De ambtenarensalarissen zijn al jaren bevroren en het aantal ambtenaren neemt ook al jaren af. Maar de totale loonkosten voor het ambtelijk apparaat gaan niet omlaag.
Bezuinigingen op ambtenaren leveren bijna niets op
De bezuinigingen op de ambtenarij hebben tot nu toe financieel weinig opgeleverd. De besparingen op lonen worden teniet gedaan door de…
Stijgende premies
Dit schrijft het Financieele Dagblad woensdag. De krant baseert zich op de gegevens van het salarisverwerkingsbedrijf van de overheid. De belangrijkste oorzaken voor tegenvallende salarisuitgaven zijn de stijgende sociale premies die de overheid als werkgever moet betalen en voor zorg en pensioenen voor de ambtenaren. De afgelopen jaren steeg de loonsom per ambtenaar – mede door de toenemende premies – van 60.500 tot bijna 64.000 per jaar, zo meldt het FD.
Aantal ambtenaren daalt
Het aantal ambtenaren is sinds uit uitbreken van de financiële crisis in 2009 met 7000 gedaald van 124.000 tot 117.000.
Reacties: 23
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nu blijkt maar weer eens de misrekening. U kent de reclame van de hersenhelften? Links exact, rechts creatief? En zonder? Dan de politiek in.
Bijna geen besparing? Besparing is dan toch 7000 x 64.000= € 448.000.000. Noem ik niet bijna niets.
Jha mis rekening van de 1e reatie. Bij mijn weten is het niet 448 mln maar blijft het bij 14 mln (is ook wat maar niet zo veel!)
124K*60,5K=7.502mln &
117K*64K=7.488mln
Het verschil is dus 14 mln.
Wel weten waar je over praat natuurlijk ;)
in termen van opportunitycost is het wel degelijk 448 mln. als we niet hadden bezuinigd zouden we nu 448 mln armer zijn.
Bij een loonsom van € 64.000 hoort een brutosalaris van € 3.550,-- p/m plus vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Dit is tussen schaal 9 max. en schaal 10 trede 9. Ik kan niet geloven dat de gemiddelde ambtenaar op dit salarisniveau zit. Wellicht worden de afkoopsommen en ww verplichtingen meegenomen in de berekeningen??
Door een forse bezuiniging op de ambtenaren
kunnen we direct de begrotingstekort dichten.
@Hans Bakker
Daar ben ik van overtuigd, maar het gebeurt niet.
Na elke bezuinigingsronde worden relatief goedkope ambtenaren vervangen door veel duurdere praatjesmakers die niks produceren.
Bezuinig op de AMBTENAREN die aan het werk zijn bij onze nationale banken ABN, ING en SNS. Levert echt wel wat op.
Toen ik, zo 'n 25 jaar geleden, in overheidsdienst trad, waren beleidsambtenaren nog wetenschappers:
die deden gedegen onderzoek en brachten, op basis daarvan, advies uit aan hun ambtelijke en politieke "bazen".
Die beleidsambtenaren bleven destijds ook pal voor hun onderzoek staan, als hun "bazen" tegen sputterden ten aanzien van de gegeven adviezen.
Een jaar of tien geleden signaleerde ik echter, dat er -blijkbaar- een nieuwe lichting beleidsambtenaren was opgestaan, die vergaderen en het kritiek leveren op stukken van anderen als hun eigenlijke werk zagen. Voor zo ver zij zelf rapporten schrijven, staat daarin vooral wat hun "bazen" welgevallig is, in plaats van dat ze gedegen onderzoek doen!
Niettemin vinden ze hetgeen ze doen zo belangrijk, dat ze bijna voortdurend -ad hoc- een groot beroep doen op ondersteunende fucnties (zoals secretariaat) om hun "diarree aan stukken"* de wereld in te sturen.
*: zoals ik een beleidsambtenaar oude stijl het ooit hoorde formuleren.
Ik heb eens een kosten - baten analyse gemaakt van wat die beleidsambtenaren nieuwe stijl nou kosten en opleveren.
Daaruit bleek, dat als je de indirecte kosten voor ondersteuning mee rekent, ongeveer 25% van de beleidsambtenaren twee keer zo veel kosten als hun salariskosten, terwijl ze weinig tot niets bruikbaars opleveren!
Als je die 25% zou ontslaan en je zou van de overblijvende 75% de beste 10% aanstellen als leidinggevende over de resterende 65%, dan levert dat DIRECT een bruto besparing op van 2x de salariskosten van die slechtst presterende 25%, terwijl de effecitiviteit en efficientie van de besluitvorming en uitvoering daar totaal niet onder lijdt; sterker Nog: daar hoogstwaarschijnlijk alleen maar beter van zou worden!
Als je ervan uitgaat dat die totale 25% van de te ontslaan beleidsambtenaren in aanmerking komt voor een wachtgeld o.i.d. van 80% van hun laatst genoten salaris, bedraagt de netto besparing dus nog steeds 120% van hun salariskosten!
Het verbaast me niets, dat de loonkosten niet dalen. Voor elke vacature boven niveau 10 wordt een dure externe kracht ingehuurd. Sodemieter alle externen er uit of betaal ze gewone salarissen, in plaats van 125-150 euro per uur.
