De gezamenlijke vakbonden hebben hun ‘diepe afschuw’ uitgesproken over het besluit van het kabinet om voor 2026 geen geld beschikbaar te stellen voor loonsverhoging voor rijksambtenaren, de zogenoemde ‘nullijn’. ‘Dit besluit frustreert het bereiken van een cao-resultaat en ondermijnt de noodzakelijke continuïteit van de rijksdienst.’
‘Nullijn ondermijnt continuïteit rijksdienst’
De vakbonden roepen demissionair BZK-minister Frank Rijkaart op om de nullijn voor rijksambtenaren te schrappen. De SP stelt er vragen over.
Open en reëel
In een aan hem gerichte brief feliciteren de vakbonden de kersverse demissionair minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Frank Rijkaart (BBB) met zijn nieuwe verantwoordelijkheden als coördinerend werkgever voor alle rijksambtenaren. Maar de vakbonden wijzen er direct op dat cao-onderhandelingen open en reëel dienen te kunnen plaatsvinden. ‘Een opgelegde nullijn maakt zulke onderhandelingen feitelijk onmogelijk.’
Gemaakte afspraak nakomen
De vakbonden roepen Rijkaart dan ook met klem op de nullijn per direct van tafel te nemen en de randvoorwaarden te scheppen voor volwaardige cao-onderhandelingen. De vakbonden herinneren hem ook aan de tijdens de cao 2024–2025 met de minister gemaakte afspraak om de uitvoering beter te belonen via functiewaardering. ‘Voor deze afspraak is geen budget gereserveerd, dat is wel nodig om tot een goede cao te komen en de uitvoering te waarderen.’
Kamervragen SP
De vakbonden willen uiterlijk op maandag 22 september in gesprek met Rijkaart. Ze noemen het van groot belang dat er duidelijkheid komt en gemaakte afspraken worden nageleefd. Die oproep wordt versterkt door Tweede Kamerlid Michiel van Nispen (SP) die er vragen over heeft gesteld. Hij wil onder meer weten of de minister erkent dat het bij voorbaat opleggen van een nullijn en het niet nakomen van gemaakte afspraken de cao-onderhandelingen ondermijnen en de relatie met de vakbonden schaden.

Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het Kabinet kan zich beter eens 'met snelle Jelles' richten op deregulering, digitalisering (AI, robotisering), een vacaturestop e.d.). Rijksambtenaren niet op een normale wijze belonen kan gemakkelijk onterecht ook zijn weerslag op de zgn. lagere Overheden. Een staatssecretaris voor Efficiency, Digitalisering en Planning, onderdeel van BiZa of desnoods Financiën, zou geen overbodige luxe zijn.
Wat is jouw onderbouwing voor een vacaturestop? Zo lang de norm voor externe inhuur nog flink wordt overschreden en vacatures niet worden vervuld geeft dat genoeg blijk van een enorme behoefte aan geschoold personeel. Je kan dan wel zeggen dat er niemand meer bij komt maar dan blijft er nog meer werk liggen, is er nog meer onderuitputting van de begroting en krijgen we minder gedaan. Kortom een zinlose maatregel dus.
Daarnaast hoor ik vaker dat mensen vinden dat er een bewindspersoon voor ''efficiency'' zou moeten komen maar wordt dit nooit onderbouwd, dus daar ben ik zeer benieuwd naar. Wat moet dan het doel zijn? Minder uitgeven? Moet de overheid dan nog meer taken afstoten en zo ja wat dan? Een minder ambitueze overheid? Terwijl er enorme opgaven liggen zowel nationaal als internationaal.
Daarnaast is duidelijk te zien dat DOGE in de VS juist meer schade aanricht dan dat het wat oplevert en ook de claims wat DOGE zou opleveren zowel onbetrouwbaar zijn als schromelijk overdreven. Wil je dat ook naar Nederland halen?
"Daarnaast is duidelijk te zien dat DOGE in de VS juist meer schade aanricht dan dat het wat oplevert en ook de claims wat DOGE zou opleveren zowel onbetrouwbaar zijn als schromelijk overdreven."
Ikke Aagje: waar kan ik dat die info bekomen?
Diezelfde rijksambtenaren en hun bestuurders hebben onvoldoende tegenwicht geboden aan alle bureaucratisering en politieke missers van de laatste jaren, dus ......... Inmiddels zijn de personele uitgaven gestegen tot ca. 33% van het nationaal inkomen (recent cijfer RTL). Dat is minimaal 8-10% teveel (Gemeenten moeten het van het Rijk ook doen met 23%). Ondanks veel decentralisering naar Medeoverheden en overheveling van taken naar Europa is het personeelsbestand met 30-40% uitgebreid. In de eerstvolgende jaren zal daarom alles draaien om:
-verhoging productiviteit.
-dereguleren.
-digitaliseren (ook AI, robotisering).
-reorganiseren.
-vacatures intern oplossen
-personeelsstop.
etc.
Het wordt tijd dat de vakbonden eens onder hun hunenbedden vandaan komen en met realistische voorstellen komen.