Advertentie

Fors meer klachten over ambtenaren Eindhoven

Ambtenaren bij de gemeente Eindhoven krijgen meer kritiek van burgers over hun gedrag. Het aantal klachten bij Bureau Integriteit steeg in 2010 met 36 procent tot 360.

12 oktober 2011

Het aantal klachten van burgers over het gedrag van ambtenaren in de gemeente Eindhoven is in 2010 fors opgelopen. In vergelijking met 2009 nam het aantal met 36 procent toe tot 360.

Crisis
In 2009 nam het aantal klachten al met 30 procent toe. De verklaring voor de voortdurende toename ligt volgens de gemeente in de economische crisis en het daardoor toenemend aantal klantcontacten bij de sectoren Werk en Zorg & Inkomen. ‘Veel klachten gingen over deze sectoren, waar ambtenaren beslissingen voorbereiden “die de primaire levensbehoefte van mensen aangaan. Emotionele spanningen kunnen daarbij oplopen en het indienen van een klacht kan het gevolg zijn, aldus Elly Reijnen, woordvoerder van PvdA-wethouder Staf Depla.

Integriteit
Het aantal klachten worden genoemd in het Jaarverslag Bureau Integriteit 2010. De gemeente benadrukt  dat klachten van burgers niet onder meldingen over vermoedens van integriteitsschendingen vallen en een eigen procedure van klachtafhandeling kennen. De integriteitscoördinatoren van Bureau Integriteit zijn hierover wel klachtencoördinator.‘De gemeente Eindhoven geeft een brede invulling aan het begrip integriteit. Daaronder vallen vermoedens van ongewenst gedrag van ambtenaren ten aanzien van burgers, collega’s en de organisatie. Uiteraard kennen deze klachten elk een eigen procedure.’


Behandeling
De meeste klachten van burgers op gedrag van ambtenaren gingen over onvriendelijke behandeling of onheuse bejegening. Ook was er kritiek op de snelheid waarmee aanvragen of verzoeken werden afgehandeld. Van alle klachten kon 90 procent “informeel” worden afgehandeld.  De gemeente neemt dan contact op  met de klager en vraagt hem hoe die zijn klacht behandeld wil zien. ‘We sluiten zoveel mogelijk aan op de wens van de klager, bijvoorbeeld door een gesprek te arrangeren. Als de klager niet tevreden is over de informele behandeling volgt een formele behandeling met een oordeel of de klacht gegrond is of niet, maar deze overstap komt nauwelijks voor.’ In 2010 stapten vijf klagers ontevreden naar de Ombudscommissie Zuidoost-Brabant.

Mediation
De gemeente Eindhoven wil liever klachten voorkomen, aangezien deze een uiting zijn van een “verstoorde” relatie, aldus Reijnen. De gemeente wil dat dit bekend is en de relatie herstellen. Ze wil de drempel voor het indienen van een klacht verder verlagen, wat weer kan leiden tot toename. ‘We willen klachten voorkomen door onder meer aandacht te schenken aan het gebruik van mediationvaardigheden bij lastige klantcontacten. We concluderen dat het in 2010 opnieuw is gelukt om meer klachten op informele wijze (89%) af te handelen en daarmee te voldoen aan de wensen van de klager.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

een regioburger / consultant
Om te voorkomen dat er straks helemaal niemand heeft gereageerd op dit toch wel zorgwekkende bericht uit onze swingende Lichtstad in het zuiden des lands deze overpeinzing.
Empirisch durf ik te stellen dat de gemiddelde ambtenaar in Eindhoven inderdaad gerust flink meer mag proberen om klachten uberhaupt te voorkomen... Gewoon preventief altijd (altijd onderstreept en in VET) èn klantvriendelijk èn klant- en oplossingsgericht werken zoals de klant dat toekomt. Een terecht en dus ook goed toegelicht nee verkopen hoort daarbij want dat is óók klantgericht. Er is nog veel eer te behalen zo wijst ook het artikel uit.
Tip: jaarlijks begin december een publieke nominatie openstellen voor een vette maar vooral eervolle prijs voor de ambtenaar die het beste zijn afspraken is nagekomen. Stemmen via de site waarbij ambtenaren en bestuurders zijn uitgesloten. En het tegenovergestelde lot voor de slechtste. Dat wil niemand zijn natuurlijk want dat betekent dan acuut ontslag wegens disfunctioneren.
Bij goede implementatie van dit welgemeend advies krijgt Eindhoven vrij zeker fors minder klachten van burgers en bedrijven. Tijd zat over dan voor leukere dingen dan een groeiend aantal klachten behandelen.
Overigens, aan de wethouder van Economische Zaken zal het groeiend aantal klachten hopelijk niet liggen, gezien persoonlijk ervaren voorbeeldgedrag. Dat mag hopelijk óók even opgemerkt hier.
Advertentie