Advertentie

Nog zeker zes jaar geborgde zetels bij waterschappen

De omstreden geborgde zetels binnen de waterschapsbesturen blijven nog zeker zes jaar van kracht. Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) dat zich op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de kwestie boog, stelt dat het ‘niet goed mogelijk’ is om nog voor de aanstaande verkiezingen van 2023 de praktijk te veranderen.

09 januari 2021
waterschap.jpg

De omstreden geborgde zetels binnen de waterschapsbesturen blijven nog zeker zes jaar van kracht. Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) dat zich op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de kwestie boog, stelt dat het ‘niet goed mogelijk’ is om nog voor de aanstaande verkiezingen van 2023 de praktijk te veranderen. 

Niet realistisch
Volgens de waterschappen moeten zij minimaal één jaar voor de waterschapsverkiezingen weten waar zij aan toe zijn. ‘Dit zou betekenen dat het parlementaire proces in maart 2022 moet zijn afgerond’, schrijft het OFL, ‘en dat de wetswijziging binnen zeer korte termijn daarna van kracht moet worden’. Dat kan alleen met ‘aanvullende versnellingen’ in het parlementaire proces. Dat lijkt gezien de bevindingen van het OFL niet realistisch.

Taakopdracht
Volgens het OFL kan het debat over de borging van de waterschapszetels niet los worden gezien van dat over de taakopdracht voor de waterschappen. ‘Structure follows strategy’, schrijft het overlegorgaan in het deze week verschenen rapport ‘De stem van het water – Perspectieven uit een brede consultatie over geborgde zetels in waterschapsbesturen’.

Debat
Zijn de waterschappen primair functioneel opererende organisaties, waarbij het er vooral om gaat de belangen van (onder meer) grondeigenaren, landbouw en natuur te waarborgen? Of neemt de rol van die traditionele partijen juist af door alle complexe extra taken van de waterschappen (zoals klimaatadaptatie) en past daarom een meer gepolitiseerd bestuur? Dat debat moet van het OFL eerst worden gevoerd.  

Bredere discussie
‘Het rapport geeft aan dat het van wezenlijk belang is om de taak van het waterschap en de context van de institutionele ordening (de relatie met bijvoorbeeld gemeenten en provincies) te betrekken bij een discussie over de bestuursordening’, schrijft Van Nieuwenhuizen in haar Kamerbrief. ‘Deze drie aspecten zijn communicerende vaten en zullen in samenhang beschouwd moeten worden.’ Wordt na 2023 vervolgd.  

 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wilbert Rodenhuis / hoofddocent veiligheid en risicobeheersing
Een goede beslissing. Deze functionele bestuurslaag zou geen speelbal van de politiek moeten zijn. Denk dus tevoren goed na over de vraag welk bestuur over welke zaken dient te gaan. En welke andere bestuurslagen er dan dus niet.
sivert dieters / belangstellende
en daar gaat de natuur weer ten koste van de landbouw imnister Schouten hoor of zie ik niet in dit dossier ;die kijkt wel uit
H. Wiersma / gepens.
Hoogste tijd om de gehele bestuurlijke inrichting van ons land eens flink op de schop te nemen. Hoe lang moeten we nog verder met 'deze antieke trekschuit'?
Paul / projectleider
Vormt volgt functie past bij een functioneel bestuur en schept ruimte voor directe (regionale) democratische controle. Iets wat node mist in andere sectoren (zorg, politie, OM,...).









@belastingbetaler, ik zouoverigens best een VNO of LTOer in de kamer willen zien-kunnne ze met de billen bloot ipv influisteren in achterkamertjes
Belastingbetaler / Kiezer
Geborgde zetels zijn ondemocratisch. Zouden we het een goed idee vinden als LTO en VNO eigen zetels in de Tweede Kamer hebben?

Daar komt bij dat de bestuurlijke afwegingen in een waterschap steeds breder worden. En dus onder de algemene democratie moeten gaan vallen.

Politiek is er overigens niets te beleven in een waterschap. Het zijn functionele organisatie a la RWS met slechts drie of vier taken: waterbeheer, dijken, waterzuivering en soms wegen onderhouden.

Waterschappen verstoken per jaar bijna 3 mld belastinggeld en de bestuurslaag zelf kost ca. 25 mln per jaar. democratische controle is bijna afwezig. Wie hoort er ooit wat over? En ze verhogen dus ook moeiteloos met vele procenten de belastingen ieder jaar. Geen haan die er naar kraait.

Tijd dit anachronisme aan te pakken en niet weer 6 jaar wachten. Breng het onder de algemene democratie of maak er een gedeconcentreerde rijksdienst van.
John Steegh / regiovoorzitter Water Natuurlijk
Tsja, waar geen wil is geen weg.

Het lijkt de geborgden wederom te lukken door commissie op commissie, onderzoek op onderzoek te stapelen nog vier jaar langer hun ondemocratische zetels te behouden. Terwijl er al een wetsvoorstel in procedure is om de geborgden af te schaffen, initiatiefwetsvoorstel van Laura Bromet (GroenLinks). Desnoods via de formatie van een nieuw kabinet na maart 2021 moet het mogelijk zijn dat voorstel in het Staatsblad te krijgen vóór maart 2022. Als een veel ingrijpender Corona-wet ondanks al het gehannes van de regering daarmee in zes maanden kan, dan kunnen we de waterschapsverkiezingen van 2023 eindelijk democratisch maken.
Jaap van der Toorn / planeconoom
Dat ben ik helemaal eens met John Steegh.

Is gewoon weer één van de vertragingstactieken, die een echt democratisch proces binnen de waterschappen wederom vertragen! Er liggen al een zat onderzoeken en adviezen. Gewoon doorpakken nu....
Advertentie