doen.
Het staat je vrij om je heil ergens anders te zoeken, hoor graag alle succes verhalen van mensen die dat gelukt is zonder dat ze er meer voor moeten werken of op andere vlakken erop achteruit zijn gegaan.
Ga eens een maand meelopen in de zorg bijv. kijk wat ze daar verdienen en wat ze er voor moeten doen!

Op 9 november 2021, 10:33
Sjaak

Even zonder de onderbuikgevoelens @Willem controller.
Matig akkoord. Minimumloon gebruikt als wisselgeld voor het bovenwettelijk verlof en een belachelijk lage loonsverhoging.
Als ambtenaren in het verleden de mentaliteit van Willem de controller hadden gehad waar hadden we dan nu gestaan met onze arbeidsvoorwaarden?
De verarming in zowel koopkracht als pensioen blijft maar doorgaan, stukje bij beetje.
Ik zeg nee tegen dit akkoord!

Op 9 november 2021, 12:58
John

Misschien zijn velen niet eens met mij, maar ik vind het een redelijk goed bod. Wat mij betreft gaan de bonden dus akkoord. Wel wil ik de bonden als tip meegeven om ruim op tijd te starten met de onderhandelingen voor de nieuwe CAO.
Tip voor de vele klagers. Velen zijn geen lid van een bond, maar klagen dat de bond dit heeft uit onderhandeld. Word lid van een bond zodat zij sterker staan en wellicht meer/beter kunnen uit onderhandelen.

Op 9 november 2021, 14:27
Frits

Het valt mij dat enkele reaguurders aangeven dat de collega's niet moeten zeuren omdat ze nog niet in de aller slechtste sector werkzaam zijn en nog niet de aller slechtste CAO voor de kiezen hebben gehad.
Wat is er mis met een CAO die recht doet aan ons werk? Wat is raar aan een CAO die een heel jaar loopt en niet op 1 december ingaat? Wat is er mis met een looncompensatie die wél in de buurt komt van inflatiecorrectie? We zijn toch geen vrijwilligers die in hun vrije tijd hobbyen bij de gemeente? We moeten steeds meer werk verzetten in een steeds complexere omgeving.
Volgens mij is de denkwijze dat we de kelder nog niet hebben bereikt 'en het dus wel OK is' voor zowel werknemer als op den duur de werkgever fnuikend.

Op 9 november 2021, 14:45
Stef

@FRITS, dus omdat we vinden dat het een prima CAO is zijn we opeens reaguurders.... De CAO doet volgens mij recht aan ons werk, we krijgen goed betaald, gaan er op vooruit, zelfs zonder indexatie krijg je ieder jaar een periodiek bij, Heb je veel ontwikkelingskansen in een werkveld waar veel gebeurd.
Het argument dat we steeds meer werk moeten doen is wat zwak, je zou ook kunnen kijken naar de efficiëntie van je werk, veranderen hoort ook bij je werk, de oplossing van gisteren werkt vaak vandaag niet meer.
Dus ja er wordt m.i. wel degelijk gezeurd terwijl we goed worden gecompenseerd voor onze werkzaamheden.

Op 9 november 2021, 15:25
doeterniettoe

Goed resultaat voor de VNG. Voor de bonden minder.
Heel erg goed dat de laagste schalen omhoog gaan, maar wel op een foute manier: laat die schalen dan anders ingeschaald worden of ga voor een landelijk minimumloon, nu betalen anderen hiervoor (en en passant ook de lagere schalen zelf).
Sowieso het qua salaris enorm schraal, gewoon verlies van koopkracht. Terwijl, ondanks corona, heel veel cao's met een redelijke verbetering zijn afgesloten en ook de landelijke politiek nog steeds roept dat het geld tot boven de plinten staat. Maar als het gaat om de mensen die daadwerkelijk 'ten dienste staan van de burger' blijkt dat die ambtenaar vooral als voetveeg wordt gezien.
Thuiswerkvergoeding hetzelfde als bij het Rijk, maar niet het thusiwerkbudget, dat is fors lager. Want een gemeenteambtenaar kan wel toe met een slechter bureau ofzo?
Die verlofdagen: wat een gemeente nog als extraatje kon doen vervalt dus ook, het wordt overal in heel het land even slecht.
Strakke actie van de VNG om het zittende personeel zo te bejegenen, en toekomstig personeel in deze arbeidsmarkt zo tegemoet te treden, gaan ze het echt mee redden. Maar ach, VNG, die doen ook alleen maar wat de politieke bestuurders willen...

