Overslaan en naar de inhoud gaan

Haagse paaltjes beschadigen tientallen auto's

In de Haagse binnenstad zijn sinds de invoering van het nieuwe verkeerscirculatieplan (VCP) bijna een jaar geleden 109 auto's de dupe…

Geen ontheffing
Een woordvoerder van de gemeente heeft dat zondag bevestigd. Het gaat vooral om auto's die proberen achter een voorganger die wel een ontheffing heeft aan te rijden. Ook toeristen die de verkeersaanwijzingen niet goed begrijpen, worden geregeld de dupe van de paaltjes.

Eerste maanden
De zegsvrouw beklemtoont wel dat de meeste 'slachtoffers' vielen in de eerste maanden na de invoering van het VCP in september. Het afgelopen halfjaar botsten nog maar een paar auto's per maand op de 'pollers'.

Autovrij
Met de invoering van het VCP wilde de gemeente de binnenstad gedeeltelijk autovrij maken en meer ruimte bieden aan voetgangers en fietsers. Ook zou de luchtkwaliteit in het centrum moeten verbeteren.

Campagne
De invoering van het nieuwe circulatieplan is niet onomstreden. Ondernemers klagen over omzetdaling en bewoners van wijken aan de zogenoemde'centrumring' hebben door het VCP aanzienlijk meer verkeer voor hun deur. De PVV in de Haagse gemeenteraad is een grote campagne begonnen, 'VCP kapnâh!', om het hele plan terug te draaien.

Niet veiliger
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bleek onlangs dat de Haagse binnenstad niet veiliger is geworden door het nieuwe verkeerscirculatieplan. Doordat auto's langer onderweg zijn, is het autoverkeer alleen maar toegenomen en neemt de kans op ongelukken dus ook toe.

Evaluatie
De gemeente Den Haag houdt in het najaar een grote evaluatie waarin de effecten en de mogelijke knelpunten van het ingevoerde plan worden onderzocht.


Evaluatie
De gemeente Den Haag houdt in het najaar een grote evaluatie waarin de effecten en de mogelijke knelpunten van het ingevoerde plan worden onderzocht.


Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bas

Sinds de implementatie van het VCP is er volgens hoog opgeleide en overbetaalde project medewerkers in de binnenstad inderdaad minder verkeer geconstateerd.
Een haalbaarheidsonderzoek vooraf was eigenlijk niet nodig omdat iedereen met een IQ boven 15 de ellende op zijn vingers kon uittekenen. Ondanks het feit dat ze dit wisten ging men door met de realisatie. Over een lengte van ongeveer 750 meter is er inderdaad een kleine vermindering van fijnstofdeeltjes uitstoot en heeft men iets minder last van het verkeer. Daar staat tegenover dat dankzij dit ideale VCP plan op veel andere plaatsen over duizenden meters lengte verkeersoverlast is ontstaan. En niet specifiek alleen tijdens de spits uren.
De fijnstofdeeltjes uitstoot is uiteindelijk een veelvoud geworden van wat hij oorspronkelijk was.
Het rendement van het VCP is per saldo dus zeer negatief.
Maar het VCP plan werd door financieel belanghebbenden stug doorgezet.
Dit voor misplaatste prestige en de winstmarge op de realisatie.
De nooddiensten mogen dan wel een ontheffing hebben voor die pollers maar ze komen niet eens door de door de pollers veroorzaakte verkeersopstoppingen heen.
Het staat onomstotelijk vast dat dit reeds ook al tot gevolg moet hebben gehad dat een slachtoffer niet op tijd geholpen kon worden. Al dan niet met fatale afloop.
Dat dit vooraf bekent was is het meest kwalijke van het doorzetten VCP realisatie.
Het kan en mag niet zo zijn dat een kleine groep voorstanders (±200 mensen inclusief de bedenker) het hele centrum gijzelt en onbereikbaar maakt voor vele tienduizenden mensen die dagelijks als forens afhankelijk zijn van een goede doorstroming.
De ontwikkelaar van het VCP heeft niet beseft – door gebrek aan een realistische visie - dat een stad een woon & leef gemeenschap is. En om die reden goed toegankelijk moet zijn en blijven om dit te waarborgen.

Op 9 augustus 2010, 14:36

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in