Overslaan en naar de inhoud gaan

De tien grootste 3D-risico's voor gemeenten

De transitie in het sociaal domein voltrekt zich in volle vaart. Voor risicobeheer is geen of weinig tijd. Binnenlands Bestuur zet de…

De transitie in het sociaal domein voltrekt zich in volle vaart. Voor risicobeheer is geen of weinig tijd. Binnenlands Bestuur zet de belangrijkste gevaren die dat met zich meebrengt op een rij.

1. Alles wordt eerst duurder en slechter. Dat geldt voor alle grote projecten, dus zeker voor de zeer complexe decentralisaties in het sociaal domein.

2. De opbrengsten van de decentralisaties komen met vertraging. Gemeentelijke organisaties hebben geen tijd en middelen gekregen om in hun nieuwe taken te groeien. Ze zijn nog volop bezig met de transitie, terwijl ze al met transformatie bezig hadden moeten zijn.

3. Er ontstaat een rechtmatigheidsprobleem. Bij gebrek aan cijfers over gerealiseerde zorg kunnen gemeenten hun uitgaven voor het sociaal domein niet verantwoorden. Veel gemeenten krijgen over 2015 geen goedkeurende accountantsverklaring.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

4. Gemeenten hebben onvoldoende nagedacht over aansprakelijkheidsrisico's. In wijkteams zijn verschillende partijen vertegenwoordigd, maar over de vraag wie aansprakelijk wordt gesteld bij fouten, weet bijna niemand.

5. Er gaan wethouders sneuvelen. Ze worden het slachtoffer van fouten die het gevolg zijn van gebrek aan tijd, geld en goede professionals.

6. Om politieke risico's in te dammen, groeit de druk om meer mensen en middelen vrij te maken voor het sociaal domein. Zonder dat er zicht is op de budgettaire consequenties.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

7. Gemeenten schieten in de risico-regelreflex: de gedachte dat risico's afnemen naarmate meer is vastgelegd in regels, protocollen en afvinklijstjes. Het gevolg is dat van het beloofde maatwerk weinig terechtkomt.

8. In plaats van persoonlijker en dichterbij wordt de zorg meer bureaucratisch en afstandelijker. Onder cliënten groeit de onvrede over de gemeentelijke dienstverlening.

9. Grote zorgaanbieders bepalen de markt, niet de gemeenten. De schaalvergroting op de zorgmarkt is in volle gang. Er zijn partijen die opereren op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Ze worden door gemeenten driemaal gecontracteerd. Als ze ook nog uitvoerende zorg bieden in wijkteams is de cirkel rond.

10. Gemeenten komen in financiële nood. Omdat ze niet van de grote zorgaanbieders afkunnen, zetten ze vooral de kleinere partijen aan de dijk. Terwijl daar juist de innovatie vandaan moet komen om tot daadwerkelijke transformatie van de zorg te komen.

Lees meer over de 3D-risico’s in Binnenlands Bestuur nr. 13 van deze week (inlog)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niels

Ik neem aan dat we na de login weer reclame van Jos Moerkamp voor NAR mogen lezen?

Op 23 juni 2015, 21:13
Jos Moerkamp

@Niels: als je mij één eerder artikel weet te noemen waarin ik NAR aan het woord liet, trakteer ik je op een biertje.

Op 24 juni 2015, 11:33

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in