Op 9 november 2021, 15:49
Harm

Dus:
Cao provincies:
-per 1-1 €50,- bovenop schaalbedrag
-per 1-7 1,2%
-eenmalig 750,-
Cao waterschappen:
-per 1-1 €50,- bovenop schaalbedrag
-per 1-1 0,5% ikb
-per 1-7 0,5% ikb
Cao rijk:
-per 1-7 2,0%
-eenmalig €300,-
-thuiswerkvergoeding €430,-
Cao gemeenten:
-300,- thuiswerkvergoeding
-900,- eenmalig
-1,5% per 1-12
-2,4% per 1-4-2022
Provincies en waterschappen hebben nieuwe kans per 1-1-22 en rijk per 1-4-22.
Op basis hiervan denk ik dat het geen goed resultaat is en ik zal dan ook tegen stemmen.
Wel fijn dat minimumloon omhoog gaat, maar dat moet natuurlijk geregeld worden in het regeerakkoord, zodat ook de schoonmakers en andere laagbetaalde inhuur erop vooruit gaat.

Op 9 november 2021, 21:51
Tom

@Stef (Ambtenaar SD) op 9 november 2021 15:25
We gaan erop vooruit? Hoe kom je daarbij? De inflatie is een stuk hoger dan de 1.5% die per 1-12 in gaat. De inflatie volgend jaar zal ook hoger zijn dan de 2.4% die we er vanaf april bijkrijgen. We gaan er in koopkracht dus niet op vooruit maar op achteruit. Dat je meer geld ontvangt wil niet zeggen dat je met datzelfde geld meer kan kopen. Als dat namelijk wel het geval was geweest dan stond iedereen nu te juichen.
Even een voorbeeldje. Ik ben RO medewerker en stel bestemmingsplannen op. Daar staat een uurtarief tegenover dat elk jaar opnieuw geïndexeerd wordt omdat alle kosten die samenhangen met de procedure verhaald moeten worden. De procentuele stijging waarmee mijn uurloon omhoog gaat zie ik echter nooit terug. De burger betaald dus steeds meer voor dezelfde dienst terwijl de behandelend ambtenaar daarachter niets meer verdient.
Dat is ook direct het probleem dat ik heb met deze CAO. Mijn uren zijn op jaarbasis allemaal gedekt door projecten en worden niet betaald vanuit het belastinggeld maar worden betaald door initiatiefnemers. Daarom vind ik, dat zeker voor de werkzaamheden die ik verricht, dit CAO bod onvoldoende. De inflatie kan voor mij prima als CAO bod worden aangehouden omdat de kosten toch verhaald worden. Ik snap dat bovenstaande voor een heleboel mensen bij de gemeente niet van toepassing is maar wellicht is het dan tijd om onderscheid te maken tussen verschillende beroepen. Zal wel een hoop commentaar op zijn maar het is mijn mening.

Op 10 november 2021, 08:59
Leo

Laten we eens beginnen met voortaan alle CAO wijzigingen per ingangsdatum met terugwerkende kracht te krijgen en niet veel te laat.
Nu is het alleen maar in het belang van de werkgever om de onderhandelingen zo lang mogelijk te rekken.
Als die 1.5 + 2.4 % per ingangsdatum van kracht waren geworden dan had de verhoging waar de media van reppen ook geklopt. Nu komt die '+3.9%' in werkelijkheid neer op slechts 1.7% over 2 jaar.
Zelfde geldt voor de thuiswerkvergoeding. Mijn verwarming, verlichting e.d. zijn tot 1 december echt niet gratis geweest. Nog afgezien van het feit dat die € 2 per dag niet kostendekkend zijn.
En last but not least: door de late datum van effectuering van wijzigingen komt iedereen die tussen 01-01-2021 en 01-12-2021 uit dienst of met pensioen is gegaan nergens meer voor in aanmerking voor inhoud van de CAO '01-01-2021 t/m 31-12-2022'.

Op 13 november 2021, 14:41
H. Wiersma

Het gemiddelde inflatieniveau ligt in 2021 (cijfers t/m oktober) op 2,7%. De geraamde cijfers voor volgend jaar variëren van 3,4% tot 3,7%. Tel al je knopen en je zegeningen. Als ambtenaar ben je kennelijk niet meer dan de sluitpost van de begroting.

