Advertentie

Bezinningsperiode bestuurder moet terug in Gemeentewet

Burgemeesters en wethouders voelen zich steeds vaker gedwongen af te treden voordat duidelijk is wat er precies is gebeurd. Een afkoelingsperiode inlassen zou beter zijn vindt jurist ambtenarenrecht Jan-Willem van Kleef.

29 maart 2013

Burgemeesters en wethouders stappen na een incident steeds vaker op zonder verantwoording af te leggen. Voordat bestuurders weggestuurd worden of zelf opstappen moet er weer een afkoelingsperiode komen, zoals voor de invoering van de dualisering gebruikelijk was. Dit vindt jurist in het ambtenarenrecht Jan-Willem van Kleef. Hij pleit dan ook voor een aanpassing van de Gemeentewet.

Genoodzaakt op te stappen

Alleen al in 2012 stapten er 105 wethouders op na een conflict. Vaak hielden de  bestuurders de eer aan zichzelf zonder dat er volledige helderheid over de gang van zaken kwam. Volgens Van Kleef is dit een trend. ‘De cultuur is dat er meteen naar verantwoordelijken wordt gezocht en de bestuurder zich genoodzaakt voelt om op te stappen. Beter zou zijn om eerst uit te zoeken wat er is gebeurd en daar lering uit te trekken.’


Burgemeester Bats van Haren

Volgens Van Kleef stappen te veel goede bestuurders te snel op omdat ze zich gedwongen voelen. ‘Een fout maakt een persoon nog geen slechte bestuurder,’ benadrukt hij. Van hem had burgemeester Bats van Haren bijvoorbeeld ook niet hoeven opstappen. ‘De discussie over wat er is gebeurd en waar de verantwoordelijkheden liggen is daardoor compleet om zeep geholpen,’ zegt de jurist.


Onderzoek verdwijnt in la

‘Het is duidelijk dat er van alles is misgegaan in Haren. Maar Bats kreeg ook onvoldoende steun. Hij is aan zijn lot overgelaten, in de steek gelaten. De korpschef hield zich afzijdig en het hoofd van de Veiligheidsregio hielp hem niet. Daar is vervolgens een lijvig rapport over verschenen, nu is het moment om daarover te discussiëren. Maar op het moment suprême gaat de burgemeester weg. Niemand leert hier nu nog wat van, het rapport verdwijnt ergens in een la.’


Afkoelingsperiode

In de tijd voor de invoering van de Dualiseringswet , toen de wethouder nog tot de gemeenteraad behoorde, kon die bij een conflict niet zomaar opstappen. Er werd eerst een afkoelingsperiode van twee weken ingelast. Zo was er voor iedereen bedenktijd voordat de bestuurder met een motie van wantrouwen weggestuurd kon worden. Een regeling die volgens Jan-Willem van Kleef zo weer in de Gemeentewet opgenomen kan worden.

Carrières kapot
‘Een moment van bezinning kan geen kwaad.  Mensen worden geknakt, carrières kapot gemaakt en vergeet niet dat er vervolgens ook uitkeringsgelden uitgedeeld moeten worden,’ zegt de jurist.  ‘Meteen opstappen is de weg van de minste weerstand, je ziet het nu in Haren gebeuren en er zijn meer van dit soort voorvallen in het land geweest. De discussie wordt in de kiem gesmoord.’

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gerard Heetman / raadslid
Gelukkig getuigen de reacties vanaf @Maciste inhoudelijk van meer kennis van zaken dan alleen maar het thans in ons land zo gebruikelijke kankeren zonder je verdiepen in het onderwerp. Jammer alleen dat @K.de Beer ook met zijn emoties over salarissen en wachtgelden van bestuurders op de loop gaat. Even ter opfrissing: de salarissen van de bestuurders worden vastgesteld door de minister van BZK, liggen al vele jaren vast en worden alleen gewijzigd als de salarissen van de rijksambtenaren stijgen. Dat doen ze al vier jaar niet meer. En die wachtgelden zijn al sinds 2010 geen wachtgelden meer omdat er nu een sollicitatieplicht en een re-integratietraject aan gekoppeld is en sinds 2012 in de meeste gevallen gelijk aan WW-duur. Herplaatsingskansen: momenteel nauwelijks anders en misschien nog wel minder dan een ambtenaar met WW.