Natuurlijk hebben externen een tarief. Wel eens uitgerekend wat een ambtenaar daadqwerkelijk kost (incl gebouwen, shared services, laptops en opleiding?. Het is ook niet fair om ambtenaren nu weer in een hoekje te zetten. Het lijkt raadzamer eerder een discussie te voeren over welke taken we als overheid wel of niet nog willen uitvoeren. Je kunt niet voortdurend blijven vragen aan het mabtelijk apparaat zaken uit te zoeken en te realiseren en tegelijkertijd te zeggen dat het met minder moet.
Er zijn drie redenen voor de - in totaal gelijk blijvende - loonsom van ambtenaren:
Gestegen werkgeverslasten (premies, zorg en pensioenen).
Jaarlijkse trede. Iedere ambtenaar krijgt bij normaal functioneren ieder jaar een salaristrede extra. Ook zonder nominale compensatie voor inflatie.
Substitutie-effect. De overheid heeft steeds minder ambtenaren in dienst die wel (op papier) steeds 'hoogwaardiger' zijn en dus duurder. Of te wel 'Minder-is-Meer'...
De kop is misleidend, want het vermijden van meer-uitgaven is ook een belangrijke opbrengst.
Wat zouden we in een mooie wereld leven, wanneer mensen die reageren verstand van zaken zouden hebben, ipv deze populistische reacties te plaatsen.
@Klaas Adema. Ik ken de 'jaarlijkse trede' al minstens vijftien jaar niet meer. Ik zit immers op het maximum van de uitloopschaal. Bij een vergrijzend ambtenarenbestand zal het effect van de tweede genoemde reden dus relatief klein zijn.
Er klopt iets niet aan dit artikel. Het totaal aantal ambtenaren ligt veel hoger! Over welke ambtenaren hebben we het hier?
Het is maar zeer de vraag of het bezuinigen door verkleining van het ambtenaren apparaat iets oplevert. Het is wat naïef om alleen maar naar de kosten te kijken. Veel ambtenaren, zoals bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, leveren gewoon een veelvoud van hun salaris aan geld op.
Daarbij heeft de politiek behoorlijk wat boter op het hoofd. Op het ene moment wordt geroepen om een kleinere overheid en op het andere moment wordt er geroepen om meer toezicht vanwege zorgfraude, toeslagenfraude etc. Dat gaat natuurlijk niet samen.
de beste bezuiniging is de helft van de bestuurders wegsaneren. De reden is simpel. Wel eens een bestuurder gezien die aan de kiezers beloofd dat hij niets gaat doen :-).
Nee, alle bestuurders beloven flink dat ze dit aanpakken en dat gaan doen. Doen ze dat zelf. Nee, dat zijn ambtenaren die dat voor hen doen. Moeilijker dan dat is het niet.
Jammer dat dit bericht nogal onvolledig is. Hoeveel jaar is "De afgelopen jaren". Is dat een stijging in twee jaar of misschien wel 6 jaar? En het is ook leuk om een vergelijk te zien met het bedrijfsleven. Heel misschien steeg daar de loonsom ook wel, maar dat zien we dus niet.
Tot slot vind ik het ook wel aardig om de vermindering van het aantal ambtenaren af te zetten tegen de stijging van het aantal ingehuurde krachten. Misscien is de som van die twee getallen wel gelijk aan "een aantal jaren" geleden.
@ dhr/mw Wiersma, de 117.000 ambtenaren waar dit artikel naar verwijst betreft alleen de rijksambtenaren en niet bijvoorbeeld de gemeenteambtenaren enz.
appels- en perenvergelijk. In zo'n klein artikel kun je geen werkelijkheid tonen, dus is er meer sprake van stemmingmakerij dan informatieverstrekking.
Zoals anderen ook al vermelden, bezuinigingen in de top van mensen die slechts doorgeefluik zijn zal een grotere besparing opleveren. Korte lijnen verzorgen snellere en correctere informatie waar mee gewerkt kan worden.
De bezuinigingen worden ingeboekt bij het vervallen van de funtie. De overheid verklaart boventallig en blijft doorbetalen. De overheid ontslaat en blijft als eigen risicodrager ook doorbetalen, dit voor maximaal 5 jaar. Meer aandacht voor daadwerkelijk kosten reduceren zal ook liggen in zorgvuldige outplacement en HR-begeleiding. Deze mensen moeten ook daadwerkelijk ander werk hebben voordat de kosten gaan dalen.
En dit alleen is zoals altijd niet genoeg gezien de andere argumenten. In mijn optiek echter wel essentieel!
We moeten de niet-productieve ambtenaren vervangen door productieve ambtenaren. Koffiepauze verminderen en lunchpauze ook verminderen. De leidinggevenden c.q. bestuurders moeten bij mismanagement door de medewerkers weggestuurd kunnen zonder enige vorm van vergoeding. 13e Maand afschaffen. Dat is niet meer van deze tijd. Vakantiegeld kan ook wel worden afgeschaft. Dat is ook niet meer van deze tijd.
De ambtenaren moeten elke minuut registreren en verantwoorden. Ook de leidinggevenden. Indien er grote afwijkingen geconstateert worden moet het direct concrete consequenties hebben.