Op 13 november 2021, 15:51
A.Molenaar

Als jullie zo zeuren dat het niet goed is ga je toch lekker het bedrijfsleven in. Daar krijg je wel een promotie als je daar voor gewerkt hebt. Maar dan moet je ook wel harder werken ;)

Op 15 november 2021, 09:33
Albert

Volledig eens met Jeroen, ik stem ook tegen dit akkoord. in 15 jaar 20 procent (geen procentpunt) hogere abp premie en salaris opgeteld nu 30 procent lager dan inflatiecijfer.
Tijd om de gemeentehuizen dicht te gooien tot er een fatsoenlijke cao komt.
Opvallend dat er ook aantoonbaar valse info van ene Ton staat. Ton zegt 9 november 2021 08:44
In deze CAO zit een geweldige IKB waar elke werknemer in het bedrijfsleven of flexwerker alleen maar van kan dromen.
IKB is een andere naam voor vakantiegeld (wettelijk min 8 %) en een eindejaarsuitkering (of 13e maand genoemd) Vakantiegeld heeft elke werknemer. 13e maand heeft 90% van de werknemers(...)
Laatst lazen we al over ambtenaren die het lieten uitbetalen(...) terwijl werkgevers liever zien dat het wordt ingezet voor loopbaanontwikkeling. Ik las nog niets over mensen in het bedrijfsleven die hun vakantiegeld massaal uitgaven aan opleidingen, ipv vakantie.

Op 16 november 2021, 20:25
Pietje

@ Jan, je zegt '90% van de werknemers krijgt een 13e maand', waaruit blijkt dit? Zonder bronvermelding wellicht ook 'aantoonbaar valse informatie' maar ik ben benieuwd....
Vakantiegeld spenderen aan een opleiding is fiscaal zeer aantrekkelijk gebeurd meer en meer merk ik.

Op 18 november 2021, 11:33
samen gevat

Voor jullie gaan stemmen, even samengevat:


Loonsverhoging is erg mager t.o.v. de inflatie en inflatieverwachting


De meeste collega's schieten erbij in bij de harmonisatie van bovenwettelijk verlof


Verlofsparen, leuk, maar een te kopen IKB uur wordt opeens 17% duurder.  En de bonden zijn vergeten te regelen dat dit bij het VERKOPEN van verlofuren ook zou moeten gelden: bij verlofuren krijg je die 17% dus NIET. We worden opgelicht waar we bij staan.


Consequentie: collega's in de uitvoering die regelmatig over moeten werken om het gedaan te krijgen en hun verlof niet "op"  krijgen, worden genaaid als ze deze (terecht) willen verkopen.
En let op! De bonden vermelden nergens verlof kopen fors duurder wordt. Vergeten zeker? of achterwege gelaten omdat het wel erg slecht wordt zo.

Op 22 november 2021, 17:59
Willem de Horde

JOUW STEM TELT PRINCIPEAKKOORD CAO GEMEENTEN 2021-2022
Op 3 november 2021 hebben de gezamenlijke bonden en de VNG een principeakkoord gesloten voor de cao gemeenten 2021 – 2022, zie di@LOog 26-2021 verzonden 4 november 2021.
Om meer uitleg te geven over de inhoud van het principeakkoord organiseren de bonden drie digitale bijeenkomsten. We geven dan uitleg over het proces, het principeakkoord en er is ruimte voor vragen, zoals bijvoorbeeld over het hoofdstuk Vitaliteit & Verlof en de € 14,-.
Je kunt aansluiten bij één van de volgende digitale bijeenkomsten:
18 november, 23 november en 25 november 2021.
Alle online bijeenkomsten zijn van 09.30 tot 11.30 uur.
Je kunt je hier registreren voor één van de drie bijeenkomsten. Uiterlijk 1 dag voor de door jou gekozen bijeenkomst ontvang je de link naar de bijeenkomst.
En dan is het aan onze leden! Van 22 november tot 19 december kunnen leden van de vakbonden hun stem uitbrengen. Alleen met een meerderheid van stemmen is er sprake van de nieuwe cao en kan je rekenen op alle (financiële) voordelen die zijn overeengekomen. Laat deze kans dus niet voorbij gaan, word lid en stem mee!
Graag tot bij één van de online bijeenkomsten!
Gezina ten Hove CMHF
Marieke Manschot en Fred Bos FNV Overheid
Juan Schot CNV Overheid

Op 22 november 2021, 18:18
oh ja

ter aanvulling op mijn voorganger: twee dagen bovenwettelijk verlof is eerder omgezet naar 0,8% IKB wat je nu ook nog kwijt raakt. in mijn geval per maand uitbetaald wordt. Dat betekent direct een loonsverlaging!!!!