Maar terug naar het pleidooi van Van Kleef: Inderdaad, het zou goed zijn als de raad weer wordt verplicht een belangrijk besluit als het opzeggen van het vertrouwen (eigenlijk het op staande voet ontslaan) van een wethouder of het opzeggen van het vertrouwen in een burgemeester weer in twee afzonderlijke vergaderingen met een tussentijd van ten minste twee weken plaats zou gaan vinden. Hebben de raadsleden ook even de tijd om de gevolgen na te gaan:

- stel je voor dat ik 's-morgens onbekommerd naar mijn werk ga en 's-avonds thuis kom met een ontslag op staande voet omdat mijn baas mij onverwacht niet meer aardig vond?

- wat kost dat de gemeente en dus de gemeenschap eigenlijk de burgemeester of een of meer wethouders ontslaan?
criticus
@ Gerrit:

Stelt u zich voor dat ik op mijn werk fraudeer met declaraties en ontslag krijg. Of porno kijk tijdens werktijd, of lieg over mijn woonadres, of over mijn lidmaatschap aan een guerillaclubje. Denkt u dat ik een wachtgeldregeling krijg, zoals politici dat wel krijgen? Dus kom niet aan met dat de regeling gelijk is, want dat is hij niet. Overigens is de wachtgeldregeling zelf niet slecht. Probleem is echter dat besturen een vak is, wat kennis, kunde en ervaring vraagt. iets dat veel raadsleden, statenleden en tweedekamerleden ontberen....
de gebeten hond / netto betaler
Om 2 redenen een goed voorstel.

Het bespaart veel gemeenten lomp veel geld, dat nu vrij nutteloos en onnodig aan wachtgelden verloren gaat, en wat nog zwaarder weegt: het is een stap weg uit dat maffe dualisme, weer terug naar normale democratie.

Dualisme, bedacht door ivoren-toren-zonder-ooit-in-de-praktijk gestaan te hebben zogeheten geleerden in hun studeerkamer, heeft nog niets goed opgeleverd en dient asap te verdwijnen naar de ruime mestvaalt van de bestuurlijke geschiedenis. Dat geen overtuigd duaaltje zich er aan houdt maar snel lekker monistisch gaat als het hem/haar beter uitkomt lijkt het ultieme bewijs.

De tijd en het geld voor malle fratsen is op.

