Burger draait op voor steeds meer waterschapsbelasting
Sinds het jaar 2000 betalen agrariërs 65 miljoen euro minder aan waterschapslasten, terwijl de lasten voor de burgers met 650 miljoen euro zijn gestegen, aldus onderzoeksinstituut Coelo uit Groningen.
De rekening van de waterschappen gaat steeds meer naar de burgers en minder naar de boeren. Dat blijkt uit berekeningen die het onderzoeksinstituut Coelo uit Groningen op verzoek van Nieuwsuur maakte. Het tv-programma bracht de resultaten zondagavond naar buiten.
Lasten burgers met 650 miljoen gestegen
Sinds het jaar 2000 betalen agrariërs 65 miljoen euro minder aan waterschapslasten, terwijl de lasten voor de burgers met 650 miljoen euro zijn gestegen, aldus de onderzoekers. Vooral bij het beheer van het watersysteem komt de rekening meer en meer op het bordje van de burger terecht. Het betreft zaken als dijkversterkingen, maatregelen om de kwaliteit van het water te verbeteren en ecologische plannen. Van de 1,3 miljard euro die voor deze taken wordt geheven, wordt 90 procent betaald door de burgers, een heel klein deel door bedrijven en 10 procent door de boeren. In 2000 werd nog 70 procent van de lasten betaald door de burgers en 30 procent door de boeren, zo meldt Nieuwsuur.
Succesvole boerenlobby
Volgens onderzoeker Corine Hoeben van onderzoeksinstituut Coelo is de lastenverschuiving er gekomen door een succesvolle lobby van de boeren. "De waterschappen zeggen dat ze meer zijn gaan doen voor de stedelijke gebieden en dat huishoudens dus meer moeten gaan betalen, maar ik heb nooit cijfers gezien die dat onderbouwen. Ik twijfel of een dergelijk grote verschuiving wel klopt."
Gemeenten betalen extra voor wegen
En er is nog een maatregel bijgekomen die de rekening voor boeren verlaagt. Gemeenten moeten nu extra waterschapslasten betalen voor het beheer van wegen, zegt wethouder Ruud Grondel van Diemen, die hierover in Nieuwsuur het woord voerde namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. "Soms moeten gemeenten nu het dubbele of meer gaan betalen. Deze maatregel was bedoeld om een scheefgegroeide situatie in het waterschap Delfland te repareren, maar nu maken bijna alle waterschappen gebruik van deze mogelijkheid." De VNG wil deze maatregel, die de gemeenten 6 miljoen euro extra zou kosten, in maart bij een overleg met minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ter discussie stellen.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat heb ik me laten wijsmaken.
Het maakt in z'n totaal niet uit wie de kosten betaald maar Den Haag krijgt zo flinke ruimte aan hun uitgavenkant. Het lijkt dus of Den Haag goed bezig is maar dit komt van de burgers (verplicht) die iets meer bijdragen.
Maar niet alleen de waterschappen ook de rijksoverheid:
Nivellering via zorgpremie levert teveel protest op? Dan doen we het wel via het huurwaardeforfait en de arbeidskorting.
Referendum over Europa afgewezen? Balkenende regelt het wel op een andere manier.
Begrotingstekort? Weet je wat, laten we de accijnzen op brandstof nog maar eens verhogen. En de old-timerregeling binnen een paar jaar voor de zoveelste maal veranderen om meer geld binnen te harken.
De belastingdruk in dit land neemt echt absurde vormen aan. Vandaag begint dat blijkbaar ook een beetje door te druppelen in Den Haag. Men wil in mei bekijken of de accijnsverhoging op brandstof teruggedraaid moet worden omdat de maatregel méér kost dan oplevert.
Landbouw is de grootste vervuiler van het water, betalen ze daarvoor? Ik dacht het niet...
Landbouw is de grootste profiteur van allerlei waterkundige maatregelen, betalen ze daarvoor? Ik dacht van niet...
Dus Gerrie, ik zou maar in m'n handjes knijpen...