Op 22 november 2021, 18:26
Zwarte Piet

De bonden schreeuwen hun keel schor om dit verkocht te krijgen. Gewoon zelf goed lezen en rekenen: https://vng.nl/sites/default/files/2021-11/20211 …

Op 22 november 2021, 18:31
Zwarte Piet

Deze is ook interessant:https://vng.nl/sites/default/files/vng_ikb_folde …
op pagina 2 lees je hoe het ikb is opgebouwd: o.a. 0,8% wat vroeger 2 dagen bovenwettelijk verlof is. Die 0,8% die je direct bij salaris krijgt verdwijnt dus ook (!). Beste mensen, laat je goed informeren op ALLE punten, ipv de bond die maar de helft communiceert

Op 22 november 2021, 18:34
Martin

De bonden durven!: zie onderstaand bericht van e bond, laatste alinea: " Alleen met een meerderheid van stemmen is er sprake van de nieuwe cao en kan je rekenen op alle (financiële) voordelen die zijn overeengekomen. " Haha, wat een lef!

Op 22 november 2021, 20:05
U. Mannoesingh

Welke rechten heeft een ex-ambtenaar, die een NWW uitkering van de Gemeente ontvangt en Ziek wordt. b.v. Kanker. Ik heb hierover niets kunnen lezen.

Op 30 november 2021, 00:06
Jeroen

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1465583 …
Inflatie is gestegen naar 5,6 %, geniet vooral van de financiële 'voordelen' van de afgesloten CAO.

Op 30 november 2021, 09:47
rob

De CAO is te treurig voor woorden. Kijk alleen al naar het inflatiepercentage voor dit jaar en de compensatie vanuit de CAO.. Laat staan volgend jaar waar de inflatie nog verder zal oplopen. Daarnaast gaat ons IKB er ook nog op achteruit. Dit kunnen weinig mensen een goed idee vinden lijkt me.

Op 30 november 2021, 13:36
Stef

@zwarte piet, https://www.fnv.nl/getmedia/2380c64c-c937-4a77-8 … Lees pag. 5 onderaan!

Op 3 december 2021, 11:40
Ab

Handhaving van de nawettelijke regelingen is extreem belangrijk. Mooi dat de bonden dat eruit hebbengesleept. Als straks met het nieuwe coalitieakkoord de WW nogmaals wordt beperkt, dan dalen daarmee de werkgeverslasten al fors. Voor eigen risicodragers als gemeenten geldt dat het veel interessanter wordt om mensen te ontslaan als het goedkoper wordt. Bedrijfseconomisch ontslag is, onder het huidige civiele arbeidsrecht, een eitje. Alleen de kosten houdt de werkgever er nog vanaf.

Op 7 december 2021, 08:04
Astrid

Ik neem aan dat alle vakbondsleden tegen zullen stemmen voor deze CAO!? Want een koopkrachtverlies van bijna 4%!! (1,5% (loonsverhoging over 2021*) - 5,2% (inflatie) = -3,7%) Is toch op geen enkele wijze te verdedigen! De VNG had zich al veel langer moeten schamen, maar dan de bonden hier in meegaan is toch wel echt onbegrijpelijk! Ik heb oprecht liever voorlopig geen loonsverhoging, dan deze fooi. Dus vakbondsleden zeg nee! En dan gooien we die boel plat totdat er een redelijk loonbod door de VNG gedaan wordt!

Op 7 december 2021, 11:56
Leo

Fijn dat je afziet van de loonsverhoging Astrid!

Op 7 december 2021, 13:03
Frits

@Leo: Astrid heeft gewoon gelijk
Het doet amper zeer om van deze loonverhoging af te zien. Dus waarom niet? Het is een slecht resultaat (afgezien van de ondergrens van 14 euro) en waarom zou je er dan mee instemmen. Mijn idee: liever nul dan flauwekul!
Dan maar geen CAO. Maar daar wringt de schoen voor de vakbonden natuurlijk. Want voor een afgesloten CAO krijgt de vakbond per werknemer een hand vol zilverlingen. Daarmee zit de vakbond op schoot bij de werkgever. Onwenselijk. Gooi maar plat.

Op 7 december 2021, 13:42
Piet

Helaas zijn er nog maar weinig mensen lid van vakbonden. Het gaat om het totaalpakket. Behoud van bovenwettelijke regelingen is erg belangrijk. Belangrijker dan de eenmalige inflatie compensatie. Het ontslagrecht is voor ambtenaren al veel soepeler geworden, als de WW duur naar een jaar gaat en de bovenwettelijke regelingen verdwijnen, dan lig je er als ambtenaar erg snel uit. Waarom? Het wordt goedkoper. Gemeenten zijn eigen risicodrager. En dat is de bedoeling van de VNG. Daarmee kunnen ze de loonsom als totaal makkelijker naar beneden krijgen. Beetje schuiven in de organisatie en huppaa…Ben je dan wat ouder, dan wordt het armoede. Volgend jaar daalt de inflatie weer, probeer dat ook te zien. Bovendien is een loon-prijsspiraal erg riskant. Zolang de stijging blijft binnen wat gangbaar is, is er niet zoveel aan de hand.