F. Menger
Iedereen wijt het aan de Bestuurders. Het dualisme gaat pas goed werken als ook de ambtelijke verantwoordelijken mede-onderdeel van de oplossing worden. Die zijn van voor tot achter hyper beschermd in tegenstelling tot de marktsector! Het zou beter zijn bij een disfuctionerend ambtelijk apparaat dat de politiek verantwoordelijke in de afkoelperiode flink de bezem door het apparaat kan halen. Wat nu gebeurd een nieuwe wethouder die met een ambtelijke staf moet werken die op voor ingenomen posities opereert? Dat maakt het dualisme ook ongezond. Als er ergens flink op te bezuiningen valt is het in tijden van crisis gelijke monniken, gelijke kappen op de arbeidsmarkt. Niet dat één groep buitensporig beschermd wordt op de arbeidsmarkt. Dus dan kunnnen vele uitzonderlijke wachtgeldregelingen ook geschrapt worden. Meteen de reguliere WW zoals voor iedereen in de marktsector geldt? Dit kan ook een oplossingsrichting zijn.
jakov / vml. controller gemeente
Wat het voordeel van dualisme is, ontgaat me nog steeds. Er zullen wel mooie theoretische en democratische beschouwingen aan ten grondslag liggen. Als burger heb ik niet het gevoel dat het allemaal beter functioneert. Het dualisme kost wel een paar centen. De oude gemeentesecretaris die nu directeur o.i.d. is geworden, de nieuwe gemeentesecretaris die ook z'n zegje wil doen. De secretaris van de gemeentesecretaris. De wethouder van ergens ver weg die geen binding heeft met de gemeente waar die bezig is. De enige blijvende verbinding van zo'n functionaris is de wachtgeldregeling.
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
De schrijver pleit dus voor herinvoering van het oude artikel 87a, (=tussentijds ontslag van wethouders), dat pas na de Tweede Wereldoorlog in de Gemeentewet (die toen al bijna 100 jaar oud was) werd ingelast om de dreiging van een "stuwmeer" aan communistische wethouders in Oost-Groningen tegen te gaan. Het artikel werd toentertijd in de staatsrechtelijke vakliteratuur een monstrum genoemd en werd relatief weinig toegepast. Wat mij nog meer bevreemdt is dat sommigen pleiten voor afschaffing van het dualisme. Bij de centrale overheid werd monisme al bij de grondwetsherziening van 1887 afgeschaft, voordien kon men minister en kamerlid tegelijk zijn (Thorbecke was dat bijvoorbeeld), met andere woorden, dan keurde de slager zijn eigen vlees. Eindelijk, per 7 maart 2002, werd het monisme dan toch ook in de Gemeentewet afgeschaft, alleen bleef de burgemeester voorzitter van de raad. Dat laatste is even bizar als wanneer Rutte de voorzitter zou zijn van de Eerste en Tweede Kamer.
Jeroen / Strategisch adviseur
Een afkoelingsperiode lijkt me prima voor alle betrokken partijen: de verantwoordelijke bestuurder, de raad en de media. In het openbaar verantwoording afleggen en de kwestie evalueren is belangrijk. Dat kan alleen als de opwinding een beetje bedaard is en dat is het nut van zo'n afkoelingsperiode. Uiteraard kan daarna opstappen alsnog een optie zijn, als het noodzakelijke vertrouwen in de bestuurders ontbreekt. De discussie over dualisme en monisme staat hier volgens mij buiten. Aan beide vormen kleven voor- en nadelen. Wat iemand hieronder zegt over de "hyperbescherming" van ambtenaren is gebaseerd op een hardnekkige mythe, die zal blijven voortbestaan zolang mensen zich liever aan hun eigen vooroordelen vastklampen in plaats van hun licht op te steken. Overigens heeft dat al helemáál niets te maken met het artikel over het voorstel inzake een afkoelingsperiode.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Waarschijnlijk helpt het al als de vertrekregelingen wat minder gunstig worden gemaakt. Overigens is het een teken van politieke zwakte als je niet eens bereid bent om je eigen bestuurlijke zaken te verdedigen.

Voorts kunnen politieke partijen natuurlijk ook wat minder met moties van wantrouwen rondzwaaien.
Niek / jurist
Ik snap de reactie van @frank m niet zo goed. De ambtenaren zijn hun riante wachtgeldregelingen al kwijt en mogen na 2,5 jaar WW de bijstand in. Maar het zijn verstandige mensen geweest die daar dus niet voor in aanmerking komen, en dus hun huis mogen opeten. Bestuurders daarentegen hebben de afgelopen 20 jaar wel goed voor zichzelf gezorgd. Goede salarissen en vergoedingen, riante wachtgeldregelingen en kans op een leuk baantje bij een instelling waar je coulant mee bent omgesprongen. En dan u het punt waar het artikel over gaat. Door alle media-aandacht is het tegenwoordig niet meer foutje, bedankt! maar foutje, ophoepelen!. En dat gebeurt ongenuanceerd en vaak ook onterecht. In Haren b.v. moet eerst die stoetel die 10.000 man voor haar partijtje uitnodigd, aansprakelijk gesteld worden. Dan degenen die er een puinhoop van maken. En als laatste zou je mogen wijzen naar de overheid die het beter had moeten aanpakken, al kan achteraf iedereen beweren dat het zus of zo had gemoeten. Zelf organiseer ik ook een evenement en zie dat de Gemeente en Veiligheidsregio momenteel helemaal doorschieten in risicomijdende voorschriften. Maar ja, als de Hells Angels besluiten een bloemencorso te bezoeken dan helpen alle goede bedoelingen natuurlijk niet. Het gaat er toch gewoon om dat we normaal met elkaar en elkaars spulletjes omgaan.
Advertentie