Op 8 december 2021, 07:34
Willem de Horde

Ledenraadpleging principeakkoord CAO Gemeenten - u kunt stemmen tot uiterlijk 19 december 11.00 uur

Op 13 december 2021, 21:13
Mike

Wat wil de term naar rato van dienstverband zeggen? De verhouding fulltime/parttime of het aantal dienstjaren?

Op 4 januari 2022, 10:12
Sander

Dank Mike, voor mijn aandacht weer even richting op dit schandalige resultaat van de CAO onderhandelingen. Hieruit blijkt echt niks van waardering van onze werkgevers!
Maar om ook je vraag te beantwoorden; naar rato zal in dit geval gaan naar fulltime/parttime én of je het gehele jaar in dienst bent geweest. Ben je pas in oktober ingestroomd krijg je een lager bedrag dan als je het gehele jaar in dienst was. Zelfde met fulltime/ parttime, parttime krijgen naar dus minder dan fulltimers, maar verhoudingsgewijs hetzelfde.

Op 4 januari 2022, 10:20
H. Wiersma

De werkende gemeenteambtenaren ontvangen in ieder geval nog wát meer salaris..
De gepensioneerden (indexatieachterstand 20% of meer) moeten het over het algemeen al decennialang doen met:
-een al ca. 20 jaar ontbrekende volledige indexering op de AOW, bovendien géén 8% maar slechts 4% vakantiegeld en géén 13e of 14e maand.
-een sinds 2008 of eerder ontbrekende indexering op het aanvullende pensioen (voor de duidelijkheid: daarin zijn bovendien de extra emolumenten (vakantietoelage, overwerk) al opgenomen.
Tel dus je zegeningen met nog een Kabinet Rutte.

Op 4 januari 2022, 10:58
Hoekstra

@spijker: het moet maar weer eens gezegd worden: zowel zij die nog penioen opbouwen als zij die al pensioen genieten hebben allebei evenveel last van het uitblijven van indexering.

Op 5 januari 2022, 20:10
criticus

@ de Vries en @ Spijker:
Met dien verstande dat de gepensioneerden het nu direct merken aan hun pensioen ( vaak nog eindloonregeling) en de werkenden het straks pas merken aan hun middelloonpensioen...
De impact van niet indexeren zou straks dus nog wel eens extra nadelig kunnen zijn voor de werkenden.

Op 6 januari 2022, 00:39
Floris

@ Criticus @ De Vries @ Spijker. Ik als millennial, die zijn werkende leven begon ten tijde van de kredietcrisis (2009), ga er niet vanuit dat ik uberhaupt ooit nog pensioen ga ontvangen. Naast dat het systeem dermate uitgehold is de afgelopen jaren, dat al zou ik het wel ontvangen het toch niet rendabel gaat zijn. Dus je moet voor jezelf zorgen. Verwacht eerder dat we met ze alle de Klimaatoorlog van 2050 niet zullen overleven. Misschien een iets wat fatalistische gedachte, maar dat alles bij elkaar zorgt er wel voor dat ik mij niet druk kan maken om mijn overheidspensioen, het gaat er toch niet zijn, of ik ben er niet.

Op 6 januari 2022, 10:14
Cleo

Dank voor je sterk inhoudelijke bijdrage Floris!

Op 7 januari 2022, 13:52
Is wel zo

Nou, we boffen maar met 0,12% loonsverhoging over 2021. Wat een geweldig resultaat! Bij een inflatie van 6,4% gaan we er in een jaar tijd slechts 6,3% op achteruit.

Op 7 januari 2022, 14:20
Frits

Slow clap voor de bonden:
https://nos.nl/artikel/2412657-torenhoge-inflati …
In ieder geval 2021 naar de gallemiezen qua koopkracht. Ben benieuwd waar de inflatie voor 2022 op uitkomt.

Op 11 januari 2022, 15:31
Khalid

Inflatie is helemaal geen 6.4%, volgende keer graag bronvermelding. Danku!

Op 13 januari 2022, 11:02
Bronvermelding

https://nos.nl/artikel/2412211-inflatie-in-neder …

Op 13 januari 2022, 11:24

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in